Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 1483 ggr
DoD
0

Kanske en Dum fråga!?

Kan man bada leopargeckos?

Mvh Millan

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Bunn
0

Finns inga dumma frågor! =)

Kan kan man väl alltid. Frågan är väl egentligen hur nödvändigt det är?!

Ormar badar frivilligt om de har behov av det och ag antar att ödlor gör det samma.

DoD
0

#1 Tänkte mest på om man skulle fylla Reptilernas bad så de blir lagomt högt vatten och låta dom plasta runt i ljummet vatten, skulle dom kunna gilla de?

[peter54]
0

Jag tror att en leopargecko skulle bli tokstressad av att hamna i vatten.

Saga85
0

Leopardgeckon är väl ett ökendjur, eller är jag helt ute och snurrar? Men det skulle väl funka att ha en grund vattenskål som är stor nog för geckon att själv vada runt i om den skulle få lust.

För att undvika ömsproblem är det väl bättre att istället satsa på en fuktlåda.

Pretorian
0

Skulle rekommendera fuktlåda i första hand med.

Dock är det tyvärr så att många Leos som bor i terrarium har eller får ömsproblem, speciellt med tårna.

Det är väl lite av en balansfråga, jag fick in en liten leo som hade en hög med gammalt öms som utgjorde svårigheter för den att tom gå normalt.

Gav den ett "bad" i en petbox med en handduk i botten, sedan fyllde med lite vatten och fick försiktigt massera bort det.

Den fungerar nu felfritt och ska tilläggas, den "badar" frivilligt, klättrar upp på en upphöjd sten som sitter ihop med vattenskålen och hoppar ner i vattnet.

Har provat flytta på vattenskålen men fortfarande samma sak.

DoD
0

Asså tack för alla svar men de var bara en nyfikenhetsfråga. En av mina geckosar brukar gå i vattenskålen innan hon lägger sig i fuktlådan dagen före öms.