Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: spindlar
Läst 5903 ggr
PetiteFrancaise
0

Bestämma ålder på spindel

Går det på något sätt att åldersbestämma en Chilensk fågelspindel genom att titta på ett nyligen avömsat skinn?

Trollhassel
0

Nej, det går inte, inte vad jag någonsin hört i allafall. Det som går att se är kön. Åldern avgör du på det ungefära genom att bedömma storleken i förhållande till könet. Honor är ofta något större och kraftigare än hanar vid samma ålder, om de fått lika mycket mat, värme och ljus, vill säga. Jag har en polare som drev upp en smithi från nyfödd till fullvuxen hane på ett år, men det kan ta flera år om man inte fetmatar dem så pass. En fullvuxen hona svårare, men etersom din spindel ömsar nu så är den ju inte riktig fullvuxen och du kan utgå ifrån att den inte är urgammal i alla fall. Hur stor är din spindel i benspann och kroppslängd? Har du någon bild på den? Jag kanske kan ge dig min gissning.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

PetiteFrancaise
0

Ja, kön har jag hört att man kan se på det sättet. Därför hoppades jag på att man kunde se ålder också. Skrattande

Jag mätte henne lite på måfå med linjal för ca två månader sedan, och jag har för mig att hennes kropp var ca 6 cm och ett ben ca 4 cm. Men det var bara på ett ungefär. Benspannet mätte jag inte, utan bara ett ben för sig.

Just nu är jag i skolan och har inte bilderna på den här datorn, men jag kan kanske ladda upp en när jag kommer hem.

Trollhassel
0

#2 Jag är vanast vi benspann. Annars kan jag nog inte uttala mig. Skulle vara till hjälp att se en bild också. Som sakt, det är svårt att avgöra men det går nog se om h*n är ett halvår eller 2 år. :)

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Benspannet mäter man väl diagonalt från från det från det främre  benparet till det bakre va Myra?

Trollhassel
0

#4 Japp, rätt och riktigt. Då ska de ju inte sitta ihopkurade heller.

#2 Det bruka funka att sätta dem på en glasskiva och mäta underifrån, eller om de vill sätta sig rätt på en korkbakrsbit.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan mäta benspannet när hon är ömsad och har torkat. Just nu vill jag inte störa henne i onödan eftersom hon är på gång med ömsningen.

Men här är en bild som togs för ca 2 månader sedan. Den är inte jätteskarp men jag valde den eftersom hon sitter i min hand, och då blir det enklare att se hur stor hon är. Hon sitter i och för sig med benen något dragna mot sig, men går det att se hyfsat?

Trollhassel
0

Ja, en sak är säker och det är att detdär med 3-6 månader är bull shit :P  Jag skulle tippa på att din spindel kan vara ett par år. Kan du titta på de främre benparets spets? Exakt hur ser det ut? Fin och luddig spindel :)

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Då får jag kanske ställa djuraffären till svars! =O Inte för att jag vill byta ut henne, för det vill jag absolut inte, men jag vill ju ha reda på en sanningsenlig ålder.

Spetsarna på de främre benparen är ca en halv centimeter långa, mörkare till färgen än resten av benen och ganska smala. Och så har hon ju små "klor" längst ut, som hon klättrar med. Är det så du menar att jag ska beskriva dem?

Trollhassel
0

Då är det en fullvuxen hane du har :P Minst 2-3 år kanske. Fin spindel, så det är inget du ska vara ledsen för men hanar blir ju inte lika gamla som honor tyvärr.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

Krokarna är inte klor att klättra med utan "pedipalper" som bara de vuxna hanarna har för att dels hålla i honans gifttänder vid parning och dels befrukta honan med efter att de laddats med sperma.

Djuraffärer…*suck*…jag låter mina taknar bo kvar i min hjärna, det är väl lugnast så.

Ja, nu vet du i allafall hur läget ser ut. Kul att kunna hjälpa till även om det kanske inte riktigt låg till som du trodde. :)

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Men pedipalperna är väl "det tionde benparet" som de brukar kallas som sitter längst fram? Hon har smala sådana, hanarna har väl tjockare? (Bifogar en ganska tydlig bild på hennes framsida).

Och klorna ser inte ut som krokar, utan de är som piggar som man känner när man lyfter upp henne. Och sådana har hon inte bara på främre benparet.

Trollhassel
0

Naturligtvis menade jag det främsta benparets (pedipalpernas) utseende. Man brukar säga att spindlar har 4 benpar. Några 10 benpar har jag aldrig hört talas om. Ok, ny fråga. Har din spindel krokar på pedipalprena så är det en hane, om den inte har det så är det en hona eller en icke könsmogen hane.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Jag menade att de kallas femte benparet, men nionde och tionde benen. Jag råkade skriva fel. ^^ Jag har läst någonstans att de kan kallas så ibland.

Jag trodde att du menade de "riktiga" främre benen, så jag beskrev dem.

Just nu sitter hon inspunnen i sin håla så jag kan inte kolla, men jag har inte sett några krokar på pedipalperna. De ska väl synas ganska tydligt?

Trollhassel
0

När jag tittar på bilden på din spindel så får jag en känsla av att det är en hona, men när du sa att hon hade klor så föreställde jag mig att du manade pedipalperna.  Jag hoppas att du har en hona och inte en hane, för honorna lever ju betydligt längre.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Vi missförstod varandra där. ^^ Jag trodde att du menade att jag skulle beskriva frambenen, inte pedipalperna.

Men nej, där har jag inte sett några klor/krokar. På den senaste bilden jag bifogade syns åtminstone hennes ena pedipalp ganska väl, och om hon hade haft krokar hade den väl synts eller?

Hon brukar bli på tårna så fort jag är vid framänden och klappar, så jag har inte känt efter så noga på hennes pedipalper. Syns hanarnas krokar eller är de så små att de bara känns?

Trollhassel
0

De syns. Hanarnas krokar på pedipalperna är ganska rejäla. Påminner lite om skorpiongaddar. De sitter på baksidan men du bör ha sett dem om de funnits. Om du inte ser några sådana så är det en hona eller en icke könsmogen hane du har men med tanke på hur kraftig hon är i kropp och ben så tror jag på hona. Blev lite förvånad när du sa att hon hade klor, men vi missförstod som sakt varandra.

Ett som är tvärsäkert är att hon absolut inte är 3-6 månader i allafall. Jag skulle faktiskt tippa på att hon är minst 3-4 år om inte mer.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Okej, eftersom jag inte har sett några sådana så borde hon inte ha några. Men sen när hon ömsat kan man väl titta på skinnet och ganska enkelt se om det är en hona eller hane?

Förresten borde jag gå till djuraffären och påpeka det där med åldern. Inte för att jag inte kommer att behålla henne i vilket fall som helst, oavsett om hon är ett eller sju år, men jag vill veta hennes rätta ålder. På ett ungefär åtminstone. Dessutom ska djuraffären inte sälja djur och ljuga om deras ålder. Och vet de inte hur gammalt djuret är så är det bättre att säga det än att hitta på något. Fast de kanske bara tar uppgifterna direkt från uppfödaren, eller vart de nu beställer spindlarna ifrån, utan att kolla uppgifterna noggrannare?

Trollhassel
0

#17 Nej, det är sant. Tyvärr är det inte så lätt att titta på ömsskinn. Man måste veta vad man letar efter för att kunna avgöra hur det ligger till. Googla på könsbestämmning och läs på lite innan du försöker så kommer du förhoppningsvis hitta rätt. Det är pilligt!

Jag kan inte tänka mig att djuraffären vet hur gamal din spindel är. Det dom däremot borde veta är att hon inte är 3 månader utan äldre. Uppfödaren kan antingen vara en privatperson (inte så troligt)eller en grossist (då vet man aldrig vart spindeln kommer i från från början). Kna vara vildfångad, kan vara seriöst uppfödd men det tar tid, tålamod och kostar en hel del att driva upp en fågelspindel till vuxet. Vad betalade du för den?

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Ja, jag har hört att det kan vara svårt. Man får använda sig av förstoringsglas och sånt väl?

Hon kostade 499 kr.

Trollhassel
0

#19 Japp, förstoringsglas och någon nål eller pincett att pilla med kan vara bra. Om du inte lyckas så kan du skicka skinnet till mig så ska jag kolla åt dig, men försök själv först.

Ok 499 var inte det blodigaste pris jag hört. Vissa får betala multum för fågelspindlar i butikerna men då är det kanske oftare att B.smithi kostar så pass. Vet i allafall att zooaffären här i Katrineholm sålde en könsmogen G.rosea hane för 800:-.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Okej, det ska jag göra.

Oj, det låter ganska dyrt. Obestämd Speciellt eftersom man inte har de könsmogna hanarna så länge.

Trollhassel
0

Ja, det är vansinnigt dyrt. Hade inte köpte en hane för mer än kanske 2-300 själv. Hona anske kan vara nåon hundralapp dyrare men priserna på G.rosea ligger väldigt lågt.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Är det för att de är ganska vanliga eller? Jag har hört att B. smithi är dyra. Är det så för alla Brachypelma-arter? Jag vill nämligen skaffa fler spindlar. ^^

Trollhassel
0

Ja, de är vanliga. Lättodlade vilket gör att många odlar dem. Det var den första fågelspindeln som blev poppis och då var det bara den som fanns att få tag på. Senare kom en massa andra arter som spindelintresserade skaffade och en av dem är B.smithi som blev poppulär och är det än idag. De är något dyrare än G.rosea. En lugn och vacker art. Lagom stor och hyffsat lätt att få tag i. Priserna på Brachypelma-arterna varierar mycket. Jag har några favoriter, det finns ju en hel del snygga där :)

Men B.smithi kan jag absolut rekommendera, du lär inte bli besviken.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Ja, jag har funderat på en smithi, samt några andra brachypelma-arter.

Trollhassel
0

Emilia, Annitha och Albopilosum kan jag rekommendera också :) Det finns flera snygga men många är lika och går i ungefär samma "tema" så att säga. Albopilosum är ju lite speciell.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Jag har både smithi å albopilosan och måste säga att albopilosan e lite av en favorit så den rekommenderar jag varmt! Annars e nog min Lasiodora parahybana min ögonsten i min samling! Fick "henne" stor som en tumnagel vid expo syd förra året, nu e hon säkert 11-13cm i benspann! Men den skall man inte sticka fram fingrarna till!

Sen e jag väldigt förtjust i Acanthoscurria geniculata, har ett ungdjur på ca 2.5-3cm i kroppen, värsta matvraket! Den ömsade förra veckan å har nu dragit i sej tre muspinkisar på lika många dagar! :)

Skoj med spindlar! :)

Trollhassel
0

#27 Ja Lp är rara. Gillade min också, men hon finns tyvärr inte i livet längre.

Om man inte begränsar sig till Brachypelmaarterna så finns det ju hur mycket olika snyggingar som helts att botanisera i.  Jag gillar P.regalis men de är arga som bin, även king baboon är ju häftiga, för att inte nämna T.blondi som är en rikgtig gigant.

Min favorit i fågelspindelsamlingen nu är min lilla dvärgfågelspindel Cyriocosmus elegans. Litet vackert smycke.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Jag e intye förtjust i regalisarna även om dom e underbart vackra! Men dom e allt för snabba på vertikala ytor för mej! :) Hade en stor regalis som var som en blixt ur burken när man öppnade den å det var lagom kul att jaga den på väggarna hemma!

Jag e sjukt avundsjuk på din Cyriocosmus elegans, du får gärna ordna en sån åt mej Myra!! Flört E den fullvuxen den du visar på bilden? Påminner mycket om emilan tycker jag!

Trollhassel
0

#29 Ja, regalis är äckligt snabba och galna, men ack så snygga! Har ingen regalis kvar men en fasciata har jag och hon är inte mycket bättre hon. Henne skulle jag inte vilja ha lös i lägenheten.

Förstår att du är sugen. Vi kanske ska göra en beställning från Tyskland till våren. Kan slänga med en elegans till dig då. De är helt otroligt vackra! De blir inte större än vad damen på bilden är.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Låter intressant!! Vad ligger dom på i pris å går det att beställa en ganska vuxen hona då i så fall??

Trollhassel
0

#31 Det beror på vad firman har att erbjuda för stunden. Har för mig att halvvuxna brukar ligga på runt 15-20 euro. Inte så blodigt dyra. :)

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Det var ju inte så farligt! Hojta till när det drar i hop sej! Kan ju vara mer som kan vara intressant att få hem! Glad

PetiteFrancaise
0

Vad många snygga spindlar det finns! Jag har funderat på en albopilosum, det gjorde jag faktiskt innan jag köpt någon spindel, men sen blev det en chilensk istället. Men jag planerar att köpa några fler, fast bara lugna och snälla arter till att börja med. ^^

En liten fråga bara angående ömsningen. Hon sitter i sin håla nu, vilket hon gjort några dagar, med ingångarna täckta med nät. Jag vet inte riktigt vad hon gör där inne, men jag tror att det är en för liten yta för henne att ömsa på. Om hon skulle lägga sig på rygg där inne och få det för trångt och bli stressad, skadas hon då? Fast hon måste väl förstå själv att det är för trångt för att ömsa där inne?

PetiteFrancaise
0

Hon kröp nyss ut ur sin håla en sväng, och hon har blivit JÄTTEMAGER! Hon har knappt någon bakkropp kvar alls. Hon har ju inte ätit på några veckor, och de senaste dagarna har jag inte ens erbjudit henne mat. Men hon har tappat alla kilon på bara några dagar. Är detta farligt på något sätt? Hon har spunnit en "kudde" inne i sin håla, och det verkar som om hon förbereder något där inne. Men borde jag erbjuda henne mat? Det kan ju störa henne, tänkte jag.

Trollhassel
0

#32 Javisst! :)

#35 Ge henne mat, du. Låt inte maten gå kvar hos henne om hon inte äter. Om hon vill äta så är det inga problem att ge henne mat.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

#35 Vad menar du med att hon spunnit en kudde? Hur stor? Hur ser "kudden" ut? Obefruktad (eller befruktad?) äggsäck kanske? Det förklarar i så fall varför hon spunnit in sig och tappat storlek så snabbt….men hur länge har du haft henne? Har djuraffären haft hene i affären länge eller kommer hon direkt från grossisten?

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Hon äter frystorkade syrsor, och jag har lagt in en till henne nu. Men hon är i sin håla så jag vet inte när hon kommer att hitta den.

Det är liksom ett "lager" nät på marken i hennes håla. Men nu har hon dragit ihop det till en boll och satt sig över den på något sätt. Hon har i alla fall benen över den.

Jag har haft henne sedan mitten av september detta året. Djuraffären hade henne inte innan. De beställde henne någonstans ifrån och sedan kom jag och hämtade henne dagen efter att hon kommit till affären. Eller om de fått in henne samma dag, jag vet inte riktigt. Men de hade i alla fall henne max en dag innan jag hämtade henne.

Trollhassel
0

Frystorkade syrsor?! Äter hon dem? Är de köpta så på djuraffären? Aldrig hört talas om någon som matar med torkade syrsor eftersom spindlar liksom suger i sig innehållet….hmm.

Din spindel kan hur som helst vara parad, men om det är en äggsäck hon har så ser den inte bara ut som ett lager nät som är ihopdraget till en klump. De spinner ju ofta en del när de ska ömsa också.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Ja, hon har ätit dem bra hela tiden. De är köpta i djuraffären i en burk. Det finns ju innehåll i de också, det ser man när hon håller på med dem. Helt…. köttigt inuti liksom.

Jag ser inte exakt hur den ser ut, men ungefär som en tuss bomull. Hon har spunnit för ingångarna till sin håla och sedan rivit upp dem ett antal gånger, så det kan ju ha samlats nät på det sättet. Jag hoppas verkligen inte att hon ska börja lägga ägg. O_O

Trollhassel
0

Ok, har hört talas om döda syrsor till spindlar, men inte frystorkade. :) Man lär sig något nytt varje dag.

Ok, om hon blivit tunn nu så borde hon redan lagt en eventuell äggsäck så hon är säkert bara svårt på maten innan öms om det inte ligger en äggsäck där inne. Om hon inte äter så får du avvakta. Ge henne lugn och ro och se till att det inte blir för torrt i terrariet.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Nu blev jag verkligen nervös. Vad ska jag göra OM hon lägger ägg? Jag vet inte hur man tar hand om spindelbebisar.

Nu ser jag henne lite genom en av ingångarna till hålan. Hon sitter med bakkroppen lyft och den ena spinnvårtan "utspärrad". Och hon har grävt ett litet hål. Och så ligger den där "kudden" under henne.

Trollhassel
0

Det är ett jäkla jobb att föda upp spindelungar! Jag vågar knappt tänka på hur mycket tid, filmburkar och bananflugor det går åt…men framförallt tålamod. Jag kan väl inte direkt rekommendera att spara ungar efter en G.rosea heller, för man får knappast igen det man lagt ut på foder och tid. Jag har lovat mig själv att om jag väl ska föda upp fler spindelungar i mitt liv så ska jag vara utsövd och arbetslös först ;) Nej, så illa kanske det inte är, men det är jobbigt!

Leta i så fall information på nätet om spindelodling. Finns mycket vettigt att läsa. Och OM hon skulle lägga en äggsäck så ska man inte känna sig som en dålig människa om man lägger den i frysen. Det är ju knappast några liv att tala om innan de kläckts.

Men, på din beskrivning låter det mest som att hon skulle ha spunnit nät och grejat där inne. De kan bete sig så i bland.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Okej, ja jag har ju inte precis tänkt mig att börja med uppfödning. ^^ Jag vill ha EN spindel, till att börja med.

Men hon blir inte stirrig om jag tar äggsäcken ifrån henne sedan då (om det är en äggsäck)? Jag menar, vissa spindlar tar väl hand om ungarna och så? Så att jag kan ta den utan att hon får panik för att hon inte kan hitta den?

Och jag är orolig för att hon blivit mager så snabbt och om det är skadligt för henne? Jag känner det som om det är lite mitt fel eftersom jag inte ens erbjudit henne mat den senaste veckan. Men jag gjorde det varje dag innan dess och hon ville inte ha, och sen började hon greja med sin håla och spinna och allt det där så jag ville inte störa henne.

Trollhassel
0

#44 Jg tror inte att du behöver oroa dig för varken det ena eller det andra. Om hon ska ömsa så vill hon nog inte äta och det är ju inte så konstigt att de blir magra då. Hur stor är bakkroppen i förhållande till framkroppen? Jag har haft matvägrande spindlar där bakkropen bara varit som en tom ballong nästan. Sen har de vips börjat äta igen och återgått till det normala.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Okej, bra! Jag har lätt för att bli lite nervös. Hon är ju mitt ansvar och det skulle kännas hemskt om hon skadas för att jag har gjort något fel.

Men om hon lägger sig för att ömsa i sin håla så tror jag inte att hon får plats. Det är säkert inte tillräckligt stort där inne. Märker hon det själv eller blir hon stressad och avbryter ömsningen för att det är för trångt? Det är ju inte bra om de avbryter, menar jag.

Trollhassel
0

#46 Nej om de avbryter ömsningen så fastnar de ju i skinnet och då är de riktigt illa ute. De brukar lägga sig på en ganska öppen plats och ömsa. Oroa dig inte. Jag tror inte att din spindel gör bort sig. Skönt för henne att hon har en trång håla att gömma sig i. Det gillar hon säkert.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Okej, jag är en sådan hönsmamma. ^^ Jag tänkte bara eftersom hon verkar förbereda sig där inne. Men hon har ett öppet ställe precis utanför, där hon spunnit som en mur med nät runt. Hoppas att hon lägger sig där.

Ja, hon verkar gilla sin håla. Skrattande

Trollhassel
0

Tänkte på detdär med de frystorkade syrsorna. De är till för ödlor, sköldpaddor och sådana djur egentligen. Jag tycker att su ska överväga att örja mata med färska, vuxna syrsor eller kackerlackor. Det är bättre för din spindel.

Med Vänliga hälsningar