Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 4003 ggr
Jordgubbsmakt
0

Konstig svavellukt hos sköldpaddor

Privjet.

Vår lillla gulbukade vattenpöldis har börja tlukta väldigt starkt, i mitt rum där akvariet står har det nu börjat lukta svavel, STARKT.

Om sköldpaddan luktar det också.

Vad är detta? Är det för att den ömsar skinn?

Wassago
0

Låter märkligt… Kan tyvärr inte hjälpa dej då jag aldrig hört om nåt liknande.. Men bra låter det ju inte..

Saga85
1

Det låter inte särskilt hälsosamt. Jag vet inte vad det kan vara och vet inte hur svavel luktar, men om du skriver lite mer om hur den hålls kanske man kan ge lite alternativ.

• Hur stor är sköldpaddan och dess akvarie?

• Vad har du för slags pump/filter?

• Hur ser rengöringsvanorna ut?

• Hur verkar vattenkvaliteten (missfärgat vatten, alger, nitrit)?

Att den ömsar skinn ska inte göra att sköldpaddan och dess utrymme luktar. Ett hälsosamt kar ska inte lukta något nämnvärt.

Trollhassel
0

Jag skulle tippa på att du fått nitritchock i vattnet. Rengör noga men låt bli att koka eller tvätta filtret för mycket eftersom du då tar död på goda bakerier och mikroorganismer.

Dåligt vatten luktar apa. Jag tror att jag förstår hur du menar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wassago
0

Jo, det luktar f*n, men svavel?

Trollhassel
1

#4 vet inte riktigt hur svavel luktar, men jag hade för mig att det var luktlöst…i sin grundform i allafall. Svavellukt kan säkert beskrivas som sur lukt eftersom svavel ofta är en del i försurningsprocesser.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Svavel stinker på ett mycket speciellt sätt, svårt att beskriva men har man en gång kännt det i näsan glömmer man den aldrig! Glad

Trollhassel
0

#6 Har kanske aldrig kännt den säregna svavellukten i sig, men svavelsura träsk och diken stötte man ju på ibland när man sysslade med ekologi. Leta grodor i sådana områden kan man glömma :P Det luktar inte hallonpaj precis.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Hehe! Fick ni aldrig känna den stanken av svavel på kemin i skolan? Jo, vet hur du menar, när man trampar ner i en träskhåla å man nästan får en smäll av stanken som frigörs! Skrattande

Trollhassel
0

Jo, men jag hade för mig avv svavel som fast var luktlös i allafall. Är det gasformen som stinker så?

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Jag minns inte säkert.. Var ju några år sedan man gick i skolan Skrattande Men det stämmer nog att det var i gasform! i fast form var det nog inte så farligt, var väl små gulaktiga "stenar" med lite oljig yta va?

Trollhassel
0

#10 Ja svavel i fast form kristalliserar sig väldigt fint och är citrongul.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Du ser, jag minns lite ändå från skoltiden trots att det var så länge sen! Skrattande

Trollhassel
0

#12 Javisst! Inget fel på det minnet. Själv har jag är hjärna som närmast kan liknas med en spånhög för tillfället. Gravida kvinnor är ju sällan de skarpaste knivarna i lådan.

Nåja, för att återgå till ämnet så misstänker jag i allafall att vattnet är dåligt och att bakteriebalansen har blivit fel. Vanligt problem.

Med Vänliga hälsningar

Wassago
0

Du har troligen rätt i det!

Jo.. minns hur fästmön var! Flört

Fireant
0

Ingo, lärde du dig också att svavel brann bra på kemilektionen?

mohahahaha

Wassago
0

Japp Ante! Giftgul nästan åt det gröngula hållet var det väl? Skrattande

Chadfhara
0

Nu glider ni ifrån ämnet!

Frågan var vad f*n som händer inte hur svavel luktar eller nåt om kemilektionerna under skoltiden.

Om man inte vet vad som pågår så behöver man ju inte svara på inlägget. Det hjälper inte personen lista ut vad som är fel genom att säga: "Tjaba. ledsen men jag kan inte hjälpa dig men det luktar illa."

Håll er till de trådarna där man kan tala om olika saker som inte berör inlägget.

Wassago
0

Sant gjorde vi en aning, men svaret har du redan fått i inlägg 3 och 13, sen e det ju så att OM det luktar rent svavel (vilket du skrev att det gjorde) så ifrågasatte jag Myras inlägg i nr 3, därav resonemanget om svavel doften, så helt utanför ämnet e det inte.  E ju ganska relevant att ta reda på om det verkligen doftar/stinker rent svavel, vilket var den ledtråd du kom med i din hjälpförfrågan.

Och för att komma fram till rätt hjälp måste man ibland stöta å blöta den frågeställning som i detta fallet du kommer med, då jag haft vattensköldpaddor i över 10år å aldrig känt lukten av svavel ifrån deras anläggningar, heller aldrig hört nån sjukdom på dessa djur som skulle framkalla svavel stank så måste det ju diskuteras.

Chadfhara
0

Nu ver det inte jag som skrev inlägget utan jag är en iFokus användare som börjar bli lite trött på allt som inte angår trådarna.

Nu är det sant att svaren hade kommit men i min mening tycker jag man kommer med en fråga till inläggsskrivaren som han får svara på innan man fortsätter snacka.

Nu gör jag precis det som jag är lite trött på och skriver om irrelevanta saker i fel tråd.

Jag ska ändra min inställning till reptiler i fokus trådar och bara hålla mig till de trådar som tilltalar mig.

Hoppas allt löser sig med svavellukten och må era reptiler leva länge och väl.

Saga85
0

Själv så har jag fått lite förståelse för hur det kan lukta tack vare de "onödiga" inläggen, så irrevelanta var de nog inte.

Ja, jag antar att problemet är rätt så lättlöst - skaffa större burk, bättre filter och/eller gör tätare vattenbyten. Jag var själv med om att det lätt började lukta förr, men det löste sig genom att jag uppgraderade mig till ett starkare ytterfilter.

Trollhassel
0

Chadfhara Jag upplevde vårat samtal om svavellukt tämligen relevant. Svavel är en del i försurningen i vår miljö och därför kan det säkert lukta svavel även i en sur sköldpaddsanläggning där mikroorganismerna eventuellt dött. Inget konstigt. Att vi mindes olika angående svavelns egenskaper var någonting vi nystade upp, apropå. Trådskrivaren fick de svar vi kunnat ge. Du har rätt i att man bör hålla sig till ämnet och det är faktiskt precis vad vi gjort, möjligen med något undantag. Tack för att du tänker på trivselreglerna, men det ser så illa ut att uttrycka sig spydigt.

Först nu glider vi från ämnet och det är absolut inte meningen. Over and out. Fortsatt diskussion angående detta är välkommet på Pm.

Med Vänliga hälsningar

Fireant
0

ledsen om jag petade någon i ögat, men jag tyckte nog att ett skämt va på sin plats när det har kommit en förklaring.

och ni som gärna vill gnälla vidare på detta skicka gärna ett pm, för jag har tröttnat på stela forum!

sorry…

Jag säger som trollhassel:

Over and out!!!