Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 1417 ggr
annica80
0

min majs vill inte skita

hejsan

skaffade min majs för två veckor sen, matade honom i torsdags o väntade och vntade på att han ska skita så att han kan få mat igen. Dock verkar det som om  han e på G att ömsa, så då kanske de inte fungerar som de ska? Blir ju orolig!

Jag ska inte mata honom om han inte har skititgt har jag läst, stämmer det? Hur ska jag agera när han ska ömsa (hans ögon har fått den där blådimmiga hinnan) ska jag lägga in en sten som han kan stryka sig mot? Och hur gör jag med maten?

snälla snälla hjälp!

AndreasS
0

Mata under öms bör du inte göra kan ställa till problem.

Hur bor din majs, finns det nått i inredningen som kan hjälpa den vid ömsningen?

Har den problem kan man hjälpa med att spraya med vatten med en blomspruta.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
0

Nu står det inte hur stor din majs e el hur stort bytet är, men beroende på det så kan det ta allt ifrån 3-10 dagar innan dom normalt skiter efter matning, sen spelar även temp. in! Skall djuret dessutom in i öms så brukar dom skita i samband med ömsningen. Det skall alltid finnas material inne i burken som djuret kan ha att gnida sej mot vid tex. ömsning, stenar och grenar etc.

Som Andreas skriver här ovan så bör du inte mata medans ormen är i öms, så avakta du tills den har ömsat innan du matar igen.

Väl mött//I

annica80
0

inredningen är nu inkluderad en sten!

bra att veta att man inte ska mata dem under ömsningen (svårt att hålla koll på allt =/)

ormen är två månader och äter mkt små pinkisar.

bara så att jag är säker. tror ni att det är ömsning som e på G eller kan han vara sjuk?

Chadfhara
0

Det kan vara så att han är kinkig med maten men det kan också vara så att han börjar få förstoppning.

min hona hade fått mat och basjade inte som hon brukar och då gav jag henne ett varmt bad (bara aningen varmare än ditt lillfinger) där vattnet var ungefär lika högt som halva tjockleken, då kom det massa bajs ut.

Ser han svullen ut vid kloaken? isåfall kan det vara förstoppning. Men vänta till efter öms och se om han bajsar då, gör han inte det rekomenderar jag ett bad om dagen i några dagar.

Wassago
0

Det är troligen inga som hellst problem utan ömsning som är på G! Å när dom äter så smått så blir det knappt nåt skit när dom gör nummer två! Kanske har den tryckt ut det lilla som blev utan att du sett det? Skiten efter en pinkis är inte mycket! :)

annica80
0

han verkar må bra för övrig pigg och alert… verkar dock lite grinig.

hans ögon är inte helt dimmiga utan bara lite, ska jag fortfarande vänta på att han ömsar.. han  är inte torr i kroppen somo jag trodde de skulle vara vid ömsning….

kanske har han skitigt, men jag tycker det verkar konstigt att ja sinte skulle sett nåt? nu har han ju varit utan mat en hel vecka! börjar bli orolig på riktigt….Gråter

annica80
0

# han kinkar inte vid maten iinte vad jag vet iaf, har inte velat mata honom då jag läst att man ska vnta på att han skititgt innan.

Trollhassel
0

Vänta tills han har skitit och eventuellt ömsat innan du matar. Du behöver definitivt inte vara orolig över att svälta ut honom för ormar kan klara sig utan mat länge. En vecka är ingenting. Ge den bra temp, luftfuktighet och tid bara. Det kommer nog att ordna sig. Stenar är jättebra när de ka ömsa.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

annica80
0

jaaa!!!!

igår när ja kikade in i boxen så såg jag hela hans fina skinn ringla runt växten Skrattande och skitigt hade han med!! fasiken va glad ja blev! nu ska ja byta ut  tidningspappret så att han får lite annat på botten!

snacka om lättnad! är som att blli förälder på nytt juh Tyst

Trollhassel
0

Kanon. Då är allt i sin ordning då :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler