Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: amfibier
Läst 4116 ggr
MiiM
0

Lite fundering/frågor om reptiler.

Hej!

Jag har även andra frågor angående reptiler som då

främst gäller Amfibier, Grodor/paddor, ormar, ödlor, sköldpaddor, fiskar mm

Då jag hört att man kan få vissa sjukdomar av att äga dessa djur som kan göra oss ganska sjuka den mest omtalade är då salmonellan men det finns tydligen även andra mindre roliga.

Och jag undrar vilket djur av dessa bär minst på dessa otrevligheter? Vilket är då mest säkrast att ha hemma när man har barn?

Hoppas det var på rätt plats att fråga dessa frågor annars ber jag om ursäkt.

//M

Trollhassel
0

Salmonella kan man få av sina reptiler. Håll hygienen så behöver du inte känna dig orolig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MiiM
0

Okej så det är en stor risk vilket djur av dessa man en väljer?

Finns det andra otrevligheter med dessa djur?

Om man har en reptil hur stor sannolikhet är det på ungefär att man ska lyckas bli smittad när man har då låtit den tex fått springa fritt hemma? Eller fått vara med en så säga?

//M

koffra
0

Först och främst så bör ju inte djuren springa omkring . Man har ju ett terrarium av en anledning ;)

Men största smittorisken är väl vattensköldpaddor om jag inte minns fel . Det var av anledningen att de skiter i vattnet och så stopppar man händerna där i och inte tvättar sig så noga .

Tar man upp ex en orm så får man ju inte så mycket "skit" på sig om man har städat i terrariet som man ska .

Finns tydligen nån form av springmask /lungmask som kan i extrema fall sprida sig till människan. Det får salmonellan att blekna i jämförelse.  Extremt ovanligt och förekommer nästan helt uteslutande på viltfångade djur som inte är behandlade.

Hur som hellst , holl koll på hygienen så behöver du inte oroa dig. Och låt inte barn pilla hur som hellst då de gärna stoppar händerna i munnen.

MiiM
0

Jag mena då inte riktig springa om kring så utan om man har en ödla så kanske man låter den få gå runt alltså på golvet där man är osv. Ja du förstår nog ändå hur jag menade ;)* Hoppas*

Aa okej jag hört också det är just sköldpaddor vatten och även land för dom går ju då mer runt så säga och lämnar avföring kanske inte alltid på "rätt" ställe.

Och det här med barn ja man vet dom kan då råka stoppa sina fingrar i munnen och så och kanske inte direkt tänker på vart händerna varit innan så det är väl det som man oroad för då men mina varit hitintills duktiga och noga dock har vi inga reptildjur i dagsläget och vill där av lära mig mer av innan man bara skaffar sig.

Bra försöka ha bra grund av kunskap innan man bara köper hem ett djur oavsett vilket anser jag.

Grodor är det mycket salmonella i dom med alltså är det lika som resterande reptiler?

Tack för ditt svar.

//M

Trollhassel
0

Grodor är inte reptiler, de är amfibier. Vad jag vet så kan de inte bära salmonella. Kan inte svära på det, men jag har aldrig hört talas om det. Samma sak gäller dock med amfibier att man ska vara noga med hygien. Det gäller alla djur.

Med Vänliga hälsningar

[peter54]
0

#4 Varför är du så rädd för salmonella? Den typ av salmonella du kan få från en orm skapar magsjuka hos människa, det är inget man dör av.

Dessutom är det lätt att undvika genom att ta för vana att alltid tvätta händerna efter att man hanterat ett djur, vilket djur det än gäller.

För övrigt har jag aldrig träffat på någon under mina 50 år med reptilintresset som drabbats av ormsalmonella.

Trollhassel
0

#6 Salmonella kan bli ganska tufft för småbarn. Inte så roligt att ha kanske, så kan man undvika det så är det ju kanon.

Jag har inte heller träffat på någon som fått salmonella av sina reptiler.

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#5 Oj okej ber om ursäkt. Amfibier försöker lägga på minnet.

Okej det ju bra men dom kanske har andra otrevligheter?

Och är det svårt att hålla en groda?

Tex.  Lövgrodor (Litoria caerulea)

#6 Ja det var bra fråga man är väl ganska oroad då för sina barn som kan vara lite oförsiktiga dock är då mina mycket skötsamma när det gäller hygien men jag vill inte orsaka något som kan göra att dom blir oerhört sjuka, kanske lite nojig men ja det är nog som så.

Har varit med om en del så det sätter sina spår så säga.

Och det gjort mig kanske lite för försiktig av mig.

Tack för era svar.

//M

Saga85
0

Har man småbarn är det ytterligare en anledning till att låta djuret vara där det är menat - terrariet. Sätt ett lås på terrariet så minskar smit- och utsläppsrisk, se till att barnet får se men inte röra, tvätta händerna efter hantering, låt inte inredning eller djur komma i kontakt med matområden (kök).

Sen har jag för mig att det krävs en hel del för att råka bli smittad. Jag har själv råkat svälja smutsigt vattensköldpaddsvatten. Äckligt? Ja. Sjuk? Nej.

Trollhassel
0

Amfibier behöver inte vara svårskötta. Olika arter sköts på lite olika vis. Googla och läs om den arten du är intresserad av. Är det någon fråga du inte får svar på så är det bara att ställa den här :)

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#9 Okej, tack för ditt svar.

Det var tur du slapp bli sjuk i alla fall.

#10 Okej jag ska leta runt mera om alla dessa som man vart lite intresserad av.

Och jag har även fått intresse om att veta mer om salamandrar och speciellt om Axolotl. Fast det kanske inte direkt hör hemma här.

//M

Trollhassel
0

Jodå, på detta forum har vi nog relativt breda kunskaper om både grodjur, reptiler och insekter mm. Det är bara att chansa.

Bra läsning om Axolotl

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#12 Det är bra för då vet man vart man kan ställa sina frågor.Glad

Tack för länken. Ser fram mot att få läsa mer om dom.

Passar på och frågar om någon här har eller har ägt en Axolotl?

//M

Trollhassel
0

Japp, jag har haft en hel hög.

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#14 Kan du beskriva hur det är att ha dom?

Vad man bör tänka på och annat bra som man bör veta?

Berätta gärna dina upplevelser om dom.

//M

Trollhassel
0

Väldigt söta att se på. Lite roligare än vanliga salamandrar. De finns i olika färger och det är ju roligt. Själv gillar jag de natrfärgade. Ja, det finns mycket att säga men allt nödvändigt går att hitta på nätet. Skötselråd och annat finns på flera ställen. För några år sedan var det svårt att få tag på sånna, men nu är det några som odlar och säljer så det ska nog inte vara några problem.

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#16 Tack för du tar dig tid att svara.

Och söta det kan jag hålla med om verkligen.

Jag vet inte riktigt vad den färgen heter men den jag fastnat för den som var hel rosa och den som var ljus med ljusrosa gälar.

Ja tackar för sidan, det gav bra information.

Men vad matar du dom med? Fanns så många alternativ så man vart snurrig.

Vad kan en sådan kosta?

Vissa anser dom kan leva flera i hopp medans andra säger direkt nej vad har du för erfarenhet av det?

//M

Trollhassel
0

Gallra bland de alternativen du hittade och se vad du kan få tag i :) Det är lättast att fråga på din djuraffär vad de har för foder och om de kan ta hem.

En axolotl kan du någ få för ett par hundralappar.

Om du har nog stort för flera så kan du ha det med en liten riks att de gör varandra illa. I regel så ska man inte blanda olika storlekar. Ungar kommer att bli dödade av vuxna, så det är inte värt att testa.

Om du vill vara på säkra sidan så ska du ha en ensam. Jag har dock haft några stycken tillsammans och jag vet andra som gjort likadant.

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#18 Men ska dom endast ha levande föda?

Okej kanske bra att man bara skaffar en, trodde bara dom behövde sällskap.

Tack för dina tips och svar.

//M

Trollhassel
0

Det kan gå att få dem att äta dött också.

Sällskapssjuka är de inte. De är ju inte flockdjur egentligen.

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#20 Okej, det lär nog också bli lättare för en annan.

Det var bra att veta. Tackar för dina svar.

//M

Trollhassel
0

Finns dock en risk att du får mata mad levande ibland också. Det beror på hur ditt djur funkar.

Med Vänliga hälsningar

MiiM
0

#22 Okej så pass. Det kan då bli lite knepigare med andra ord.

Tack för du skrev det.

//M