Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2532 ggr
HannaHallgren
0

Nybörjare :P

Hej allesammans ! Ja som kanske rubriken säger så är jag nybörjare . Jag ska köpa Leopard gecko på tisdag och jag undrar om det är något mer jag behöver veta än det jag redan vet :

(informationen fick jag av en snubbe i zoo affären)

Leopard gecko är ett natt djur men man kan ändra det så att dom är uppe på dagen, om man matar dom på dagen . Dom kan fälla svansen om man ta dom i den så man ska inte gör det men om man råkar så gör det inget för att den kommer växa ut igen men den kommer inte bli lik snygg .Dom äter gräshoppor och larver, som dom ska ha varannan eller var tredje dag . Om man ska sätta ihop två ödlor så måste man vara noga med att dom är lika stora , för annars kommer den minsta råka illa ut . Man ska ha på lampan i akvariet i ungefär 10 timmar . Och dom samlar fett i svansen så att dom kan klara sig ganska länge .

Finns det något mer jag behöver tänka på ? :)

Chadfhara
0

När du kommer hem med dina nya geckos rekomenderar jag att du inreder terrariet som du vill ha det med tex. 1-2 grottor, en fuktburk (för öms tider) värmesten eller en sten som står ovanpå ev. värmeslinga, cattenskål mm.

Sen borde du lämna honom/henne ensam där inne i ca en vecka, du ska självklart byta vatten och ge den mat varje 2-3 dag men inte hantera alls, då får den tid att vänja sig vid din lukt och att du kommer vara i terrariet och hålla på.

sen efter den veckan kan du sakta och säkert börja hantera den, börja med att lägga handen platt invid geckon så den kan gå upp självmant om den vill. skulle de va så att den biter till så kommer det inte göra förfärligt ont men det är mkt bra om du kan hålla lugnet och inte rycka till, uten ta ut handen och försök efter någon dag igen.

http://leopardgecko.dinstudio.se/

Denna hemsida kan vara till hjälp, du får gärna kontakta mig om du behöver mer hjälp i framtiden!

Lycka till med din blivande vän!

Med vänliga hälsningar//Oskar

HannaHallgren
0

tack för tipsen ! :D Men om dom vill ha lite fuktigt och så , kan man inte spruta lite vatten över terariumet för att den ska få lite fuktigt ? Jag menar jag kommer självklart ha värmeslinga men bara för att få det lite extra fuktigt ?`:)

Chadfhara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom ska inte ha fuktigare i terrariet än det blir av vattenskålen och ev. växter.

Det dom SKA (och då menar jag inte att låta sur uten poängtera) ha är en grotta där det är fuktigt så dom kan gå in om dom vill.

För att göra en fuktgrotta kan du t.ex. ta en GB glasslåda 2l.

Bilden visar hur man kan göra en fuktlåda, locket skall alltså tas av och lådan vändas uppoch ner. man kan om man vill lämna locket på när den är uppochner och på så sätt behålla fukten bättre, det finns även speciella fukgrottor att köpa på vissa djuraffärer.

Skicka gärna bild på din nya vän när du får hem henne/honom.

Chadfhara@gmail.com

HannaHallgren
0

tack än en gång ! :D Ja ! Det är klart jag ska lägga in en bild på min lilla nykomling ! :D

Bunn
0

Jag är verkligen ingen gecko-expert, men att man kan göra dem dagakttiva genom att mata dem på dagen tycker jag låter konstigt och jag frågar mig själv varför man ska ändra djuren naurliga rytm?!

Vill också tillägga att reptiler inte ska tas uppifrån så de bör därför bo i ett tarrarie istället för akvarium. På så vis så minskar du risken för rymningar och fuktnivån hålls bättre i ett terrarium än i ett akvarium.

Kalk och vitaminer är också viktigt att tillföra så ödlan håller sig frisk,

Lycka till!
Mvh/Bunn