Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 8154 ggr
Fearmydogz
0

Vatten sköldpadda utomhus?

Jag har 2st vatten sköldpaddor,
jag undrar om man kan ha vattensköldpaddor utomhus?
har guldbukad vatten sködpadda.

Om man nu kan de, hur ska man ha dem ute?
äter de trägårds gräss eller det är inte bra för dem?
har läst om att man ska ha dem i en barn pool funkar de?

vettig ålder/storlek för de att komma ut?

Och sista frågan några bra tips att hålla hunden
och grannes J***A katt borta?
om de nu är ute

Saga85
0

De flesta vattensköldpaddor går alldeles utmärkt att ha utomhus dygnet runt under den varma tiden på året. Det är t.o.m. att föredra, såvida man har en bra utehage.

En barnpool kan funka, så länge den är säker. Risken finns ju dock att sköldpaddorna rispar upp gummit, så ett bättre, liknande alternativ är isf att skaffa en plastsandlåda. Detta blir stabilare och säkrare, både när det gäller rymningsrisk och från katter/hundar. Man kan dessutom sätta fast en kaninhage/kompostgaller/nätbur över dammen.

Andra saker att ha i åtanke är att sköldpaddor är bra på att gräva och klättra. Se till att gräv ner eventuellt staket och att det inte går att klättra över.

Gräs kan de ha som en del av kosten, dock kan de inte svälja om de är på land. Men det är bara att plocka gräs samt diverse ogräs och slänga i vattnet. Se till så att det inte är besprutat bara.

Det finns så vitt jag vet ingen särskild ålder då man kan ta ut sköldpaddor. Som små finns det mer potantiella predatorer, så man får väl vara extra noga med säkerheten. Om man är lite nojjig över första utevistelsen kan man vänta lite extra med ta ut dem, samt ta in dem tidigare.

Ytterligare tips: Håll koll på vattentemperatur och ta ut dem när det är ungefär lika varmt i vattnet ute som det är inne. Se till att ställ iordning karet i förväg och håll koll på temperaturer så att det inte chockhöjs. Det är lätt hänt om man har en mindre samt grund damm. Sol må vara bra, men om det är direkt sol hela dagen blir det lätt för varmt. De ska även ha tillgång till skugga.

Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under ett antal år under 90-talet körde jag en grupp Rödörade vattensköldpaddor i en stor barnpol på 3 meter i diameter, där gick dom från april, maj till sept. oktober lite beroende på temperatur. Under vintern dvalade jag djuren på min vind som höll ca 5-6plusgrader. Det fungerade kanon och jag fick flera parningar på djuren, men vill man ha ägg och ungar blir man tvungen att förlänga sommaren genom att bygga in polen i ett växthus eller liknande!

Wassago
0

Man kan se två av sköldpaddorna på landdelen samt min gamla Glasögonkajman Saddam! Han var bara ute på dagtid när jag själv var hemma, men han älskade att ligga å gona sej i solen om sommaren!Glad

DoD
0

#2 De såg riktigt trevligt ut! men måste varit jobbigt att städa rent?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Saga85
0

#2 Oj, vad härligt det där såg ut! Har inte tänkt på att det finns såna barnpooler, utan tänkte bara på såna där uppblåsbara saker. Det där såg ju lite mer stabilt ut.