skaffa majssnok?
hejsan
jag är otroligt sugen på att skaffa en majssnok men jag ör lite orolig för att jag kommer att skada den eller göra något fel. Så jag har lite undringar och skulle vara så glad om ni kunde svara!
när den är juvenil, funkar det att ha den i petbox? skalla man ha värmeplatta även i den? hur vet jag när den ska äta? står överallt 3-5 dagar, men som sagt hur vet jag? bottenmaterial tidningspapper för juveniler? ska man ha lampa i petbox? är det att föredra att mata med död föda och hur ska jag göra, lägga den i boxen eller med pincett? och när ska jag flytta juvenilen till det vanliga terrariet?
som ni ser är jag nybörjare men vill inte skaffa ormen först o sen inte veta hur jag ska göra….
hallå hallå.
De flesta om inte alla juveniler man köper (iaf av vettiga uppfödare) får man i en liten plastlåda/godislåda liknande.
När det gäller matfrågan, så är det bästa att fråga säljaren när den/dom har blivit matade så man kan planera inför matning.
Sedan så är det inte hela världen om ormen/ormarna inte får mat just på den dagen, en dag hit eller dit gör ju ingenting. En orm i naturen äter inte på schema heller. För enkelhetens skull kan du välja någon av helgens dagar, Fredag, Lördag eller Söndag
Många kör på hushållspapper, tidningspapper, träspån, fin terrariebark(dock svårare att se om ormen bajsar som den ska)
Ang levande/död, det är och kommer ständigt vara en stor debatt. Å ena sidan vill vissa att det ska vara så naturligt som möjligt och kör BARA levande, vissa varvar levande/dött, själv tycker jag dött är bästa alternativet, mindre stress på foderdjur och på djuret som ska äta, lättare att ha en glasslåda i frysen med mat, tar fram vad man behöver när man behöver.
Lägg in maten i lådan och låt den äta ifred, många små snören äter inte när något "stort och farligt" står och tittar på, trots allt så är ALLT ett möjligt hot för en liten orm.

Sök på olika hemsidor (du kan söka på majsorm/majssnok på tex. google) och läs så mycket du bara kan.
Av seriösa uppfödare kan du också få mycket bra information och hjälp med de frågor du har.
En juvenil kan du ha i petbox under en period så du ser att det funkar med avföring m.m. sen bör du sätta den i ett vanligt terrarie.
En värmekälla bör du ha till din orm, men att ha en värmelampa stående över en liten petbox kan bli fruktansvärt varmt så håll noga koll på temepraturen!
Det bästa, tycker jag, är att mata med dött för att minska stress på de båda dujren och för att undivka olyckor. Musen/råttan kan bita ormen och det blir både onödigt och dyrt om så skulle ske då ormen måste tas till veterinnär och ev. få behandling om den blir illa biten.
Matar man med dött så är det lätt ta fram mat ur frysen och du är alltid säker på att du har mat åt din orm då du kan ha ett "förråd".
Ormar blir lätt stressade så låt ormen äta i lugn och ro. Du kan använda en pincett för att ge ormen dess mat, men när ormen har tagit bytet bör du lämna den ifred.
Vill också passa på att ge dig en stor eloge för att du skriver "vill inte skaffa ormen först o sen inte veta hur jag ska göra…."
Lycka till!
Mvh/Bunn www.infoom.se/ormar

Håller med Bunn om detdär sista. Inte alla är så kloka som du. Jättebra att du tar reda på så mycket fakta du kan innan du skaffar en liten slang. Jag tror att det kommer gå kanon för dig när du väl bestämmt dig. Lycka till, och hoppas att du hittar en fin liten krabat!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Man bör faktiskt allid ha småsnokar i petbox, dels för att man ska ha bra koll på ormen och dels för att förhindra att den rymmer.
Jag använder petboxar till snokar ända upp tills de är omkring 9-12 månader, men byter upp mig successivt från liten box till den största boxen efterhand som ormen växer.
Värmemattan bör man använda även när ormen bor i petbox. Ta den minsta mattan på 7 watt och lägg den under halva boxen.
De allra flesta ormar i fångenskap är övermatade. Visserligen måste juveniler få mat oftare än vuxna ormar, men var tredje dag är för mycket. Det är lagom att mata ungefär var femte till var sjunde dag, men att man ser noga till att ge rätt bytesstorlek hela tiden.
Majsormar växer snabbt, så redan efter en månad kan man öka på storleken till 4-5 dagar gamla pinkies och när ormen är två månader kan den ta små fuzzies (pälsade musungar).
Man bör inte ge sig på att mata juvenila snokar aktivt, exempelvis med pincett. Det kan funka, men risken att man istället avskräcker ormen är mycket stor.
Istället bör man lägga in maten på kvällen innan ljuset släcks ner och lämna ormen ifred med maten över natten. Ett bra tips är att lägga den tinade pinkisen i en tom toarulle som man viker upp kanterna på lite. Då efterliknar man en mushåla som ormen går in i och hittar sitt byte.
Självklart bör man mata med fryst/tinad mat.
Bottenmaterialet kan variera. Jag använder alltid torvmull med lite sand i och med klipp av torra ormbunksblad över för att efterlikna en skogsbacke. Så här kan det se ut på bottnen i petboxen då: