Tusenfotingar + snäckor = ?
Jag är en av alla som stör mig på "blanda arter"-trådar, och så kommer jag med en själv. Har lite svårt för att bestämma mig för tusenfotingar (fire legged är jag grymt sugen på) eller någon slags större landlevande snäcka.
Kan det funka att ha bägge sorterna tillsammans? Så vitt jag läst ska bägge två djurslag ha vegetabilisk kost och fuktigt underlag och ungefär samma temperaturer.
Hojta till om det är en urusel eller bara mindre bra idé. Är det mer som att blanda reptiler än att blanda fiskar, t.ex.?
Ännu en följdfråga (som egentligen är en ännu mer avlägsen tanke) - skulle man kunna ha tusenfotingar på vattensköldpaddornas externa landdel? Sköldpaddorna har en landdel med jord/sand som de aldrig använder, men jag vill ändå låta dem ha valet OM de skulle vilja. Tänkte att det kunde vara trevligt att göra något mer av landdelen.
_No way! Yes way!

Jag skulle nog inte rekommendera att hålla snäckor och tusenfotingar i samma terrarie. Tusenfotingen utsöndrar gift vid stress som kan orsakas av snäckan. Om 3 hg snäcka skulle trilla ner från taket (vilket händer ibland) så blir en tusenfoting skadad om den råkar ligga under, dessutom är tusenfotingar en aning rovgiriga och skulle kunna gnaga på snäckorna.
Jag har hållit A.gigas ihop med A.achatina. Det gicka bra, men det var väl mest en tidsfråga innan något skulle hända. Jag skulle inte göra om det.
Vandrande pinnar brukar funka bra ihop med tusenfotingar. De rör sig inte på samma ytor.
Sköldisarna skulle säkert kunna få för sig att kalasa på en tusenfoting om de hittade en.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tack för svaren! Då stryker jag idén med snäcka och tusenfoting helt. Vandrande pinnar är jag inte intresserad av att ha, nu gäller det att komma på vad man ska skaffa.
Nja, det är nog rätt så tveksamt att sköldpaddorna skulle få för sig att provsmaka tusenfoting - dels om fotingarna utsöndrar illaluktande gift, dels för att sköldpaddorna inte kan svälja på land. Men skulle någon "mask" hamna i vattnet skulle den nog slukas på två röda, om den inte luktar päckel dvs. De annars matglada kräken vägrar t.ex. "mördarsnigel".
Kan man hålla tusenfotingar i en öppen låda, eller är de bra på att klättra även på glatta ytor? Eller behöver man en tät burk för att hålla luftfuktigheten?
Hm, ju mer jag tänker på det desto dåligare idé känns det som. 
_No way! Yes way!

#2 Hur som helst skulle nog en sköldis kunna skada en foting. Tror du inte det?
Jag skulle inte chansa på att hålla dem i öppen låda. De SKA inte kunna klättra på glas men det han hänt mig att de lyckats rymma genom matningshål i täckglaset. Petbox eller terrarium med ventilnät funkar. Om man inte vill ha dem i något snyggare så funkar plastbackar bra också.
Är det idén med att skaffa fotingar som känns dum?
Det tycker inte jag i alla fall 
Med Vänliga hälsningar
Haha, nä det är idén med fotingar i sköldpaddornas landlåda som känns dum
Vare sig det blir fotingar eller snäckor får det bli en egen burk.
_No way! Yes way!

#4 Ja, klokt resonerat där. Jag kan absolut rekommendera tusenfotingar. Fantastiska djur!
Med Vänliga hälsningar
Att drömma om att kunna kombinera ihop små miljöer med olika djur är en trevlig fantasi, men man får inse begränsningarna också ;)
Ja, det lutar nog åt tusenfotingar (av någon anledning håller jag på att skriva tusingfotingar hela tiden…). Får ta det när jag lyckas bli bofast, ett glassoffbord omgjort till terrarium med tusenfotingar skulle ju inte vara fy skam 
_No way! Yes way!

Det går absolut att kombinera flera olika slags insekter och kryp. Det gäller att skapa en passande miljö och kombinera rätt arter.
Haha tusingfotingar :P Jag kallar dem Tusingfossingar :P
Med Vänliga hälsningar