B.Dubia kultur
Halloj skulle bara vilja skriva en Liten hjälp topic för Argentinska kackerlacks kultur,
Du behöver:
En låda Som är ca 50x50cm stor, den behöver ej vara så hög då B.dubias ej kan klättra eller flyga, men att ha hög minskar ju risken.
Botten substrat, ja jag andvänder ekologiskt/krav odlade Råg flingor, det bidrar till att de ny födda ungarna ska ha så lätt som möjligt att hitta mat, men annars går ju andra typer av Havre/vete bra men ochså så funkar ju såklart ochså Jord(kemikalfri).
Gömställen (kom inte på något bättre ord)
Ja jag använder delvis det klassiska ägg-kartonger, sedan så har jag lite rivna pappers tussar (Bra för de ny födda ungarna), men annars går ju det mesta som handlar om kartong och papper bra ochså, Så länge de har gömställen så funkar det,
Värme
Ja värme är mycket viktigt om du vill ha en "speed-kultur", alltså Ungarna och vuxa äter mer när det är varmt och detta leder ju till att de växer snabbare, Ja en värmematta är ju inte fel , annars nu när det oftast är soligt brukar jag lägga min lilla låda vid fönstret, Det ger en extrem värme,
Mat
Ja som du säkert vet så äter kackerlackor nästan allt , och b.dubia är inget undantag, jag brukar ca En gång i veckan srö sallads blad över substratet (mest för vätskan ), men annars mycket C-vitamin (Citrus frukter). Och ibland lite matrester Ris,spaghetti, MM, annars kan jag rekommendera Barn yoghurt (sötare version), men som sagt ''Frukt & grönt'' är aldrig fel!
Annat
Jag brukar överföra de nyfödda kackerlackorna till en ny burk/låda, för att minska risken för kannibalism
Sist och minst KACKERLACKORNA!
Ja en liten/start kultur innehåller ca 20 honor och ca 5 hanar, Större kultur Ca 60 honor 20hanar,
"Denna text är 100% skriven av carmas och är ej kopierad av någon annan sida"
LYCKA TILL MED ERA KACKERLACKS ODLINGAR:)
Hoppas denna tråd hjälpte er lite på traven!
Kommer lägga in lite bilder på min kultur senare..
MVH // Philippe

Vatten i form av vatten skål är ochså mycket viktigt.
Finns någon här som säljer avelsgrupper? Jag finns i Örebro.

Tips, Öppna en tråd på Köpes

Bra skrivet, Carmas! Hur går det med dina kackerlackor. Mina har blivit asmånga nu när vi inte har så många djur att mata dem till.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

De förökar sig som eld i en hö lada, Måste nog börja sälja snart, och tack! Vad Kan få för dem ungefär tror du trollhassel?

#5 Sälj 50- eller 100pack om du behöver bli av med många. Halvvuxna kan du nog ta nån krona eller 1,5 styck för. kanske mer. Priserna varierar mycket från säljare till säljare. Jag köpte en startkultur (100 stycken i blandade storlekar) för 100 spänn, men sen vet jag att de är betydligt dyrare från vissa säljare.
Med Vänliga hälsningar

Tack, du är bäst!

Japp, jag vet ;) Haha
Med Vänliga hälsningar