Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: spindlar
Läst 8551 ggr
PetiteFrancaise
0

Frågor ang fågelspindlar

Hej! Jag är ny här på sidan och har några frågor till er som är spindelexperter. Tungan ute

1. Är det vanligt att djuraffärer säljer krullhårig fågelspindel?

2. Om man ska mata spindeln med tex syrsor, måste de leva när man släpper ner dem? För då måste man ju ha ett terrarium syrsor också…

3. Hur ser man om det är en hona eller en hane?

4. Vad kostar en fågelspindel?

Tacksam för svar snarast! =)

Sorkvandring
0

Du menar en Brachypelma Albopilosum? (Curly Hair kallar amerikanerna dem men de gillar att sätta sådanna namn på spindlarna istället för vetenskapliga namn och då blir det ofta många misförstånd på köpet)

Vissa spindlar kan käka dött, det är till expempel vanligt att man klipper födodjur i bitar till små spindlar. Men om du ska ha en spindel så måste du ju ha foderdjur till dem så jag förstår inte riktigt vad du menar med att "isåfall måste man ha ett terrarium till syrsorna också". Ja, mitt svar är att om du ska ha spindlar så måste du ha syrsor/mjölmaskar/sophobas/kackerlackor som "husdjur" också.  En petbox funkar perfekt till syrsor.

En vuxen hona ser mycke robustare ut än en vuxen hane. De vuxna hanarna har längre ben och mindre bak-kropp och krokar på "frambenen". För att se skillnad på spindlar som inte är vuxna krävs det i princip att du är expert, eller väldigt säker på vad du letar efter.

Vad de kostar beror framför allt på vart du köper dem (men också på vilken art). Djuraffärer tar hutlösa överpriser. Ett bra exempel är att en snubbe här på reptiler i fokus köpte en juvenil Brachypelma Smithi för 2000 kr på en djuraffär och jag fick köpa min juvenil av en tjej som fött upp den själv för 200 kr(min var bara några cm mindre).

ellenlinn
0

spindlar är ett vackert djur :)

PetiteFrancaise
0

Jo, men jag tänkte om man kunde köpa syrsorna som "foder" istället för att ha dem levande. För den spindel som jag vill ha sitter ju mest, och är inte så mycket för att springa runt. Och då tänker jag att de väl inte behöver jaga heller? Jag menar så att man köper några icke levande syrsor varje vecka istället för att ha en hel koloni hemma.

Och jag har en fråga till: säljer djuraffärer "spindelungar" eller brukar de bara ha vuxna?

Wassago
0

#3 Eftersom du bara tänkte ha en spindel så kan du ju faktiskt köpa fodret när du väl ska mata, de flesta zoo affärer säljer ju styckvis så gå till din affär å köp dina syrsor en gång i veckan och mata upp dom direkt.

PetiteFrancaise
0

Jag har läst att de ska ha mat 2-3 gånger i veckan, men man kan alltså ge allt på en gång? 2-3 syrsor på samma dag?

Ursäkta om jag är okunnig, men jag försöker lära mig så mycket som möjligt innan jag köper spindeln. Tungan ute Och då är det ju bäst att fråga nån som vet.

Oilers
0

#1 Hmm….så fick jag mig en släng av sleven igen. :-)

Visst tar djuraffärer hutlösa priser, men jag visste ju tack vare den här sidan att det var dyrt.

Men har man som mig ett tålamod som en femåring så betalar jag gärna för att få det jag vill NU och inte efter att jag hittat en billigare leverantör.

Jag är ju trots allt helt ny med det här….btw så ligger min på rygg just nu och kämpar sig ur sitt gamla skinn. :-D

Tur att jag läste igenom mycket info som finns på nätet, annars hade jag nog tagit henne för död.

Sorkvandring
0

#6 Haha ;)

Men det har du rätt i, har man pengar och dåligt tålamod och det dessutom finns en snygg spindel på en djuraffär i närheten så varför inte!

Vad spännande! Jag hoppas på att jag får se en liknande syn snart! :)

Oilers
0

Jag sitter som en hök vid terrariet….hon skakar till lite ibland….sen stilla.

Hoppas det hon blir klar innan jag somnar. :-)

Riktigt spännande det här ju. :-)

PetiteFrancaise
0

Jag har också läst en massa om skinnömsning, så jag är beredd om spindeln nån dag skulle ligga orörlig. Tungan ute

Oilers
0

Nu verkar själva ömsningen vara klar.

Hon ligger nu och "sprattlar" lite verkar det som. :-)

Paddiz
0

#10 - En spindelömsning är väldigt fascinerande. Jag har filmat en av våra spindlars ömsning och det tog tid. Snacka om att vara trött i kroppen. Då jag inte skulle filma hela ömsningen använde jag inget stativ och det ångrar jag.

Vi har sexton spindlar och har bara lyckats se en ömsning. Hoppas att det blir fler.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Trollhassel
0

Jag har sett massor av ömsningar och det är lite intressant var gång. Enlikt mina erfarenheter är ömsningens längd ganska artbunden. Trädlevande spindlar tycks öma snabbare än marklevande. Ungar ömsar ju också snabbare än vuxna. Det som är viktgt är att man är väldigt försiktig med sin ömsande/nyömsade spindel. Jag varken öppnar terrariet eller petar på dem när de ömsar eller inom ett dygn efteråt. Nyömsade spindlar är mycket sköra och kan bryta ben och tänder om de blir rädda innan de stelnat. Matning kan man gott vänta med i ett par - tre dagar.

En spindel som är påväg att ömsa kan också matvägra ganska länge innan öms. Därför ska man inte oroa sig över spindel om den inte vill äta på ett par veckor. Höj i stället luftfuktigheten något och låt spindeln ta det lugnt.

Ang. priset på en fågelspindel. Ungar kan du få för en 10. Fågelspindlar tar massor av år på sig att bli vuxna. Därför är priset på ungar väldigt lågt i jämförelse med priset på vuxna/halvvuxna. Om jag skulle köpa första spindeln skulle jag sattsa på en halvvuxen om möjligt könsbestämd hona. Priserna skiljer sig enormt beroende på art. Tex. B.smithi, G.rosea och B.albopilosum brukar gå att få tar i ganska billigt medas det finns andra ytterligheter som P.metallica där du får betala tusentals kronor för att få en halvvuxen.

Nåja, själv har jag en fågelspindel spindel till salu för tillfället men ingen nybörjarspindel precis, annars brukar jag alltid ha massor av spindlar till salu. Jag har flera tips på vart du kan få tag i spindelungar och halvvuxna spindlar billigare än från djuraffär. Skicka ett PM om du är intresserad.

MvH Myra

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Sloj-border
0

hur stora terrarium behöver dom? :))

Trollhassel
0

De behöver förhållandevis små terrarium. 30x30x30 kan räcka till de små-mellanstora arterna.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Ja, min chilenska fågelspindel har ett terrarium i den storleken. =)

Sloj-border
0

okej ;D hur mycket brukar det kosta med ett terrerium + inredning + spindel? :))

Trollhassel
0

Allt från en hundring till flera tusen. Beror helt på vart du letar. Köper du hela rubbet från zooaffär får du med säerhet betele dyrt.

Köper du begagnat terrarium, privatupfödd spindel (alt. spindel som någon tröttnat på) så kan du säkert få det billigt.

Leta på repti.net

Jag har bara en fågelspindel till salu just nu och det är inte en nybörjarspindel.

Med Vänliga hälsningar

Sloj-border
0

#17 okej ;D

PetiteFrancaise
0

Min spindel kostade 499 kr, och terrariet ca 500-600 kr. Sen köpte jag plastväxt, gömställen, bottensubstrat och vattenskål för ca 250 kr. Efter det så tillkommer foder och diverse annat som man kan behöva. Jag har till exempel köpt ett par handskar, eftersom min lilla spindel kan bitas ibland. ^^ Samt en blomspruta för att fukta terrariet extra när det behövs.

Jag köpte allt utom handskarna och blomsprutan i djuraffären.

Så vid köp i djuraffär antar jag att kostnaderna kan bli något sånt för alla, vart man än handlar. =)