Skäggis äter knappt alls
tog över en skäggis på 2,5 år, och min frågor lyder
1. han äter bara maskar, och absolut inget annat…oavsett hur mycket blandade grönsaker han får varje morgon…och maskar får han 2 ggr i veckan en 5 st åt gången….kan han verkligen överleva på det?
2. Han är halvt tam och får springa fritt i rummet ibland, och undrar då en sak…han typ smakar på allt med tungan..mattan, golvlmpan mm. är det normalt och varför gör han så?
3. Hur ofta ömsar dom skinn?
4. Är dessa söta varelser väldigt klumpiga? min springer runt i terrariet hur som helst,trampar ner matkål vattenskål och allt,han verkar strunta i allt som är i vägen
vore tacksam för svar

Hej,
Jag har en skäggis som nu är 7 år och ska försöka svara på dina frågor.
1. Kan ju vara så att han inte fått grönsaker innan och inte lärt sig att äta sådant. Håll på att ge även om du inte tycker han äter ngt. Min har inte börjat äta grönt förrän nu nästan. Bara någon enstaka gång under alla dessa år. Men på sommaren när hon är ute äter hon gärna både gräs och blommor*L*
2. Dom luktar med tungan.
3. när dom är små rätt ofta men sedan bara ngn gång om året och då kan det vara en bit här och där. Inte hela skäggisen på en gång.
4. Ibland har jag undrat det samma. Och har konstaterat att min har inge höjdseende*L*.
En bra bok om du är ny skäggis ägare är Sofia Cirverius bok "skäggagam". Även på nätet ligger det många sidor men Morions är kanon tycker jag.
www.morion.com/teo/svenska/teo-svenska.html
Har lärt mig mycket där innan Sofia kom ut med sin bok.
Hoppas du blev lite klokare och lycka till med din skäggis*L*
Anki
tackar så mycket för svaret
frågade förra ägaren om hans matvanor och hon sa att han äter grönsaker,men icke
kan vara det att han blivit lite bortskämd av mig med syrsor, mjölmask mm.
jag tackar även för länken
är din skäggis handtam helt? min är tydligen inte det då den kränger och vrider så fort man tar upp honom,men dock aldrig bitit mig…så det e väl att bara envist ta upp honom förmodar jag
sen en fråga om du kan svara på
han ligger mest och sover nu, beror det på att dom går i nån sorts av vinterdvala då? äter dricker dom något alls under tiden?
min skäggis dricker inget alls, fast det har han inte gjort sen jag fick honom heller, vad kan va fel?

ang grönsakerna så kan du prova å skära i mindre bitar och kanske bara en sort åt gången. Prova även att handmata om du nu gör det med syrsor å maskar.
Jo då, gumman är så handtam å kelig av sig. Nu har jag haft henne sedan hon var 8 veckor, men har även tagit hand om äldre skäggisar och dom har blivit handtama efter ett litet tag. Ge han bara lite tid ……… Sitt gärna med händerna hos honom i terrariet och låt han vänja sig vid din doft under tiden som du klappar honom.
Skäggisar dvalar ibland. Gumman har inte gjort det ngn gång men hon blir lite lugnare och lägger sig gärna svalt. Det finns lika många sätt att dvala sin skäggis som ägare har jag läst mig till*L*. Prova att läsa på morions sida ang dvalning eller gå in på www.repti.net och sök där.
Gumman dricker inte så mycket. Ngn gång när jag badar henne, vilket jag gör 1 gång /vecka eller när jag duschar henne i terrariet 1 gång/dag. Det finns väl mycket vatten i maten och sen är dom ju ökendjur så ngn reserv har dom väl.
Anki
okaj, så då e det inget fel på honom då med andra ord 
jag badar han åsså 1 gång i veckan och då dricker han vatten,sen brukar jag ge vatten med en doserings spruta vilket han verkar uppskatta,slickar sig om munnen för att få in vattnet
Vi har två skäggagamer som är drygt två år. De "matstrejkar" ibland. Då brukar vi ge dem förglada grönsaker. Inte bara grönt i skålen alltså. Sen ger vi dem hallon som de älskar, då vi lagt hallon i matskålen så brukar de äta av det andra också sen.Vi fick tipset från djuraffären där vi köpte dem att ge dem hallon. De små rackarna vill inte äta varje dag så bra, men ju mer de får vara ute och röra på sig så brukar våra Skäggisar iallafall äta bättre. Sen är de ju väldigt sällskapliga av sig, så är det inte liv och rörelse hemma så är de inte lika aktiva och äter alltså mindre.