Arken i Norrköping
Hejsan!
Jag hade en fråga till er reptilägare ang djuraffären Arken i norrköing. Säljer dom levande foder för reptiler där? Någon som har erfarenhet av detta och kan beskriva om/vad för foder som man kan köpa där?

Puttar upp detta inlägg då jag söker med ljus och lykta efter någon reptilägare i norrköpings trakterna som kan hjälpa mig att få svar på denna fråga

Varför inte ringa dit och fråga direkt?Besöksadress:
Hageby Centrum
Timmermansgatan
Postadress:
603 59 Norrköping
Tel: 011-14 25 99
Fax: 011-25 74 30
Öppettider:
Vard.10.00-19.00
Lörd.10.00-16.00
Sönd.11.00-16.00

#2 Tack för ditt svar. Jag har gjort det men har hört rykten om att dem säljer levande foder av råttkullar som inte ska till foder utan till sällskap.
Bakgrunden är att jag har delat ansvar om en råttkull här hemma. Tjejen jag delar med har arken som allternativ. Men jag vet inte om jag vågar chansa. Dessa råttbäbisar är uppfödda med stor satsning både ekonomisk men också känslomässigt att jag skulle bli mycket ledsen om dom blev föda istället.
jag vill känna mig säker på att dem inte säljs som foder utan som sällskap. Om dem är friska och inte sjuka då.

Hej
Jag handlar i denna affär i nödfall
Arken är klart bäst av alla affärer i norrköping när det gäller foderdjur, och det mesta annat med, dock är de DYRA.
Foderdjur är dyrt i djuraffär och det tror jag nite bara är på Arken.
Nu vet jag inte vad du är ute efter för typ av foderdjur?
De har möss och råttor frysta och levande (prisskilnaden är 27 kr för en fryst mus gemfört med 6 kr på mässorna) Men det är ju klart värt om man behöver köpa foder.
Insekterna har jag inte lika stor koll på exakta priser men du kan köpa både mjölmask och sophobas(stavning) syrsor och kakerlackor (iaf sist).
Min bror har insektsätande ödlor och säger att även insekterna r dyrare gemfört med mässorna.
Men sedan är det ju inte så konstigt att det är det heller. för den delen.
Arken får iaf tummen upp från mig. Man borde kanske inte gemföra priser med mässor utan emd andra affärer, dock handlar jag nite foderdjur någon annan stanns.
Hoppas det var svar på dina frågor

#4 Tack för ditt svar! Min fråga är vad för råttor som dem säljer som mat? Är det speciella råttor man köper om man vill ha levande råttor som foder till sin reptil eller är det sjuka råttor som sälj?

Sjuka djur säljer dem inte som mat vad jag har hört och hoppas!
De foderdjur man köper är uppfödda som foderdjur och inte som sälskapsdjur. (Och med det Inget sagt varken possetivt eller negativt om det!)
Jag vill rekomendera dig att köpa foder på mässan 8 maj i norrköping. Här är priset betydligt bättre

#6 Ok, jag tror vi missförstår varandra lite ;)
Jag har en kull med råttor som ska till arken i norrköping. Men jag vill att dem ska gå till sällskap och inte föda. Jag har lagt ner känslor, pengar, tid och engagemang i dem för att dem ska bli fina sällskapsråttor. Men så hörde jag ett rykte som sas att arken säljer dem till föda, trots att dom nekar till detta själva.
Vågar jag lämna dem där? Vad för råttor köper du när du handlar där? Inlämnade råttbäbisar från en privatuppfödare eller specailuppfödda råttor för foder?`
Jag har ingenting emot reptiler och är fullt medveten om att även dem måste få äta. Men dessa bäbisar har jag lagt ner så mycket i för att dom ska gå till just sällskap att jag vill att dem inte blir föda.
Föder arken upp foderråttor då separat och separata sällskapsråttor? Man går inte in i affären och tar en råtta som sitter i en bur framme för försäljning utan man ber speciellt om just foderråttor?

Jaha, trodde du var ute efter foder
sorry..
Jag vet att arken tagit i mot råttungar tidigare från olika personer och till och med från uppfödare, en av tjejerna som jobbar där har haft råttor som husdjur i många många år.
Tror du kan lämna dem där med gott samvete.
Dina ugnar är ju redan tama och trevliga och kommer därmed troligen inte bli behandlade som foderdjur.

#8 Två tjejer jag har kontakt med som är uppfödare lämnar sina bebisar hos arken. Men ryktet säger nu att även deras råttor blivit foder. Att arken sålt dem som foder fast att dem är uppfödda privat som sällskap. Det finns mycket rykten och därför ville jag fråga reptilägare som är dom som vet, vad som säljs där.
Jag är väldigt okunnig vad det gäller levande foder till reptiler. Men går man in i affären och dom plockar fram speciella råttor eller är det dem som visas öppet i djurrummet som även säljs som foder? Zoolkatten i Linköping säljer ju både till foder och som sällskap. Men dom skiljer inte på djuren där. Råttorna i deras djurrum kan bli både sällskap och foder. Det bestämmer köparen.
Vet du vad för råttor som sälj som foder mer exakt? Är det dem privatuppfödda bäbisarna eller arkens egna uppfödda råttor?
Nu vill jag inte vara sån egentligen, men om man vill veta vart ens djur hamnar får man väl istället se till att sälja dem själv? Risken är ju minst lika stor att råttorna hamnar hos okunniga ägare där de sitter ensamma, i för små burar, understimulerade och/eller med fel kost.
_No way! Yes way!

# 10. Absolut! Jag håller helt med dig! Om jag vill vara riktigt säker och följa vad som händer dem i livet bör man ha en bra kontakt med köparen samt uppföljning.
Nu är denna råttkull inte enbart mitt ansvar och den jag delar ansvar tillsammans med har lämnat bäbisar förrut till samma ställe. Jag vill göra så bra jag kan genom att erbjuda, nästan kräva att dem ska komma tillbaka om dem inte blir sålda. Om köparen av någon anledning behöver omplacera eller undrar något kommer mitt namn och mejl finnas att få. Detta är saker som jag vill ge arken för att göra så gott jag kan. Det kan tolkas som bortförklaringar men denna råttkull är en oväntad och oplanerad tjuvparning där ägaren i dagsläget behövde och behöver hjälp för att klara det. Vi tillsammans försöker göra det bästa av en tragisk situation som nu blev. Jag håller helt med dig! Detta är en chansning och jag är inte stolt över den. Men för att försöka chansa så lite som möjligt frågar jag bland annat om arken som säljer foderdjur. Jag finns för köpare om det skulle vara några bekymmer och vill göra risken så liten som möjligt. Att skriva denna tråd är en av sakerna för att försöka minimera och satsa på ett bra långt råttliv för dem.

# 6. Jag blev nyfiken på en off topic… Varför bör man inte ge reptiler sjuka djur? Beror det på vad för sjukdom eller vad är anledningen till ditt svar där?

Jag de är speciella råttor som säljs som foder men om dessa foderråttor är slut och en kund vill ha så finns det nog chans att man får en sällskapsråtta (kan jag tänka mig ifs)
Som någon sa över så är det nog bättre att sälja sina älsklingar privat om man vill vara SÄKER.
Det finns alltid en risk för att ens djur ändå kommer till dåliga hem.
Jag rekomenderar ingen att mata sina dur med sjuka djur, eller det beror väl på vad den är för sjuk.
Djuret är ju sjukt av någon anledning, bakttriell tillex. är ju inte bra för reptilen att få i sig och en sjuk råtta som inte kan ta upp näring på rätt sett ger mindre näring som föda också. Du är vad du äter;)
Det är ju något annat med ett skadat djur, som benbrott osv.
Det är viktigt att foderdjuren man matar sina reptiler med har fått en allsidig och bra kost för att öka näringsnivån som går vidare till ormen.
En råtta uppfödd på bara ris (exempel) är alltså inget att rekomendera till sin orm.