syrsor, mjölmaskar
Kanske en udda fråga men är syrsor och mjölmaskar flockdjur? Eller kan de vara ensamma?
flockdjur? insekter menar du väl 
visst kan dom va ensamma, men vad tänkte du närmare på?
tex zophobas maskar är ensamma så puppas dom efter ett tag, och likaså har jag för mig att mjölmask gör (rätta mig någon om jag har fel)
Ineskter är ju också djur. Flockinsekter då? x)
Jag har nämligen en syrsa och en mjölmask hemma. Som jag fick till spindelfoder egentligen men de ska inte bli det. Istället ska jag ha dem hemma, så jag undrar om de kan vara ensamma eller om jag borde skaffa fler?

Syrsorna lever inte så överdrivet länge iaf och bryr sig nog inte så mycket om den är ensam eller inte.
Syrsor är ju ganska elaka mot varandra och biter lite här o där.
Zophobas tror jag inte heller är så speciellt beroende av sällskap.
Köp flera syrsor och starta en egen odling. :-)

Nä, ingen av de insektsgrupperna lever ett utpräglat "flockliv" med samhällen el dyl.
Vad bra. Min spindel blev nämligen rädd för syrsan och mjölmasken tog hon inte. Hon är van vid att äta dött, så jag tänkte ge henne syrsan när den inte lever längre. När den dött av sig själv alltså. Om man ger den strax efter den kolat så är den väl lika färsk som om hon hade fått den levande?
Just nu har jag syrsan och mjölmasken tillsammans, vilket verkar fungera bra. De har nuddat och gått in i varandra många gånger och inget har hänt. Fast borde jag kanske sätta dem i varsitt? Och om mjölmasken puppas och sedan blir nån slags bagge, kan den då flyga?

Om syrsan dör av ålder så innehåller den troligen inte lika mycket näring som den gör i "sina bästa dagar" kan jag tänka mej..
Kan inte råda dej om huruvida du bör ha dom ihop eller inte.. själv har jag odlingar på mina så jag har aldrig tänkt tanken ens! :)
Kan det vara så att syrsan var för stor för din spindel? el att den inte var tillräckligt hungrig el på väg in i öms? För det låter inte som ett normalt spindelbeteende att rata maten bara för att den skulle vara mer van vid dött..

Min B.Smithi har inte ätit en av sina kackerlackor ännu, snart blir hon nog hungrig nog för att knipa sin första.
Hon verkar lite nervös för dom som det ser ut nu, men det går nog över snart.
Hon sprang in i sitt gömställe när syrsan kom nära. Men jag ska kolla om jag kan få tag i mindre. Under tiden behåller jag syrsan och mjölmasken. Och när de dött så skadar det ju inte direkt att försöka mata med dem ändå, även om näringsinnehållet inte är det bästa. Så länge hon får annan mat också. Det skadar ju inte att nyttja syrsan och mjölmasken fullt ut, menar jag, istället för att slänga dem.

Det kommer en tid då hon blir hungrig nog att ge sig på syrsorna.
Själv tänker jag inte erbjuda annan föda tills hon ätit åtminstånde en.
Läste att rekordet för en fågelspindel utan mat fast med vatten var drygt två år så någon eller några månader utan att äta borde ju vara några större problem.
Släng in syrsan och låten vara där en timme eller så, har hon inte tagit den så ta ut den och försök i morgon.