Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 2793 ggr
Sackum
0

Gulbukad för stor för flytande ö?

Jag har fått hem en av skolans sköldpaddor för några dagar sedan, en gulbukad vattensköldpadda, för att ha över vintern.

Vi fick med ett ganska litet akvarium till den, och det är inte mycket plats den har att simma på, stackarn. Så jag undrar om man kan ha en stor träbit eller något som flyter på ytan, ganska bastant så den inte välter för lätt, som den kan krypa upp på. Kommer väl i så fall köpa på djuraffären, har de flytande öar för sköldpaddor där? Och tror ni en gulbukad är för stor för en sådan?

För då skulle den få dubblet så mycket plats att simma på om den kunde simma under den; nu består hälften av akvariet av en stor sten och en tegelsten.

Saga85
0

Det skulle isf vara sk "turtle docks", men dessa klarar mest av mindre/lättare sköldpaddor.

Hur stor är sköldpaddan (mät skalet i en rät linje) och hur stort är akvariumet? Om du kollar under "Artiklar" finns det skötselråd för vattensköldpaddor, där står de lagliga minimummåtten med.

Landdelar kan man lösa på en mängd lättare och mer komplicerade sätt. Något relativt enkelt är att placera en passande låda på några tegelstenar (så att det bildas en grotta under), fylla med lämpligt material (sand/jordblandning t.ex.) och sätta/stötta upp en rot eller dylikt på kanten så att sköldpaddan lätt kan klättra upp.

Man kan även skaffa en extra låda/akvarium som landdel - detta placerar man bredvid/bakom akvariumet och gör en landgång mellan.

Sackum
0

Skalet är 13-14 cm långt, och akvariumet är 30x60, och vattnet är just nu 17 cm djupt inklusive småsten. Alldeles för litet? :/

Åh, tack för tipset! Det ska jag göra, en grotta under stenen. Eller kanske en låda, så att det blir ännu mer plats.. Får se om jag hittar någon..

Upptäckte en ytterst läskig sak idag. Deras bajs är ju stort som näbbmöss! Jag visste inte vad det var, så tog det i handen, och så kände man lukten.. Det måste vara proppfyllt med salmonellabakterier..? Har ingen håv så det kommer bli jobbigt att ta bort det hädanefter.. T_T Måste införskaffa en håv.

Saga85
0

Ja, det där är ett alldeles för litet akvarium, även om ytan under landdelen skulle användas - 0,18 kvm. Du (eller kanske snarare skolan) borde införskaffa ett nytt kar. Vattendjupet är hyffsat ok, men fyll gärna upp några cm till. Följande är MINSTA mått:

11-15 cm: 0,35 m², djup 20 cm.
16-20 cm: 0,6 m², djup 30 cm.

En håv kostar inte många kronor, och är en bra investering så att man kan håva upp skit och matrester. Är ju som sagt inte särskilt bra att hantera sköldpaddsbajs pga salmonellarisk. Men är man bara noga med att tvätta händerna efter man pillat i akvariumet är det inte någon större fara.

Sackum
0

Tråkigt! :/ Får prata med läraren om det, om de möjligtvis kan skaffa ett annat. De har ett större akvarium, men det är dels lite sönder och så har det ingen passande UV-lampa.. Och så ett lite större till fiskarna.

Heheh, har svårt att räkna ut det, skulle du kunna ge hyfsat bra mått i cmxcm?

Nu har jag gjort som du tipsade om och blev väldigt nöjd! Lade tegelstenarna på kortsidan så de blev högre, två stycken och en stor sten ovanpå det så det är som en grotta, och nu har sköldpaddan mycket sötrre område att simma i i alla fall, och vattendjupet är nu 22 centimeter.

Dock kommer stenen väldigt högt upp så det är bara typ fem centimeter till taket och lampan.. Är det ett problem för sköldpaddan eller går det bra? Annars, kan man ta bort småstenen under tegelstenarna utan att det skrapar mot glaset?

Fick en bra håv från skolan idag. Funkar jättebra att fiska upp allmänt smuts med. ^^

Sackum
0

Så, det funkade inte alls märkte jag så jag fick ta bort lite vatten och lite grus under stenarna. Men det kan ändå vara intressant att veta om de på något sätt mår dåligt av att vistas för nära UV-lampan.

Och just det, en fråga till: Är det viktigt att skrubba under naglarna? Eller går det bra om man bara tvättar händerna efter att man grejat med sköldpaddan?