Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2282 ggr
Jordgubbsmakt
0

Den gräver...

Hej!

Vi har en nyinköpt 10 månader gammal gulbukad vattensköldpadda. Den brukar gräva i sanden och har en tendens att få upp pumpen och filtret ovanför ytan. Jag undrar, är det normalt för gulbukade vattensköldpaddor att göra så?

Den här sköldpaddan brukar också äta ,ycket, och jag undrar, när ska man ge dom mat och hur mycket ska man ge?

Saga85
0

Att de gräver runt är ett normalt beteende. De gräver helt enkelt efter mat. Sen har sköldpaddor en tendens till att möblera om, så man får försöka förankra sina saker så gott det går.

Nu när sköldpaddan är såpass liten kan du ge den mat varje dag. När den blir större (ca 10 cm) kan du börja dra ner och mata 2-3 gånger/vecka med pellets/animaliskt, men ge gröna bladväxter/sallad dagligen. Gröna blad kan man knappt övermata med, pellets/animaliskt är det svårt att säga en exakt mängd. Man får höfta lite grann; finns flera tips - lika stor mängd som sköldpaddans huvud, så mycket den kan äta på 5/10/20 minuter - sanningen ligger väl någonstans emellan.

Glöm inte att ge sköldpaddan extra kalk, det är ju särskilt viktigt när det gäller unga, snabbväxande individer. Någon bit sepiaskal var/varannan dag.

Om du klickar in dig på Artiklar finns det ett skötselråd för vattensköldpaddor där.

Fearmydogz
0

De gräver mycket.
mina gör samma sak och även äter upp alla växter,välter och knuffar runt inredning och river ner pumpen.
tror inte allt är bara för att leta efter mat även för att aktivara sig eller liknande

Saga85
0

Fast att gräva runt efter mat är deras sätt att aktivera sig, på samma vis som att katter tycker om att jaga snören/bollar/mm för att de har jaktinstikter (för att hitta mat) Flört