Hålla i Sonya
Min brorsas lilla fågelspindel Sonya har flyttat in i mitt rum och bott här sen jul ungefär.
Skulle vilja hålla i henne, men hur gör jag?
Vi har haft henne i 10 år, och faktiskt aldrig haft henne uppe, förutom då hon har rymt eller vi ska städa buren.
Vill ju inte att hon ska bita mig eller skicka ut sina små hårstån på mig.
Finns det något knep, eller är det dött lopp för att vi inte har tagit tag i det tidigare?
golf.ifokus.se

Det beror ju på vilken art det är.
Min Smithi brukar kliva upp i handen när jag föser henne väldigt försiktigt.
Är det t ex en Blondi så kan det vara lite mera riskabelt. :-)

Vet inte vilken ras det är…öh… "rosafärgad fågelspindel" var det som sades och det jag minns när vi köpte henne när jag var typ 12 år :S
golf.ifokus.se

Skulle nog kunna vara en Grammostola Rosea…
golf.ifokus.se

Då borde det vara tämligen lugnt att fösa upp henne försikktigt i handen.
Var försiktig så hon inte tar ett språng när du skall föra ut handen ur terrariet.
När dom väl är i handen så brukar dom oftast bli ganska lugna.
Gör ett försök och se hur hon reagerar och skulle hon mot ALL förmodan bita så är bettet hyffsat ofarligt så FÖRSÖK att inte brabbas av panik.
Har själv inte blivit biten ännu men det kommer väl det med. :-)

Vet inte om jag vågar… de brukar använda handskar annars när de ska städa och så :P
golf.ifokus.se

Ja det kan ju vara bra antar jag.
Det kinkiga brukar vara att få upp dom i handen, sen är det hur lugnt som helst.
Vill hon bitas så varnar dom ju oftast innan och är hon grinig så är det bara att vänta ett tag och försöka igen.
Jag gillar känslan när min går över händerna och upp på armarna.

Min G.Rosea brukar vara lugn när jag ska ta upp henne. Fast jag använder oftast handskar för säkerhets skull, åtminstone i början för att se vilket humör hon är på. Fast hon brukar oftast bara gå därifrån om hon inte vill bli lyft. Det har hänt nån gång att hon tagit ett "anfallssprång" mot min hand men om man förvarnar henne tillräckligt på att man ska hålla i henne så brukar det gå bra.

Ja, men en spindel som aldrig har blivit hålld i på 10 år kanske reagerar annorlunda :S
golf.ifokus.se

Petade på henne nu och hon blev skitarg =/
golf.ifokus.se

Grammostola rosea brukar kunna vara lugna av sig, men så finns det ju måndagsexemplar också. Peta inte på henne utan håll handen stilla i terrariet och se hur hon reagerar. Om man motar och petar på en ovan spindel så ser de ofta handen som et hot. Ta det lugnt och var vaksam på "stressignaler". Man vill ju inte ha en dusch av hår på handen.
Hur visade hon sig arg när du petade på henne? Reste hon sig på bakbenen eller sparkade hon hår?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag brukar först "krafsa" runt i terrariet så att hon vet att nåt är på gång. Om man bara dyker på henne direkt så kan hon bli rädd. Och sedan klappar jag henne försiktigt på ett bakben, och då brukar hon vända sig om. Jag håller fram hela handen så att hon inte tror att det är ett byte, och så brukar jag få fösa upp henne i handen eftersom hon sällan traskar upp självmant. Och så tänker jag på att göra så lugna rörelser som möjligt eftersom hon ibland blir skrämd av luftdraget.
Nu vet inte jag hur mycket min spindel blivit hanterad innan, eller hur mycket tidigare hantering påverkar dem. Men min uppfattning är att min spindel blev räddare under en period då jag inte hanterade henne så mycket. När hon kom till mig var hon lugn, men sedan blev hon stirrigare (kanske på grund av nytt terrarium eller miljö) så då lät jag bli henne ett tag. Då blev hon räddare och ryckte till för minsta lilla. När jag sedan började hantera henne igen så har hon blivit lugnare och lugnare. Men jag vet inte hur pass mycket de olika faktorerna spelar in.

Hon ryckte till och sprang mot mig fort som tusan :P
golf.ifokus.se
Ha tillräckliga handskar på dig så att du kan hålla kvar handen även om hon springer mot den. Då kan hon undersöka och du behöver inte oroa dig för att det känns om hon biter. Om man rycker undan handen kan jag tänka mig att de tror att det är ett byte som springer undan? Så om man håller kvar handen och är försiktig borde det gå bra. Jag brukar göra så med min när hon blir arg, och när hon förstått att det varken handlar om mat eller hot brukar hon bli lugn.

Håller med #14. Handskar är väldigt bra at ha när man själv eller spindeln är ovan.
Med Vänliga hälsningar

Men dessa spindlar har ju ganska rejäla gaddar.. hur tjocka handskar behövs det för att ett bett inte skall tränga igenom?
Har haft spindlar i snart 20år å har aldrig tagit upp en spindel i handen! :) Å skulle heller aldrig fixa att göra det! HUA!!!!!!! Lite fjolligt kanske men bjuder på det! 

#16 Jag håller med dig, Ingo. Jag plockar aldrig med mina spindlar. Det har hänt att jag tagit upp någon smithi eller så för att visa men jag håller inte på och grejar och plockar med dem. Mina spindlar är prydnader i sina terrarier och de är nöjda med det. Jag är inte alls rädd för dem på något vis, men jag tycker de är så fina där de är. Vissa av spindlarna skulle jag dock aldrig hantera just på grund av att jag är skraj för dem. Inget fjolligt med det. Vem vill bli biten av en fullvuxen Poecilotheria regalis?
Vanliga arbetshandskar funkar ofta bra mot spindelgaddar och hår.
Med Vänliga hälsningar
Något som är väldigt viktigt att tänka på om man nu väl fått upp den i handen är ju att inte hålla handen högt upp. Alltså stå upp och ha handen utsträckt med spindeln i handen. Sätt dig på huk på golvet så att om nu spindeln skulle få ett ryck och springa/hoppa iväg så har den inte så långt att falla.
I värsta fall kan den spräcka abdomen vid ett högt fall.!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Jag brukar inte plocka med min spindel i onödan. Bara om jag ska flytta över henne eller om jag nån gång får lust att hålla henne en stund. Fast om hon går iväg får man acceptera och låta bli henne.
Jag hade oanvända ridhandskar första, och enda, gången min spindel bitit mig hittills och det kändes inte alls. Man kände att hon bet men det gjorde inte ont. Nu köpte jag trädgårdshandskar för ett tag sedan och de fungerar bra de också. Jag vet förstås inte om det känns igenom dem eftersom hon inte bitit mig sedan jag köpte dem, men jag tror att de är tillräckligt tåliga.
Bör inte ett par väktar handskar vara lämpliga om man vill ha lite smidigare handskar än trädgårdshandskar?
Tänkte eftersom väktarhandskar även finns i modeller anpassade för att stå emot sprut nålar, knivar, rakblad m.m
Här är ett exemplar, dock lite överpris då denna åf brukar ha överpris.
Tycker man att man behöver ett par handskar som står emot knivar och nålar, då tycker jag man skall låta bli att plocka upp spindeln!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Ja, riktigt så farlig är inte min. ^^ Trädgårdshandskar duger bra, de är lagom smidiga.

#21 Jag kan väl förstå att folk vill hålla i sina spindlar. Det är ju en häftig känsla att ett så stort kryp vandrar på en, och ett par rejäla handskar KAN gå åt faktiskt. Det kan vara ett bra alternativ innan man vet hur spindeln kommer att reagera.
Med Vänliga hälsningar
Ja det kan jag också förstå. Har haft flera av våra i händerna. Men man borde väl veta hur spindeln funkar om man sköter om den? T.ex när man plockar ut matrester, fyller vattenskålen och så. Är den nervös eller står den kvar. Det är ju en indikation för hur den beter sig sen om man skall plocka upp den. är man så orolig att man behöver tjocka handskar så tycker jag att man kan låta den vara. Man får ju ändå ingen känsla av spindeln om man har handskar?!
Kan i så fall vara om den sprätter hår som man vill ha det, men inte med tanke på tänderna..
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Hon bryr sig inte när jag fyller vattenskålen… som sagt har hon bara bott här sen julafton ungefär, innan bodde hos in min brors rum, eftersom det är hans spindel.
Och när jag ger henne syrsor så brukar hon inte heller bry sig förrän hon blir hungrig på dem :P
golf.ifokus.se
då tror jag inte att det skall vara någon fara att lägga handen framför henne och putta försiktigt på henne bakifrån så att hon kliver upp i din hand. Grammostola (vilket det ser ut att vara) arter är oftast inte särskillt nervösa av sig.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

#26 haha har du alrig varit med om att en spindel gjort något oförutsägbart? *ryser* haha Men det är sant. Grammostola är ofta ganska lugna av sig, men det kan ju vara skönt att helgardera sig första gången man provar, menar jag.
Med Vänliga hälsningar
Jo men visst har jag det! De har huggit tag i både pincett och blompinne och sprätt hår och helt plötsligt har jag haft dem uppe på armen när de nyss var i burken när man flyttade dem. Men det var en B. boehmei och de är luriga små liv. En Grammostola är oftast lite lugnare. Vad jag ville få fram var att är man så orolig för att den skall göra nått att man behöver rejäla handskar så tycker jag man hellre skall låta spindeln vara. Men men, verkar som om alla tycker jag är fel ute
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

#28 Nej, jag tycker inte alls du är fel ute. Man behöver inte vara orolig för att ta på sig handskar, det är så jag menar. Det kan kännas skönt att ha det om man själv är ovan. Om man inte kan cykla så bra kan det vara klokt att ta på sig hjälm.
Med Vänliga hälsningar
Jag menar inte oron över att den ska göra något.
Däremot så är väl ett par handskar i den stil jag länkade LITE smidigare än ett par trädgårdshandskar?
tjiivans :
Det verkar onekligen som att du inte läste mitt inlägg ordentligt innan du började skriva och tryckte på skicka kommentar…
"Bör inte ett par väktar handskar vara lämpliga om man vill ha lite smidigare handskar än trädgårdshandskar? "
Det handlar väl inte riktigt om djuret brukar vara lugnt eller inte.
Jag har inte spindlar själv, däremot så använder jag krok och handskar till mina ormar när jag ska ta ut dom. Inte för att de är agressiva utan helt enkelt för att alla har sina bättre och sämre dagar.
Men visst kan man skita i allt vad säkerhet är om man vill det.
Som jänkarna så fint utrycker det..
Better safe than sorry…

Nu reder vi ut eventuella missförstånd och fortsätter att vara konstruktiva i våra svar. 
Alla har vi våra olika principer. Jag uppskattar att ta det säkra före det osäkra, inte av rädsla utan av erfarenhet.
Om man känner att man inte vill eller behöver handskar så är det upp till var och en. Det var ju bara ett tips till ts.
Med Vänliga hälsningar
Det är ju oftast lättare att lära sig hantera djur ju säkrare/lugnare/bekvämare man känner sig. Och blir man säkrare i sig själv genom att ta på sig ett par handskar, så varför inte? Själv lånar jag ut raggsockar till besökare som är lite rädda för illerbett - inte för att illern är särskilt aggressiv, men osäkra människor kan få sig ett nyp.
_No way! Yes way!

#32 haha jag skulle behöva hundra raggsockor! ha lite illerfobi, men de är söta!
Med Vänliga hälsningar
Sorry, jag är bara orolig att det kan hända spindeln nått. Man skall tänka på dens säkerhet också tycker jag. Men det verkar inte som om någon anna tyckte det var värt att nämna. Om man aldrig hanterat sin spindel tycker jag det är viktigt att veta att man inte skall hålla den högt över marken. Det hoppas jag att man tänker på. Sedan får jag väl be om ursäkt för mina kommentarer om handskar då
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

#34 Det finns inget du behöver be om ursäkt för.
OnT:
Själv har jag aldrig känt att jag behöver handskar, men min är så lugn o fin så det har aldrig varit några problem.
Det blir väl annat när/om jag köper en T.Blondi. :-)
Hon har tagit ett språng eller två men det har bara varit att hålla kvar handen.
Jag tar visserligen i stort sett bara ut henne ett par veckor efter varje öms för att dokumentera växtutvecklingen.
Fast det händer ibland att man bara vill ha henne i handen.

#34 Självklart är spindelns säkehet värd att nämna. Det har ju du redan gjort det det har vi andra sluppit att ta upp 
Med Vänliga hälsningar