Spindelart - någon insatt?
Jag hittade en spindel i ett hörn inomhus där jag jobbar, och jag tyckte den var så stor för att vara nätspinnare och svensk. Jag trodde först att det var en lockespindel (pga storleken) som satt på väggen men sen såg jag att den satt i nät, och då blev jag genast intresserad och tog hem den. Just nu lever den i en cocacola-flaska med plastväxt och stenar.
Någon som vet vad det är för art?
Och jag vet inget om lagar när det gäller fångst utav leddjur. Får man fånga spindlar i sverige?
Tydligen var det ingen som visste eller var så intresserad :P
Men jag har sökt runt lite och tror nu att det är en Pholcus Phalangioides.
Men isåfall, ska jag mata den med flugor? Vad dom nu äter så, var får ni tag i maten till dem nu på vintern?
Och innan jag ska börja sköta om den så vill jag gärna veta om det är lagligt att fånga frilevande spindlar :( Någon som vet något om det också? xo
Och när jag menar "ni" så menar jag till er som har små nätspinnande spindlar :P
Varför beröva en vild spindel friheten? Köp en som är uppfödd i fångenskap istället. Det är väl bättre.

Svårt att artbestämma genom att se bilden. Håller med #3.
Flugor köps med fördel som maggots i fiskebutiker.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#3 Jo, men spindeln satt på ett rätt dåligt ställe där mkt folk är, så jag tänkte flytta på den innan någon stör sig på den och dödar den.
Men du har rätt, jag släpper ut den på ett passande ställe ute i friheten istället :) Läst om att man ofta hittar dem i hus eller källare, och sånt är ju inte direkt svårt att hitta ;)
#4 Mjo, kanske. Men jag är riktigt säker på att det är just Pholcus Phalangioides, som också kallas "Daddy long leg" i amerika. Trodde först det var lockespindlar som kallades så :s

#5 Du har nog rätt i att det är en sådan :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler