Valet och kvalet
Jag behöver goda råd.
Jag har en juvenil majsorm som är på god väg att växa ur sitt lilla plastakvarium. Jag har många funderingar runt hur han ska få bo sedan. Inredning och sånt, fast det har jag hittat en fin tråd på här.
Min fråga:
Jag har ett akvarium på 180 liter. Det är drygt 1 meter långt 40-45 cm högt och ca 35 cm brett. Tänkte att man kanske kunde "kasta" ut fiskarna och göra iordning akvariumet till ett terrarium. Men det finns ju fördelar och nackdelar med allt. Fördelen som jag ser är det inte finns några dörrar som den kan slinka igenom. Nackdelen är att man kommer uppifrån när man ska plocka upp dem. En annan fördel är ju att man kan inreda utan att behöva bekymra sig om dörrarnas funktion.
Vad har ni för erfarenheter?
Vad tycker ni är bäst?
För- och nackdelar?
Hur ska jag göra? Akvariet eller köpa/bygga ett terrarium?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Släng ut firrarna. Om du tycker att det blir bökigt senare så är det väl bara att ordna ett terrarium. Använd krok när du ska ta ut ormen ur akvariet. Då brukar det gå jättebra. Om du har ett täckglas med hål i så kan det var bra att rymmningssäkra locket.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tänkte köpa sådan där hålplåt och ha över akvariet så att det kommer in luft. Kan en klassisk luftpump för akvarium vara något att montera in så att det kommer in luft nertill också utan att man beöhver göra hål i glaset?
Wrooom!

Vet inte hur de funkar om du inte har vatten i akvariet. Om du har tillräcklig ventil uppåt så behöver du nog inte tänka på det.
Med Vänliga hälsningar
Det är ganska svårt att konvertera akvarium till terrarium eftersom ventilationen ofta blir mycket dålig.
Man behöver öppna upp gavlarna för att få dit ventilationsnät och det går ju bara att genomföra på akvarium med ram. På helglasakvarium är det näst intill omöjligt att få till på ett vettigt sätt.
Med tanke på hur mycket jobb det är att bygga om akvariet till terrarium, skulle jag absolut råda dig att istället endera bygga eller köpa ett terrarium och skippa akvarieombyggnadsplanerna.

#4 Av vilken anledning räcker det inte med att ha ventil i taket? Om hela taket består av hålplåt så borde det ju absolut inte bli syrebrist där inne? Eller?
Med Vänliga hälsningar

#4 Oj Peter, nu lät det ju som att jag var "född i farstun". Jag har aldrig använt ett akvarium som terrarium själv, så jag har dålig koll på vad som gäller och funkar. Lämnar över till dig istället. Du har nog lite bättre koll.
Med Vänliga hälsningar

Håller med #4
Bygg/köp hellre ett terrarium än att böka och försöka styla om ett akvarium.
Ventilationsöppning enbart i taket fungerar dåligt som ventilationsöppning. Det blir mer en fukt- och värmeförlustöppning.
Varm luft stiger snabbt och drar med sig luftfukten ut. Ventilationsöppningarna bör sitta på gavlarna ungefär en fjärdedel av höjden ner räknat från taket när det handlar om ett liggande terrarium.
Har man ett terrarium byggt på höjden kan man sänka gavelöppningarna något men aldrig nedanför halva höjden, då riskerar man drag istället.
Oerhört många fabrikstillverkade terrarier har nät under skjutglasen eller lågt på gavlarna - det är rena vansinnet ur ventilationssynpunkt eftersom det skapar drag.
Titta i våra egna hem var ventilationen sitter - inte nere vid golvet i alla fall.

Peter, det har du så rätt i. Man kanske skulle försöka tillämpa det man läsde sig i fysiken i praktiken :)
Med Vänliga hälsningar
#8 Gillar inte de färdiga så där värst då de ser så tråkiga ut.
Jo nog sitter allt ventilationen en bra bit över golvet i husen. Nästan ända uppe vid taket.
Wrooom!

Om man borrar 5mm hål i lämplig höjd då?
En kakelborr borde ju funka ganska bra om det inte finns rena glasborrar.

Att borra i glas är en konst!! min åsikt är att det i slutändan blir ett både sämre och dyrare företag att bygga om ett akvarium till terrarium än att bygga ett terrarium direkt! å jag har aldrig hört talas om förymda ormar från riktiga terrarium men däremot många från ombyggda akvarer!!
Men inte är han på väg att växa ur sin "burk" redan nu. Han är ju endast 6 veckor..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har mina snokjuveniler i petbox hela första året. Börjar med den minsta boxen och byter upp storleken efterhand som ormen växer. Den största boxen räcker till en snok som är uppåt 65-70 cm.
Har för mig sissies "burk" är halv stor, och den lille kommmer från mig. Därav jag visste hans ålder. Så det kändes lite för bråttom att säga på god väg att växa ur. Sissie vill allt för denna lilla krabat. Det vet jag, men bättre att ta det lite cool första tiden..
Självklart vill jag hans bästa och jag har inga planer på att fixa terrarium på sekunden. Han är ännu såpass liten att mellanrummet mellan dörrarna är alldeles för stort. Rena rama garageporten för honom, så jag planerar redan nu för vad som är lämpligt om ett halvår ungefär. Lika bra att ha det planerat klart i god tid så man inte gör någon paniklösning. 
Wrooom!
Kunde inte få bättre hem till den lilla.
Han är högt uppskattad. Och både jag och min son håller stenkoll på honom. Att fuktighet och temperatur är bra, vattnet fräscht och att han verkligen har bajat innan nästa måltid. Mat i separat burk så att han inte får i sig bottenmaterial m m. Grafitti älskar sin grotta och sin klängväxt. Det är han två favvoställen.
Wrooom!

Kanon att vara ute i god tid! Allt för många sitter med ormar i urvuxna burkar. :) Skönt att ha sitt på det torra.
Med Vänliga hälsningar
#19 Visst är det så. Det var just detta jag hade på känn då jag gav den lille till sissie. Den skulle få ett toppen hem!
Jag har stooora planer för terrariumet. Vattenfall, skogar, "halvöken" stenar, grenar, grottor och vad som nu passar in. Det ska ju vara snyggt men också så att det är så nära majsormen naturliga miljö som möjligt.
Jag ser det som en av anledningarna till att ha orm. Att göra en så naturtrogen miljö som möjligt samtidigt som det är snyggt.
Samma sak som när man har fiskar. Fast man kan ju inte gulla med fiskar.
Wrooom!