Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettspindlar
Läst 1295 ggr
PetiteFrancaise
0

känsligt?

Jag tvättar alltid händerna innan jag rör min fågelspindel, hennes mat, vattenskål eller nåt annat i terrariet. Fast hur känsliga är de egentligen? För hudkräm, diskmedel och "smuts" som man kan få på händerna vart som helst? Diskmedel fattar jag att det inte är så nyttigt, men nån sa att om jag tvättar händerna med diskmedel och sedan plockar med min fågelspindels mat så kan det vara farligt för henne, även om diskmedlet är bortsköljt. Nu gör jag inte det i och för sig, jag tvättar händerna med tvål, jag undrar bara hur känsliga de är.

Oilers
0

En normal hygien räcker gott.

Känns lite överdrivet att tvätta händerna bara för att kasta in lite mat.

Tror nog att dom flesta spindelarter är ganska tåliga.

Trollhassel
0

Håller med Oilers. Känsliga för bakterier är de inte direkt. Rengöringsmedel, parfymer och kemikalier är värre. Tvätta allt till spindeln i rent vatten och händerna kan du också tvätta med bara vatten när du ska hantera spindlarna. Tvål är onödigt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Vattnadal
0

Jag har en bekant som är rädd för spindlar. Hennes ex, för mååånga år sen, hade en spindel, minns inte sort, men stor, brun och hårig (spindeln alltså, exet var människa). Hon ville inte att han skulle behålla den, men han vägrade göra sig av med den. Hon var så hemsk att hon sprutade diskmedel på spindeln, men den dog inte ändå, utan levde flera år till.Förvånad

Alla är med andra ord inte särskilt känsliga heller.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

PetiteFrancaise
0

Jaha, jag har hört så många olika åsikter. Att hudkräm är farligt för dem, att de inte tål bakterier utifrån och så vidare. Kemikalier och sånt kan man ju räkna ut att det inte är så nyttigt, men det där med att de är jättekänsliga för bakterier och sånt har jag tyckt låter överdrivet. Så jag vill bara kolla. Fast det är väl så att om man tar nåt utifrån, en gren till exempel, som man ska ha i terrariet ska man väl tvätta den och torka den i ugnen först? Och insekter har jag också hört att det inte är bra att ta in från naturen och ge dem.

Trollhassel
0

Detdär med bakterier tror jag inte på. Det kommer ju från naturen själva, då tål de den. Kemikalier och medel skulle jag inte chansa på.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler