Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: spindlar
Läst 1044 ggr
PetiteFrancaise
0

Det är ömstider i spindelterrariet

Nu är det öms på gång här hemma!

Min Chilenska fågelspindel har klätt terrariet i nät och spunnit in sin håla. Så nu är det bara att vänta!

Wassago
0

E spännande tider då! Skrattande Har inom kort tid haft tre av mina spindlar i öms! Man bara väntar på att få se dom nyömsade å vackra! Hoppas det går bra för din spindel!

Trollhassel
0

Trevligt!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

PetiteFrancaise
0

Ja, jag hoppas verkligen att det går bra. Är ju nervöst innan hon är klar och man vet att allt gått som det ska.

Trollhassel
0

#3 Det brukar gå kanon om de får lugn och ro. Tänk på att inte göra några hastiga rörelser vid terrariet och låt henne torka till några dagar innan du byter vatten och matar så att hon inte blir rädd och bryter något ben.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Jag har satt upp en stor skylt på dörren: "Öms på gång här inne! Stör ej!" så att folk inte ska glömma det och rusa in. ^^

Hon har inte börjat än, men än så länge verkar hon lugn. Jag fuktar terrariet extra varje dag och är jätteförsiktig när jag öppnar och så, men hon har inte blivit rädd hittills.

Trollhassel
0

Är det en stor spindel? Stora spindlar brkar kunna sega sig rejält. Hopas hon ömsar i nästa vecka i allafall :)

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Ja, hon är ganska stor. Djuraffären sa att hon är mellan 3-6 månader men jag tror att hon är äldre. Ett år eller så kanske.

Wassago
0

#6 Skoja inte!! Har en smithii här som "är i öms" sedan fyre-fem månader å inte har kommit till skott än! Hennes kullsyskon ligger numera ett öms före sen i sommras, innan har dom legat lika sen dom var små!

Trollhassel
0

#8 Har varit med om det jag också. Smithis är hemska :P

#7 Du har nog rätt i det att hon är äldre. Efter 3-6 månader så säljs det knappast i djuraffär. De brukar ha halvvuxna till vuxna spindlar bara och då är de nog ett par år gamla. Jaja det spelar ju ingen större roll för de lever ju länge, så håriga små kräken :) Min sambo köpte sin första Smithi (vuxen hona) i djuraffär och den levde i 17 år.

Med Vänliga hälsningar

carmas
0

Min smithi har ömsat igen, Börjar bli stor nu!:)

Hur går det med din trollhassel?

Trollhassel
0

#10 Stor och fet!

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

#9 I djuraffären sa de att hon är mellan 3-6 månader. Ljuger de så pass? ^^

Efter att ha sett en bild på en annan spindel som är ungefär i samma storlek som min, fast äldre, så insåg jag att min måste vara mer än ett halvår gammal. Men hur gamla spindlar säljer de i djuraffärer då? De beställde min någonstans ifrån, så hon fanns inte i affären från början.

Och uppdatering på ömsningen: hon har klätt väggar, gömställe, plastväxt och stora delar av marken med nät, men i morse hade hon fortfarande inte börjat. Grävt en grop har hon gjort också, och skjutsat över ett lass bottenmaterial till vattenskålen. ^^

Trollhassel
0

#12 Från början är fågelspindlar stora som knappnålar i bakkroppen och det tar tid, tålamod och plats att driva upp en kull vilket få djuraffärer är kompetenta till om de mot för modan någonsin skulle försöka. Spindlar du köper på djuraffären kommer oftast från grossister eller privatpersoner och är i princip alltid betydligt äldre än ett halvår. Djuraffärer är inte irekt kända för att altid ge riktig information om djuren de säljer.

…om det inte är en speciell djuraffär med en speciell inriktning vill säga.

Med Vänliga hälsningar

Pretorian
0

Detta återkommer tyvärr till ett på tok vanligt fenomen hos många djuraffärer.

För det första är djuren lite äldre än vad som påstås.

För det andra så får djuren oftast mindre mat än vad de ska ha just för att det är alltid lättare att sälja "en liten och söt", med tanke på storlek på terrarium, mat osv.

Sedan får man inte glömma att de flesta som köper sina djur på en djuraffär har oftast inte kollat upp någon direkt information om djuret i fråga, oavsett om det är en gecko ödla eller en råtta.

Folk litar många gånger blint på vad personalen i affären berättar, jag har varit med folk som köpt bland annat majsorm, där personalen står och säger att ormen de sålde var 3 månader gammal när jag själv hade sett samma djur i butiken över 6 månader så även äldre än 6 månader måste den ha varit, eller att "det är så lätt med maten ormen behöver bara en liten muspinky i veckan". Personen får frågan hur länge man ska ge såna och får svaret: så länge den vill ha…