Klättra på glas (Spindel)
Första gången som jag skriver här, fast jag varit medlem ett tag och är inne ofta:P
Men iaf till saken. Jag har märk att min lilla spindel Bibbi klättrar på glaset på terrariumet. Hade ingen aning om att dem kunde klättra på glas. Är rädd att hon ska ramla och göra illa sig, nån som vet hur högt fall dem klarar av? Har torv som bottenmaterial, och terrariumet är inte så jätte högt men ändå. Vill juh inte att något ska hända henne.
MVH/Jenny
Hm, ja rubriken ska vara klättra på glas och inte glad
Redigerat: Rubriken redigerad av Sajtvärden.
// Andréas
Ser att det är en smithi, då är den marklevande. Mina spindlar klättrar också på glaset ibland. Det du behöver göra är att se till att det inte är för stort mellanrum mellan tak och bottensubstratet, alltså fyll på med mer substrat. Spindlar kan skadas lätt om de faller, även från en ganska låg höjd och speciellt om dess abdomen är stor. Se även till att flytta ut ev hårda föremål som vattenskålar och dylikt från terrarieväggen så att om den faller, så faller den mjukt :)
Även fast spindlar är bra klättrare så kan marklevande arter vara klumpiga på glas, ser det mest på min rosea…
Har din spindel klättrat mycket förr eller har den precis börjat?
Fantastiskt vacker spindel du har förresten. Ska själv skaffa en sådan. Får man fråga vad du fick betala för den?
Ja, jag tänkte på att jag skulle fylla på med lite mer extra torv. Har hört att dem ska vara ömtåliga för fall, därför jag vart lite försräckt när jag såg att hon kunde ta upp sig för glaset. Tack för tipsen.
Jag hämta henne på mässan som var den 31/1 så jag har inte haft henne länge alls. Fick betala 800, vet inte om det är billigt eller dyrt för en smithi, men med tanke på hur gamla dem kan bli så är det helt klart värt det, Kan sitta och titta på henne länge
800 var inte farligt ^^
Ja, man kan sitta och titta på spindlar länge länge, de är vackra.

Supervacker spindel du har! En av mina favoritarter, bra val! Nej, 800 är inte farligt för en vuxen hona. Hur stor är hon?
Vissa fågelspindlar klättrar lätt på glas men just denna arten brukar hålla sig på marken. Precis som LiisaDagger skrev gör du nog klokast i att flytta på lite hårda föremål så att inte lilla spindel gör sig illa. Brachypelmorna är ju inte de grasiösaste spindlarna direkt, riktiga klantar! Fyll på med extra torv. En idé är att ställa en korkbarksbit stadigt lutad mot kanten och hoppas på att spindel väljer att klättra på den där den får bättre fotfäste. Barkbiten brukar också funka som ett mysigt gömställe. Spindlarna är ju extra kännsliga efter ömsning men har du tur så tar din spindel det extra försiktigt när den är skör och nyömsad. Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Fin bild iallafall :)

Jättefin spindel du har !!
#6 Hur stor hon är? Väldigt bra fråga
Jag är extremt dåligt på att bedömma storlek med ögonmått, så jag vågar inte ens ge mig på en chansning. Kommer inte heller på något bra att jämnföra med heller.
#7 och 8 Tack tack

Det brukar gå att jämföra med något man vet hur stort det är. Jag brukar själv lägga spindeln på en glaskiva och mäta benspann. Det funkar om spindel vill sitta still och på rätt sätt.
Med Vänliga hälsningar
Det här är det som jag typ sett överallt när jag letat information om spindlar :P
Att inte ha stenar eller andra hårda föremål nära kanterna av terrariumet. Och att man ska hålla sig vid låg höjd om man ska ha spindeln i handen, eftersom att de slår sig ganska rejält och kan dö om man tappar dem på golvet. Det har jag märkt att de flesta nämner när det gäller info om tarantellor :P
Jag ska köpa en b.smithi imorgon :) har hållt kontakt med ägaren några veckor innan och frågat och diskuterat via mail för att få allt så klart som möjligt och att kunna ta hand om spindeln på bästa sätt.
Och jag hoppas att jag kommer bli vän med er spindelägare på reptiler.ifokus :)
Min Chilenska fågelspindel klättrar en del. ^^ Hon var uppe mycket på glaset tidigare och jag är rädd att hon ska ramla ner varje gång. Men jag har satt in en bakgrundsvägg i frigolit (jag fick den till terrariet från början men jag tog bort den) och nu klättrar hon på den istället. Betydligt säkrare, och jag tror att hon märker att hon får bättre fotfäste där också.
#12 Kul med snabblösta problem :)
Jag är lite osäker på vad just en "chilensk" fågelspindel är :o Men jag har fått för mig att det är från grammostola-släktet eller är jag ute och cyklar nu? xD
Ja, grammostola rosea heter de. =)
hur gammal blir en sådan spindel ts har ? :) nyfiken :P

#15 Hanar blir kanske 5 och honor kan bli 17-20 om man har tur.
Med Vänliga hälsningar