Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2456 ggr
[veralera]
0

Hamsterbebisar?

Har precis köpt en majsorm. Säljaren sa jag skulle mata den med muspinkisar en gång i veckan.

Min kompis har oönskade fått sin hamster hona dräktig,  och hon inte vet om hon kommer hitta hem till ungarna så därför planerar hon att ta dem från mamman direkt när de fötts.

Kan ormen äta hamsterbebisar istället för musbebisar?

sissie
0

Hamsterpinkisar är för stora men om man fryser dem direkt kan man ge dem senare.

En pinkis i veckan låter lite tycker jag. Jag ger min majsis (40 cm) två pinkisar per måltid var 3-4 dag.

Andra på sajten kan säkert ge bättre info än jag.Glad Jag är ju ny själv och kan bara berätta hur jag gör och fått lära mig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[veralera]
0

Kan tillägga att det är en dvärghamster. Mycket liten. Är ungarna verkligen så stora då?

Annars fryser jag dem:)

Oj, det var stor skillnad. Då behöver den kanske mer än 1 pinkis i veckan? Köpte den igår så har själv aldrig matat den…

sissie
0

Förlåt. Trodde det var en guldis. Dvärg lär ju vara pytte.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[veralera]
0

Ja de lär de ju vara:P Men måste väl ändå vara större än musbebisar? Har haft dvärgbebisar hemma hos mig som akuthem men då var de 2 veckor så har aldrig sett bebisar på dvärgh innan…

Kan ju se hur stora de är! Men det är alltså inget farligt då?

Bunn
0

#1 Att frysa ner levande djur är, vad jag vet, inte lagligt!
Jag kan hålla med dig om att en pinkie i veckan låter lite, men att ge mer än ett foderdjur åt gången är inget jag rekomenderar. Ge hellre ett större foderdjur per gång, istället för flera små.

Mvh/Bunn

[veralera]
0

Jag hade sett till att den dog INNAN den frystes… Inte för jag vet hur det skulle gå till men ändå, min pojkvän hade säkert kunnat fixa något…

Oj fick höra precis tvärtemot igår. Att hellre flera små än ett stort!

[peter54]
0

En nykläckt majsorm matas lämpligen med en nyfödd muspinkie var 3-5e dag.

En majsorm som är 40 cm ska inte ha muspinkisar alls, den kan ta musfuzzies eller små råttpinkisar (hamsterungarna skulle funka också) och den ska inte matas så ofta som en nyfödd majsorm, en gång i veckan är absolut tillräckligt.

Man bör avliva med koldioxid, avlivning genom nedfrysning är som sagt olagligt och absolut inte ett humant sätt.

Bunn
0

#6 ormars matsmältning fungerar inte på samma sätt som vårt. Därför är det bättre att ge ett foderdjur per matningstillfälle än flera små.

[veralera]
0

Citerar pappret jag fick med ormen: " Det ska aldrig bli en jättebula efter ett enda byte. Det är bättre med flera små eftersom det är lättare att smälta och ökar ämnesomsättningen"

[peter54]
0

#9 Den information du fått stämmer dåligt. Det är alltid bättre att ge ett större byte än flera små. En bra tumregel är att bytet kan vara 1,5 till 2 gånger tjockare än vad ormen är på sin tjockaste del.

Det är inte lättare för ormen att smälta flera byten än ett, oavsett storleken. De flesta ormar smälter ett byte i taget, vilket gör att de kan hinna börja ruttna i ormen om det ligger en lång rad bytesdjur och väntar.

Det ökar heller inte ämnesomsättningen. Ormar har en konstant omsättningshastighet och den kan egentligen bara påverkas i negativ riktning, endera genom för låg temperatur eller genom för långa intervall mellan matningarna.

En svältfödd orm har exempelvis för lite lagrad energi i kroppen för att kunna smälta ner ett annars normalstort bytesdjur.

[veralera]
0

Iuw, ruttna bytesdjur i magen lät inte trevligt!

Hemskt bra att du sa det i så fall! Tack för all trevlig hjälp btw!

sissie
0

Jag mätte längden på ömset. Det kanske är lite uttöjt men men. Fuzzies är ju gigantiska. Det blir ett stort steg från pinkies. 10 dagars pinkiesar då? Det är väl en mer lagom storlek att gå upp till?

Jag blir lite förvirrad dock. En del säger att man kan ge två pinkisar samtidigt en del inte. Jag ser dock till att min majsis har bajsat ur sig ordentligt innan han får ny mat.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[veralera]
0

Ja visst blir man förvirrad som ny ägare haha! Men så är det väl med nya djur man skaffat första gången…

Alla ägare har ju sitt personliga sätt att sköta djuren på… När man själv haft djuren ett tag brukar man ju få in vanorna lite och hittat ett eget bra sätt att sköta sin djur på=) När man har bättre koll på allt.

[peter54]
0

Man kan inte mäta ömset för att få reda på hur lång en orm är. Ömset sträcker sig alltid minst 25-30%, ibland uppåt 40% eller ännu mer.

En stor muspinkie på 6-7 dagar är ju bara precis storleken under en nybliven fuzzie som kanske är 9-10 dagar gammal.

sissie
0

Ok. Då är han nog bara 30 cm lång. Det är svårt att mäta honom för han har ingen som helst lust att bli mätt. Skrikandes

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bunn
0

ett tips är att klippa till en bit snöre och lägga det utefter ormen. Sen kan man mäta snöret för att få veta hur lång ormen är

sissie
0

Bra idé. Det ska jag göra för det vore jättekul att kunna se hur mycket han växer.Skrattande

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg