Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettinsekter-kryp
Läst 5578 ggr
Ladyinred
0

tusenfotingar art?

Jag har fått hem två st tusenfotingar som jag inte vet vilken sort det är. De har mörkröda ben och även mörkröda band mellan segmenten som är näst intill svarta. Tjocka som en tumme och ca 20 cm långa. Ska se om jag kan få en bra bild. Men nån som hae en idé om vad det kan vara?

Ladyinred
0

de har även kvalster. små äckliga djur som kryper runt bland deras ben. hur får jag bort det?

Ladyinred
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

Ladyinred
0

promenerar på mitt bord..

Ladyinred
0

börjar våga sej ut..

FunkyShrimp
0

heter dom inte fire legged? typ ;P
fast det kanske inte är deras riktiga namn^^

Ladyinred
0

har oxå tittat på dom. men deras ben är väl både röda och gula, typ tvåfärgade..

FunkyShrimp
0

aah! (H) uh vad hette dom nu då… nåt mer fire också tror jag.
Jag frågade på sthlm mässan men nu minns jag inte riktigt vad dom hette :P

Ladyinred
0

dom är förväxlande lika med den översta bilden i artikeln som jag puttade upp..

Trollhassel
0

Inte fire legged. Dina kryp är förmodligen någon sorts Archispirostreptus (gigant african). Det finns många arter, däribland A.gigas som blir upp till 30-35 cm. (se den första bilden i min artikel)

Kvalster finns också av olika slag. Hur snabbt rör de sig? Är de vitgula eller mörka?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
0

Hitade en till Archispirostreptusbild. Lika dina gissar jag?

Med Vänliga hälsningar

zickan
0

afrikansk jättetusenfoting. inge direk ohyra. kommer från jorden och försvinner mot lite badande och nytt bottenmaterial

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Trollhassel
0

Det är inte direkt rekommenderat att bada dem dock. Om det är "snälla" kvalster (snabba och ljusa) så kulle jag låta dem vara så länge djuret inte är irriterat av dem. Rovkvalster går knappt bort av bad eftersom de biter sig fast mellan segmenten. De kan inte avla sig utan jord eller torv så där rekommenderar jag en period med sand eller vermiculite som substrat.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
0

japp, de e ljusa smabba små djur..

Trollhassel
0

#13 Håll koll så att de inte blir för många bara. Du behöver inte vara orolig. Det kan gå att pilla bort de man ser. Inte några rovkvalster.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
0

men de e ju äckliga:(

har läst att man inte ska ta i tusenfotingar. har plockat med dom några gånger innan jag såg det. är det nåt jag bör va försiktig med?

Trollhassel
0

Du kan ta i dem. Det är ingen fara så länge de inte blir stressade. Läs min artikel. Vissa arter utsöndrar gift (cyanid eller liknande) när de blir stressade så ma ska tex. undvika att ringla upp dem själv om de är ihoprullade. Tvätta händer efter att du tagit i dem så är det inen fara alls.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
0

ja jag har läst artikeln många gånger, o även andra texter. o sen ser man bilder på när folk har dom i händerna. därför jag vart lite tveksam. stod nån stanns att de är allergiframkallande och canserframkallande…

Trollhassel
0

Allergiframmkallane kan de vara om man är känslig, men det gäller ju allt. Om du tar i dem dagligen, skrämmer dem och slickar på händerna kan du säkert få cancer ockå av vissa arter, men det är ju ingen som gör så. Slappna av och tvätta händerna å behöver du absolut inte oroa dig. Om du får utslag av dem så kan du ju använda handskar om du ska flytta på dem. Det är som med många andra djur, viktigt att hålla hygienen och vara medveten om att de kan utsöndra gift, men de är ingar djur du behöver vara rädd för.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
0

ah va bra, jag visste knappt vad det var jag fick hem o sambon kollade genom google o skrämde upp mej lite granna:P

Trollhassel
0

Äh, det finns så mycket skit man kan hitta på nätat. Jag är ganska kunnig och far inte med osanning. Du behöver inte oroa dig.

Med Vänliga hälsningar

Ladyinred
0

nä därför jag startade tråden, hoppades att du skulle se den. hehe

Trollhassel
0

;) Fler frågor så är det bara att fråga på.

Med Vänliga hälsningar