Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2675 ggr
[jakke94]
0

vad ska jag välja ?

jag ska köpa ett nytt husdjur, men funderar på två olika, antingen leopardgeckos eller ökenråttor/gerbiler

så vad tycker ni ?
vad är för/nackdelarna med leopardgeckos ? :)

är inte första djuret då vi har/har haft följande djur;
hundar(kennel), kanin, leopardgeckos, fågelspindel, grodor och papegojor, marsvin m.m

DoD
0

Jag tycker om Leopardgeckos för att dom är så vackra att se på och för att varje idivid har en egen personlighet men de är ju desamma med gerbiler.. Leopargeckosar låter inte lika mycke som gerbiler (om de spelar någon roll) Gerbiler äter torrfoder och "matrester medan Leopardgeckos ska ha levande animalisk föda. vet inte riktigt men dom har sin för och nackdelar båda sorterna, du valde värkligen mellan mina favoriter av ödla och gnagare :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[jakke94]
0

#1 tycker inte om levande föda, dock klarar jag av syrsor/larver mycket därför jag inte valde bland dem större ödlorna då jag inte klarar av att ge möss :P
har en kompis som ger sina möss och det hade jag inte klarat av :P
hmm.. får fundera lite till :P (har funderat i snart ett år XD)

Trollhassel
0

Någon kul insekt? Tusenfotingar? Leosar kan också kanske vara roligare än gerbil, men smaken är ju som baken :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[jakke94]
0

ohh.. ryser :P nej tack till småkryp :P

aa, får fundera :)

Bunn
0

Har du haft geckos tidigare så vet du ju hur det ska  taas om hand och vilka för- samt nackdelar de har.

Ett tips jag kan ge är att läsa bäcker om de djur du är intresserad av och att söka på tex. google

Lycka till!

DoD
0

geckosar lever väll de dubbla och lite till än vad en gerbil lever… jag har haft några gerbiler och dom har blivit mellan 2-5år

Pretorian
0

Om du gillar ödlor finns alltid leguaner, lite roligare, rör på sig mer under dagarna.

DoD
0

#7 kräver större utrymme :P

Bunn
0

#7 leguaner är betydligt mer krävande än en geccko, både vad gäller utryme, kunskap, utfodring, hantering, luftfuktighet med mera.

Pretorian
0

#8 + #9

Vad spelar det för roll om det är mer krävande eller kräver mer utrymme/kunskap?

Trådskaparen har ingenstans meddelat vilken "svårighetsgrad" han vill sitt framtida djur ska ha.

Samt skaparen slipper animalisk föda, maten är väldigt simpel att få tag i, närmaste Ica?

Hantering?
Vi pratar fortfarande om en reptil oavsett om det är en Gecko eller en Leguan, så vi pratar inte direkt om att gå ut på promenader..

Utrymme, ja självklart kräver en leguan mer utrymme, den är ju större?

Kunskap, ja informationen är inte särskilt svår att få tag på.

Luftfuktighet, det heter luftfuktare och finns på de flesta butiker som säljer hem elektronik.

Visst är geckos trevliga dom med men kanske inte dom mest aktiva djuren så jag gav förslag på en annan ödla helt enkelt.

DoD
0

Jag menade absolut inget illa med att påpeka utrymme.. Jag skulle själv inte känna att jag har plats för en leguan då jag bor i en två (inget fel på lägenheten men de börjar bli fullt ;) )

sen så kändes de som att ts valde mellan två djur som kräver ungefär samma utrymme vilket kanske betyder att hon redan har prylar hemma och mer eller mindra bara behöver införskaffa djuret (de kan bara ts svara på) Annars tycker jag att Leguaner värkar trevliga för de mesta och skulle väll själv kunna tänka mig en i mognare ålder.

Mvh Millan

Pretorian
0

Ja självklart, om trådskaparen nu har allt hemma och bara sitter i valet så är det en annan fråga.

Är det promt mellan dessa två alternativ det gäller så skulle det vara självklart för mig iaf att välja geckos.

Som nämnt ovan, lever längre.

Jag är mer för reptiler än gnagare, sorgligt nog så skrämmer en råtta mig mer än vad en spottkobra gör=P

DoD
0

#12 tihii ja de värkar vara läskit med råttor för vissa ;) jag tycker om de flesta djur faktist :-)

Bunn
0

#10 Att hantera en agressiv ödla på 2 meter är inget man gör om man inte är erfaren. Det är i alla fall min åsikt.
Och för att de inte ska bli agressiva så behöver man kunskap om hur de ska tas om hand på ett bra sätt.

Tyvärr skaffar många leguaner för att de är coola, men har i själva verket ingen som helst aning om hur krävande de egentligen är.

Maten är kanske simpel att få tag i, men det gäller inte bara införskaffning av maten. Leguaner må vara vegetarianer, men för den skull mår de inte bra av att enbart äta sallad, varje dag.
Precis som för andra levande varelser behöver även de en varierad och näringsrik kost.

[jakke94]
0

tack för alla svar! .. leguaner tänker jag inte skaffa då jag blivit biten av en sådan och faktiskt blivit rädd för den stortens ödla :P men får fudnera vidare, båda djuren har ju sina för/nack delar :P

Pretorian
0

Tur att det magiska under vi kallar för "internet" finns…

Allting här i världen börjar med ett försök, sedan lär man sig även saker under tiden.

Du kan väl knappast sitta vid din dator och påstå att du visste allt som finns om din första reptil innan du skaffade den?

Det är det ingen som gör, det dyker upp ny information, nya studier och upptäckter hela tiden.

Det är DÄR det skiljer sig mellan en människa som bara har djur för att det är häftigt och en person som verkligen bryr sig om sitt djur. Just att vilja veta och ta reda på så mycket man kan.

Alla på här på RIF har någon gång haft någon fråga om något djur eller tillbehör till sitt djur.

Bara en undran, har du leguan själv och delar med om dessa djur av egen erfarenhet?

Bunn
0

#16 Allt på internet är inte sant, men tyvärr är det få som tänker på det.

Absolut inte. Jag lär mig nya saker hela tiden, men jag tycker för den skull man bör ha någon form av "baskunskap" innan man skaffar ett djur, oavset vilket djur det rör sig om. Så jag håller med dig om att det är där det skiljer sig mellan en människa som bara har djur för att det är häftigt och en person som verkligen bryr sig om sitt djur. Just att vilja veta och ta reda på så mycket man kan.

Jag har ingen leguan själv, just därför att jag är alldeles för oinsatt och oerfaren av sådana djur. Är man intresserad av att skaffa en leguan (eller annan stor ödla/orm) anser jag att man först och främst bör ha någon typ av "baskunskap" som jag nämnde tidigare, på grund av att de är så krävande som de är och de många, tyvärr, inte är medvetna om är att leguaner inte ska vistats utanför dess terrarie. De lever på platser där luftfuktigheten är hög och i våra svenska hem går den inte att återskapa, vilket gör att deras lungor, sakta men säkert, torkar ut.
Leguaner är en av våra vanligaste terrariedjur, men tyvärr även den mest missförståda.

DoD
0

#16 De finns inget underbarare än att studera sina djur och lära sig vad just "den" ödlan gillar och vilken personlig het den har :-) alla mina tre geckosar har i underbara personligheter men alla är olika :-) Även ormarna har sin personlighet och sina vanor. Måste även berätta att min ena gecko älskar att bli pillrad/klappad under hakan :P hon somnar nästan :P

jag bara babblar hehe

Bunn
0

#18 Ingen illa menat, men en vanlig missuppfattning är att ödlor njuter av att bli kliade på huvudet, men så är inte fallet. De blundar för att skydda sina ögon.

I dess naturliga tillstånd ingår inte att bli smekt, kliad eller pillad på huvudet. Ödlan ser det som något farligt och väljer därför att skydda sig ifrån det.

DoD
0

hon blundar inte i början så i början är de inte farligt isf:P men sen så rättar hon till sig och läger sig och somnar :-) man får väll hoppats på att hon gillat de :-)

villhailler
0

men guuud ni förstör tråden .. ha eran lilla diskution någon annan stanns ..är inte arg eller så men snälla börjar gå lite överstyr

och de var om leo geckos mellan ökenråttor/gerbiler

inte leguaner å vem som kan bässt om dom ..

"0 ja gillar båda men har mer pation för gerbilerna .. så söta……