Sköldpaddor ute inomhus.
Tjaa
Det är så att jag har mina vattensklödpaddor (gulbukad)
(elvis och 2pac)
Ute ur akvariet ibland, på golvet ,har läst många som har det samma så jag undrar
är de något spec… golv som inte är så bra och mönster/ränder/konsistens/smuts som man borde tänka på?
Ska man vänja de först och ha de ute bara 5-10min åt gången tills de har vant sig lite?
Alltid när jag har 2pac ute så när jag försöker ta upp honom så springer han iväg tror det är för att han inte vill upp, för att de är väldigt tama för jag har öppet akvarium.
Är de bättre att ha de i par eller en åt gången?
har bara hat 2pac ute för elvis blir så jäkla sur och fräser och har sig när man lyfter han.
har hat han/hon (vet inte riktigt)
ute 3-4gger bara i 5min.
(gammal bild, de är dubbel så stora nu(ett och halvf år)
Mitt bästa tips är att helt enkelt strunta i att släppa ut sköldpaddorna på golvet, särskilt efter den beskrivningen hur de reagerar. Att inte ha något närliggande vatten att dyka ner i vid fara (vare sig det är dig de blir rädda för eller något annat) är nog stressande. På land är vattensköldpaddor klumpiga och sårbara. Särskilt om de ska springa runt på ett halt golv.
Stress i sin tur kan leda till en mindre frisk sköldpadda och/eller matkrångel.
Om det finns ytterligare problem låter jag vara osagt. Huruvida drag är farligt har det ju sagts både bu och bä om. Landsköldpaddor som går/lever på golv kan drabbas av felställda ben pga underlaget. De eventuella och aktuella nackdelarna gör det inte värt att chansa, särskilt med tanke på att det inte finns några fördelar för sköldpaddan.
Och så kan jag sluta att enbart vara negativ och komma med lite positivt förslag. Du kan ju alltid fixa en extern landdel med ett passande, naturligt underlag som sköldpaddorna kan gå upp på när de behagar. Plantera lite gräs och växter och dekorera. Den kan du ju göra så stor som du vill (har plats med). Fast jag tror nog iof att sköldpaddorna mest kommer hålla sig nära vattnet.
_No way! Yes way!
ok, då skiter jag i det helt och hållet.
har ett hyfsat stort akvarium men någon gång nästa år ska jag införskaffa ett 1x2m.
kan man ha gräss på land med?
trodde verkligen inte. är det något spec.. gräss man har då eller?
några bra förslag på växer på land till dem?
sätter i växter då och då för de tycker verkligen om att käka upp och riva isönder dem helt och hållet.
de tycker mycket om att bara och ligga o sola med, har spec varmelampa.
Låter finfint 
Ja, gräs går bra att ha på landdelen. Så gräsfrön eller plantera in. Även om sköldpaddor inte kan svälja på land bör man undvika växter som kan vara farliga. Själv har jag en planterad hemtrevnad, och har även tänkt skaffa buskkrasse (både blommor och blad går bra även för människor att äta). Violer ska gå bra att ha/ge också.
Det finns en hel del vilda växter man kan ge, dock vet jag inte hur lätt det går att odla inne. Klöver, maskros, kamomill, mm.
Se mer förslag:
_No way! Yes way!
okii låter bra men har inte riktigt platsen för att ha sånt där,
men det kommer nog komma när jag skaffat ett större akvarium.
maskroser brukar de få gott om på sommarn;)
har hört att de kan få morötter, salad och även gruka nu på vinter hakvåret.
men vara försiktig med äpplen har du nåågon åsik och tips om de?;)
Det förstår jag. En platssparande variation man lätt kan fixa är att använda en plastlåda fylld med sand och/eller jord som står stabilt uppstaplad på tegelstenar eller dylikt (så att det bildas en grotta under). Jag satsade själv på att fixa en halvstor låda (60x60 cm) med jordsandblandning som extern landdel. Dock är mina sköldpaddor nästan aldrig där, utan de föredrar att ligga på rampen mellan landdelen och dammen där de har sin solplats. De otacksamma skalen tittar in ibland men tycker inte det är intressant.
Det bästa är att ge dem vattenväxter, men det blir ju dyrt i längden om man inte kan/vill odla själv. Olika salladssorter är näst bästa gröna födan under vinterhalvåret (inte bara isbergssallad, och ingen spenat).
Morot kan man ge en bit ibland (ett par tre gånger i månaden, kanske), gurka är ingen fara att ge, men innehåller inte mycket näring. Ge hellre en bit zucchini.
Äpple och övriga frukter och bär ska helst undvikas. Det är för sött. Som en extra krydda är det bättre att satsa på ovan nämnda grönsaker eller ätbara blommor (mina sköldpaddor älskar rosa klöverblommor).
Och ja, jag tycker om att prata sköldpadda, det kanske märks 
_No way! Yes way!
min ena sköldpadda tycker faktiskt om att vara ute från akvariet ändå har donm ett stoooooort akvarium att vara i, hon brukar spatsera omkring i godan ron (har inte lätt för att bli rädd)
märker det och du kan mycket om det med skulle varit trevligt och snacka med dig över msn eller liknande någon gång,
du kan verkligt mycket, och är mycket bra till hjälp
har inte dirket någon i min närhete som tycker om att snacka om djur xD
men jord och sand de måste väl vara sånt man köper i ''djur handlen''?
Jag försöker så gott jag kan
Msn använder jag aldrig, men hänger en del här på iFokus och ett sköldpaddsforum.
Sand från djuraffär funkar bra om man inte ska ha så mycket. Vill man ha mer går det lika bra och är billigare att köra på blästersand. Jord kan man köpa i vanliga affärer, se till så att det är ogödslad bara. Bara att blanda 50/50 ungefär. Denna blandning är bra att ha om man har könsmogna honor, så att de har möjlighet att gräva gropar om de skulle få för sig att lägga ägg (vilket de kan göra vare sig de går med hane eller ej).
_No way! Yes way!
trodde verkligen inte att man kunde ta vandlig jord xD
men ska man blanda det med blästersanden då?
kan man ha vandlig sand man köper i affär med?
fast om jorden kommer ner i vatten blir det ju ganska slafsigt och inte så fint.
brukar köpa akvarie stensand liknande,
får det ärr biligt men inte så biligt som de blästersand.
brukar alltid få spec pris för känner ägarna bra.