Ny här och har nu majsorm!
Hej på er alla. Jag är ny här på reptiler. Min son har fått en majsorm efter mycket tjat. Jag har med hjälp av internet läst en del om majsormar och tagit hjälp av uppfödaren också.
Jag är långt ifrån en hejare på ormar men eftersom jag jobbar i zoobutik har jag i alla fall chansen att enkelt få tag på de grejor som man behöver.
Jag skulle vilja veta hur ni håller era majsormar.
Vår lilla Grafitti är en 30 cm, kanske 40, lång juvenil. Har huserar i en Geobox Maxi. Värmelampa En Tight beam 75 W, badskål (låg sådan. Egentligen ett ovalt sandbadsskål för hamster (!)). En liten grotta, trärot och plastväxt som sitter på väggen.
Temperaturen är ca 25 - skulle vilja få upp den lite till, och fuktigheten håller sig på dryga 50. Har en sprayflaska.
Bottenmaterial toapapper just nu till en början så att man ser när Grafitti bajsar så man inte matar för tidigt. Har läst att de kan få förstoppning om de får mat innan de bajsat. Pinkisarna ligger och väntar i frysen.
Något annat som ni tycker att jag behöver köpa eller göra. Vill ju att gulleplutten ska ha det maximalt bra.
Geoboxen kommer att bli Grafittis matbox senare när h*n bli större.
Framtida terrarium blir endera ett hembygge eller schysst begagnat, eller så får fiskarna flytta ut ur sitt 180 L akvarium.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Så här ser Grafittis Geobox ut.
Wrooom!

verkar som att ni har fått till ett bra hem till lillen så länge. enklast kan nog annars vara att skaffa en liten värme matta, som blir den varma delen, så brukar den kalla delen lösa sej själv temperatur mässigt.
Så himla kul att är ok med den lilla.
All lycka till med Grafitti, men jag vet att den kommer få ett perfekt hem. Annars hade den inte fått komma hem till dig:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#0 Lycka till med din nya vän.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Tusen tack! H*n har både bajsat på morgonen och ätit igår kväll. Misslyckades att tina första pinkisen. Den blev grillad under lampan!
Så den fick h*n inte.
Wrooom!
Grillad pinkies! Tillåt mig le lite
Du är ju helt underbar sissie
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#5 Alla gör vi våra små misstag ibland 
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jodå! Men h*n åt med god aptit upp den andra jag bjöd på. Sop-Pelle fick den grillade.
Jag tror Pelle gillade den.
Wrooom!

#0 Kul att du skaffat majs! :)
som #2 skriver så kan du skaffa en värmematta att lägga under så får du en varm samt en kall del i terrariet. Du bör dock införskaffa en dimmer till mattan så den inte blir för varm,
Lycka till!
Mvh/Bunn
Just nu bor h*n i ett plastterrarium. Fungerar det med värmematta då?
Wrooom!

Så länge du har koll på värmen, så det inte blir för varmt och att du kopplar på en dimmer så du kan reglera värmen så borde det funka.
Lycka till,
Mvh/Bunn

Wrooom!