Min rädda majsorm
För ca 3 månader sen övertog jag en mkt fin majsorm på ca 5 år och är riktigt nöjd och stolt över min lilla vän. jag har läst på massa om ormar och vet att man aldrig kan få dom tama men att dom kan bli vana vid beröring. Min or är jätte rädd så fort jag öppnar terrariet och kan knappt hålla honom när jag måste ta ut honom. Vill ju inte råka skada honom. Är det nån som har lite tips om hur jag ska gå till väga? Vill även passa på att fråga om någon blivit biten av en majsorm nån gång?
Tacksam för svar!

Hantera ormen mycket. Skada den gör du inte så länge du inte drar och sliter i den om den klängt sig fast rejält. Låt ormen slappna av och släppa taget i sin egen takt så att den inte blir stressad. Jag har blivit biten av ett antal majs men det har inte gjort ont. Knappt har det börjat blöda. Akta näsan bara, den är poppis att bitas i ;)
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Nej, att hantera ormen mycket kommer sannolikt att leda till det rakt motsatta, ormen får aldrig lugna ner sig och kommer att bli än mer nervös.
Så här skulle jag göra: Låt ormen vara helt och hållet ifred i ett par veckor, rör den inte alls.
När du sedan vill ta ut den, så öppna terrariet och håll händerna stilla utanför så att ormen själv kan gå ut i dina händer. Låt den bara komma ut en liten kort stund och släpp tillbaka den så fort den blir nervös.
Låt det gå en vecka innan du provar igen, denna gång lite längre stund. Ytterligare några dagar senare provar du igen, ännu lite längre stund.
Nyckeln till en lugn orm är att hantera den med lugna rörelser, inga hastiga handförflyttningar, inget viftande och inget tvångshållande.

#2 Något tvångsthållande är ju aldrig, det håller jag med om men för mig har ormarna blivit lugnare av att bli mycket hanerade på ett lugnt och behärskat vis.
Med Vänliga hälsningar
Jag har en liknande fråga så jag kanske kan haka på här…
Jag har en ung majsorm (född juni) som jag försöker låta vara ifred så mycket som möjligt eftersom jag hört att det är det bästa. men hur ofta är det ok att jag tar ut honom från terrariet? Jag brukar ta ut honom ca varannan dag en stund så att jag får titta på honom ordentligt medan han slingrar sig på mina händer. Varje gång blir väl inte mer än ca 5 min.
Hur länge kan man ha ormen ute för att studera den? Är min 5 min hittills mycket eller vad tolererar en ung majsorm?
Jag skulle aldrig rekommendera någon att ta ut ormen mer än en gång per vecka. Ormar har inte samma rytm som vi har. Exempelvis kan den ligga mer eller mindre helt orörlig i flera dagar, vissa ormar i flera veckor.
Om man vill att ormen ska få en chans att lugna ner sig ordentligt mellan hanteringstillfällena, kan man inte hantera den varannan dag.
Det finns heller inga som helst bevis eller belägg för att en orm blir hanterbar och mer van vid hantering för att den hanteras ofta. Min uppfattning är att det istället är precis tvärtom, ormen tar längre tid på sig att bli hanteringsbar och lugn i händerna om den hanteras för ofta.
Jag har ungefär 30 ormar, ett par, tre stycken av dem gillar inte hantering, men de lugnar sig efter en stund. Övriga är alltid lätta att hantera och jag kan utan vidare sätta dem i händerna på min sjuåriga dotter om jag skulle vilja.
De ormarna är hanterade max en gång per månad, några av de mest lätthanterade ormarna jag har, plockas ut fyra, fem gånger per år.
Sen tror åtminstonde jag att en viss del i att ett djur blir hanterbart beror på att människan i fråga lär sig hantera djuret.
_No way! Yes way!

Jag har mina 13 ormar, och dom hanteras endast vid matning (ca 2 gånger i månaden) och alla utom två utav dom är lugna och jag kan ha dom ute utan problem.

Hanterar mina terrariedjur sällan då jag inte tror att de har någon glädje av att bli plockade med. Kollar igenom dem ordentligt i band för att se att alt se ok ut efter tex öms.
Varannan dag är ju väldigt ofta och som Petar skriver så får de aldrig lugna ner sig. Däremot tror jag att det är bra att hantera ormarna för att själv vänja sig vid dem och slappna av, för då är det nog lättare för ormarna att göra detsamma. Lite inne på samma spår som #6.
Med Vänliga hälsningar
Ok, tack för svar. Jag ska låta honom vara ifred mer.
Det Saga85 säger är själva nyckeln till hela frågeställningen. Man måste lära sig att hantera ormen/ormarna på ett bra sätt, annars blir även den lugnaste ormen nervös av hantering.
#10 Ja, så är det ju med alla djur. Jag är bara ovan med reptiler, är van med sociala däggdjur som vill "umgås" så det gäller att tänka tvärtom med en orm