Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1853 ggr
mealily
0

Skäggagamer

Jag har börjat falla för Skäggagamer, och önskar kunna skaffa mig en om några månader, men skulle vilja höra från några ägare.
Jag har aldrig haft någon slags reptil förut, är det en bra förstagångsreptil så att säga?
Vad är det viktigaste att tänka på, med mat, miljö etc?
Hur lång tid kan det ta innan man kan göra dom handtama?
Bits dom om man råkar skrämma dom på nåt sätt?

tacksam för svar :)

AndreasS
0

Jag skulle säga att det är en bra första gångs reptil.

1. Skäggis var den första reptilen jag skaffa men hade läst på massor på olika hemsidor och i böcker om skötsel, vad dom äter osv.

2. Mitt tips är att om du ska skaffa dig skäggis så läs så mycket du bara kan.

3. Nu var min redan 3 år när jag skaffade min skäggis, så hur lång tid det tar att få den handtam kan jag inte svara på förutom att just skäggisar går att få handtama snabbt.

4. Dom kan bitas med det är väldigt sällan det händer.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

pillret
0

Hej!

Här kommer en länk där du kan läsa det mesta du behöver veta innan du skaffar skäggis:

http://www.djurriket.com/reptil.html#infoblad

Scrolla ner på sidan till Faktabanken och klicka på Skäggagam. Då kommer det upp en sida i Adobe med massor av nyttigheter.

Har bara haft skäggisar men håller med föregående inlägg att det är en bra första reptil.

Lycka till

Anki

remi
0

Vi skaffade två skäggagamer och de var nästan två år då vi köpte dem. Det gick fort att få dem handtama. Det är enklare med äldre Skäggagamer eftersom de redan har blivit hanterade av människor och de har lärt sig att äta olika sorters grönsaker och sånt. Läs på så mycket du kan hitta om Skäggagamer innan du skaffar dig en Skäggagam.

Våra reptiler har inte bitit någon, de visar ju med sitt skägg om de blivit rädda. Då blir skägget mörkt. Sen springer de i väg från oss om de är lösa. Det är väldigt sällan de blir rädda.

Mitt tips är att skaffa sig en större skäggagam som första reptil.