Grön leguan matvägrar
Efter flytten mår inte min brors leguan så bra. Han är mager och vägrar äta, fick han att äta en kula med pellets idag men det duger inte på långa vägar. börjar bli orolig. Har erbjudit grönsaker mm men han visar inget intresse.
Har kollat i munnen och hittar inget ovanligt, han gör ifrån sig så det verkar inte vara förstoppning heller. Just nu är det 27 grader och 70% luftfuktighet. Vi kämpar för att få upp värmen men han blir bara piggare en stund när vi sprutar vatten.
Idag fick han ett bad med vilket var uppskattat, men han verkar fortfarande lika slö, får inte han och äta.
några tipps?

Hur länge sen var det ni flyttade honom?

Det är ungefär en månad sen.

Ok.. ja då borde han ha kommit igång ju.. Leguaner kan vara lite kikiga efter en flytt, men inte så! Men han måste väl ha ätit nåt under denna månaden eftersom att han har avföring? Hur har ni det med ljus, både vanligt å UV? Om vintrarna blir många reptiler lite slöa å dåliga på att äta. Ge han mycket lugn å ro samt se till att han dricker, det e det viktigaste. Sen kan ni ju pröva att lägga in favoritfoder, färska söta frukter mm. Hur är det med hans fettreserver, runt svansroten? Alltid svårt att sägas vad som felas så här via nätet bara när man varken sett anläggning el djur.

27 grader, är det i terrariet eller på solplatsen?
Testa att öka så att det blir 35-40 grader på solplatsen, gillar han när ni duschar, sätt honom i badrummet i duschen och låt den strila med lagom varmt vatten. Då blir det varmt och rejält hög luftfuktighet.
Vill ni ha något extra gott att locka med kan ni prova blommor, hibiscus brukar de aldrig nobba.
En sak till, ger ni pelletsen torr? Den enda bra leguanpellets jag sett rekommenderar att man blöter upp den innans evrering. Detta för att annars tar njurarna stryk. Min legaun dog av njursvikt bara 7 år gammal. Han fick tyvärr torr pellets och fel foder i början, innan jag lärde mig mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#3 Vi kämpar som tusan att få upp värmen, men nu när det är så kallt får vi inte upp det i mer än 27 grader. Ska iväg och köpa en till lampa i helgen få se. Vi har inte hittat NÅGOT favoritfoder åt honom, han är så kräsen. Vi har provat med det mesta vid det här laget, han nekar allt. Ibland tar han en tugga. Han har tyvärr inga reserver kvar. Går det att tvångsmata dom med näringsrika frukter om man gör en sörja av det? Han är så slö at jag undrar om han ens orkar äta.
#4 Det är i terrariet, har inte tagit temp på solplatsen men det ligger på rut 35 grader sist jag kollade, problemet är att han ligger där en stund sen kryper han i väg. Men ska försöka "gömma" solplatsen lite mer få se om det är att han känner sig sårbar på pinnen. Ska prova med blomman få se :)
Han får både och, vi varjerar en del på den fronten. Men ska bara ge blött nu
Blir inte maten lätt mögglig när den är blöt?

Det går att tvångsmata, men inget jag rekommenderar.. Tror kanske att det vore läge för ett besök hos veterinären! Dom kan kolla allmäntilståndet samt kanske ge honom en B-vitaminspruta som höjer aptiten.
Blötfodret måste bytas varje dag!
Hur gamal e han?

Allt har löst sig. En van reptilägaren med flera vuxna tog gärna hand om Bob. Nu har han det bra och som det lät börjar han äta igen :)
Tack för hjälpen :)