Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 3508 ggr
HannaHallgren
0

Mjölmask !

Är det sant att man behöver hugga av huvudet på mjölmasken innan man ger dom till leo geckos för att dom inte ska leva i magen och bitas där ?

För isåfall är det vel ganska jobbigt att hugga av huvudet på VARENDA mask :P

Chadfhara
0

Jag har aldrig hört att man måste det. se bara till att ha en tillräckligt djup matskål så dom inte kryper ut för då gräver dom ner sig i bottensubstraktet.

Variera dieten lite med mjölmaskar, zophobas och syrsor bla.

har en kompis som matar med levande föda och hans 3 geckos har inte haft några problem alls så vitt jag vet.

HannaHallgren
0

vad är zophobas ? :P

Chadfhara
0

en typ av larver som geckos äter. finns på vissa djuraffärer.

http://leopardgecko.se/

är en väldigt bra hemsida för nybörjare att läsa igenom.

sissie
0

Zophobas vet jag vad det är, ny som jag är här.

Det är en 5-6 centimeter lång blank larv, brungul/brons i färgen med ett mörkt huvud, nästan svart. Bits (!). En vanlig mask som används vid filminspelningarn där folk eller aliens ska äta larver!

Dom kan jag tänka mig att man kan behöva hugga av huvudet på för dom kan verkligen bitas.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chadfhara
0

Om man hugger huvet av dem så kommer de inte vara lika attraktiva för geckon med tanke på att de inte kommer röra på sig och då kan man få problem med matnigen och som jag sa har jag en kompis som matar sina 3 geckos med Zophorbas och ingen av dem har nånsin blivit biten.

Vad händer när du sväljer mat? först åker de neråt till matsäcken där de börjar lösas upp omgående. man ska ha otrolig otur om ens gecko blir biten innifrån.

HannaHallgren
0

Jaja haha jag ska nog börja med mjölmask och syrsor , för jag har nog inte lust med några maskar som bits XD

Men jag har en fråga till ! Behöver man skaka maskarna i nåt slagst närings rikt pulver så att dom får mer näring ? :)

mandariiin
0

Vitamin pulver borde man ha till dom flesta ödlor. Mjölmaskar kan oxå bitas, inte bara zophobas :P

Chadfhara
0

Det är som du säger #6, ta vilken mat du nu bestämmer dig för och lägg i en lufttät liten plast burk, häll ner lite vitamin eller kalk pulver och skakaförsiktigt (du vill väl inte att maten ska dö?Skrattande) sen lägger du ner maskar i skålen och syrsor är det bara att släppa in i terrariet.

Om du kör på syrsor ska jag rekomendera vinglösa syrsor då dom INTE spelar och stör. Sen kan du vara berred på att dom kommer finnas lite varstans i lägenheten också, dom har en jävla förmåga att smita så ha dom i en burk med luft hål och sen drar du en nylonstrumpa över och klämmer den tät.

Kommer dom ut i lght är det inget att oroa sig för, antingen hittar man dom levande och så fångar man dem eller så dör dom av mat brist och så dammsuger man upp dem (dom lägger inte ägg i lägenheten).

HannaHallgren
0

okej tack ! :D

DoD
0

Bara för att ni sa att maskarna/larverna bits kan jag påpeka att de gör syrsorna med :P Men inga av dom bits om man inte klämmer på dom inte enligt min erfarenhet :-)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

HannaHallgren
0

ohh trevligt med föda som bits ! Jag kommer typ att ha handskar så att dom inte kan bita mig XD

mandariiin
0

#11 pincett!

HannaHallgren
0

AHAA ! :D

DoD
0

Jag brukar ha små läkerol askar som syrsorna gillar att bo så då är de bara att hålla handen för och hälla ut dom till geckon :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

mandariiin
0

ägg kartinger funkar oxå toppen för att ha syrsorna.

FunkyShrimp
0

jo jag har hört att mjölmask kan bita i magsäcken hos sköldpaddor.
det var på en sida där en person skrivit om hur man ska föda upp mjölmask som foderdjur.

Sen är mjölmask minizoofobas^^ man ser på dom att dom är likadana bara att zoofobasen är mycket större. Jag tar mina mjölmaskar med händerna och de kan hålla sig kvar i handen om de vill :D hehe.
Zoofobasena hugger jag huvet av när jag ger till mina igelkottar. Först gjorde jag inte det men jag vill inte riskera att de blir bitna medans de tuggar… har hört att dom kan bitas rejält. Har aldrig blivit biten dock! :D …än kanske man ska säga. Iof tar jag inte dom med händerna utan med sked ;D haha. Men snabba är dom! :P Dom kan växa till sig fort + att de är snabba på att röra sig både framåt och bakåt!

Hittade en på min kudde en gång (tack vare att jag såg den i ögonvrån) mitt på dagen när jag kollade på teve ;O typ 10cm från mitt huvud. Det var lite läskigt haha. :D sen delade jag den och gav varsin bit till iglisarna^^