Zootoca vivipara
jag älskar ju svenska skogsödlor (Zootoca vivipara) och undrar om de finns att köpa någonstans har inte sett några men om ni vet så skulle jag vilja vet
eftersom man inte får ta in svenska vilda djur, så verkar det inte så troligt att någon har. Och om någon skulle ha så är det olagligt.

Njae, svenska ödlor ska få förbli vilda enlikt mig. Det finns så många olika ödlor som passar bra i fångenskap. De vila ödlorna får vi njuta av i naturen och vara glada att vi har dem där 
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Det går att köpa de flesta reptiler, även de arter som finns i Sverige, men då får man köpa dem från exempelvis Ryssland.
Det är förstås omgärdat av oerhört många bestämmelser och dokumentationen är massiv. I Sverige är det förbjudet med handel av vildfångade djur, så det måste finna uppfödarbevis och en hel massa andra tillståndspapper.
Det där med att man inte får ta in vilda djur, gäller det småkryp också? Jag menar, när man var liten tog man ju in skalbaggar och sånt.

#4 Jadu, där satte du i alla fall mig på prov. Jag ska kolla upp det. Jag har faktiskt ingn aning om vad som gäller, men natrulivtvis får man inte plocka in ekoxe och andra rödlistade arter…men jag har ingen aning om vad som gäller tex, jordlöpare och citronfjärilar. Återkommer.
Med Vänliga hälsningar

Jag har en grönfläckig padda, köpt med intyg. Killen jag köpte av hade köpt sina i tyskland, med papper.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Så vitt jag vet finns det inga lagar för insekter (som inte är fridlysta, åtminstonde), och isf borde det ju vara helt ok att ta in dem i hemmet.
_No way! Yes way!
okey ska nog köpa en

Mycket riktigt. Insekter får an plocka från naturen så länge de inte står med på röda listan eller är klassade som nyckelarter. :)
Med Vänliga hälsningar
okey