groda äter inte?
jag fick hem min packman frog förra onsdagen, han är inte mer än 3 cm "lång" så jag gissar att han inte är så gammal. han har inte ätit sedan jag fick hem honom, och nu börjar jag bli riktigt orolig.
jag har försökt att ge honom syrsor och mjölmask, men inget funkar. visserligen så har han "fösökt" jaga syrsorna, men han ger upp, och om de är helt stilla ignorerar han dem.
jag har testat att hålla fram fodret med en tång också, men han blir väldigt nervös när man är i karet och pillar, då börjar han andas fortare och fryser lixom till.
har någon tips om hur jag skulle kunna gå till väga så är jag evigt tacksam!
hälsningar maria och Grodan Fredrik

Jag är inte så haj på den arten du har. Jag har erfarenheter av pilgift, agapadda och rödöga. Agapaddan är nog den som är mest lik i beteendet. Pacman äter i skymmningen om jag inte minns fel. Jag hade en agahane som var svår med maten. Det låter kanske grymt men jag gav honom syrsor som jag avlägsnat bakbenen ifrån. Syrsorna var också ganska små. Inte fullvuxna. Jag släppte i ganska många så att han utan problem fick tag i några stycken.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Prakthornen brukar inte vara svåra på maten. Omställning med flytt och ny miljö kanske tar ett tag. De jag haft (inte egna, men har skött en hel del på fd jobbet, några satt där länge, och växte från små till halvstora). Vet att de är noga med luftfuktighet, och att de trivs toppen om man har jord/torv som bottensubstrat, så att de kan gräva en liten grop i ett hörn, att sitta i dagtid. Vi hade oftast mossa i terrariet oxå, för att kamouflera och hjälpa till med luftfuktigheten.
Jag skulle nog fortsätta mata med pincett. Skaffa en riktigt lång, typ 30 cm, så att du är långt från den med handen. Försök låta bli att komma uppifrån, håll syrsan (gärna utan bakben) i rumpan och rör den sakta framför paddans mun. Reagrerar den inte alls kan du försöka peta lite mot munnen med syrsan. De brukar hugga efter allt som rör sig framför munnen, och blir de sura kan de hugga för att skrämmas, och vips slöpper man maten i munnen på dem.
Testa med ganska små syrsor om den inte tar stora. Har du matat och den inte ätit upp dem, ta ut syrsan igen. Risken finns att syrsan knaprar på paddan, om det inte finns något för syrsan att äta på i terrariet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Prakthornspaddor kan gå mycket länge utan mat så oroa dej inte, fött upp en hel del sådana genom åren! testa en dagsgammal muspinkis som du lägger in framför den i skymningen å låt den vara ifred över natten så får du se om det funkar! Annars klarar sej en sån lätt en månad utan mat! Vad har du för temp hos den?
tack för alla svar!
nu har det gått över två veckor och den lilla gynnaren har inte ätit än, jag som paddmamma blir lite orolig =/.
#3 - jag har 26-27c dagtid och ca 23-24c nattetid.
i övrigt verkar han pigg i omgångar, förutom att han bli så stressad när man är i och omkring hans terrarium. jag har ställt det lite mer avskillt så han slipper bli störd hela tiden, jag hoppas det hjälper.

Fick hem en nära fullvuxen hane för 1 och havt år sedan.
Första tiden vägrade han äta,jag fick emellanåt i honom sophobas senare,men oroade mig i ett helt år för hans ringa matvanor.
Sedan kom jag med den första pinkisen,och han öppnade munnen ett ögonblick på springa.Då stoppade jag in huvudet av den,eftersom mina ormar alltid tar huvudet först…och efter ett tag slök han den långsamt i små huvudknyck.
Numera ger jag en pälsklädd liten musunge,och ibland en vuxen liten mus till honom.Tinar frystinköpt givetvis,för hans trygghets skull.Han äter när han vill,varannan-en gång i månaden.
Han får simma i badkaret,som är mycket uppskattat,tror att han får bättre matlust av det.Desificerar det givetvis efteråt,jag vet ju inte om han har salmonellabakterier o sånt.
Har funderingar på en gul tjej till honom,han ropar ju på kvällarna för att se om någon svarar.
#3 Jag skulle inte precis rekommendera att ge pinkies till en 3 cm horngroda. Många gillar att hävda horngrodans glupskhet och att man kan ge dem saker nästan lika stora som dem själva. Sanningen är att man ska försöka att hålla födans storlek runt 50-60% av grodans storlek, speciellt när det handlar om juveniler som än ej hunnit utveckla sin benstruktur. Risken för kvävning minskar avsevärt och det blir lättare för grodan att smälta födan successivt.
Tillbaks till topicen så är det inget att oroa sig över, du kan öka dags-temperaturen upptill 29 celcius, det är först runt denna temperaturen grodans matsmältning fungerar optimalt och grodan mår som bäst. Natt-temperaturen hade jag inte låtit falla under 25 c grader, det är ingen fara om den faller lägre dock, men det bör undvikas under längre perioder.
Se till att du använder kalkpulver och vitamintillskott på syrsorna eller annan föda. Använd det med måtta bara. Om du inte bidrar med kalk under uppväxten så kommer grodan att utveckla metabolisk skelettsjukdom.
Om du ska ge pinkies till din groda i framtiden så säger jag som jag gjort till många andra, BARA EN GÅNG I MÅNADEN, annars kommer din horngroda onekligen att drabbas av lipider på cornea området av sina ögon.
Har du några övriga frågor så är du välkommen, varje horngroda som får ett bra liv för mig ett steg närmre buddhaskap :p
Jag har lovat admin att skriva en artikel (caresheet) för horngrodor som är mer utförligt lagt. Jag kommer lägga upp det inom närmsta veckorna i alla fall men där kommer stå allt som behövs. Internet i övrigt är en ganska dålig källa gällande horngrodor, böckerna är också aningen limiterade och kan skilja sig åt i fakta. Därför behöver någon in nördad person som jag själv sätta sig och skriva lite. /mvh Leo

Har fött fram tre kullar av dessa groder under 80 å 90 talet å totalt rör det sej väl om ett femtiotal ungar jag fött upp å har aldrig någonsin råkat ut för att en tre cm groda skulle ha minsta problem med en dagsgammal pinkis… men jag kanske har haft tur alla hundratals matningar! :)
#6, du skriver "BARA EN GÅNG I MÅNADEN, annars kommer din horngroda onekligen att drabbas av lipider på cornea området av sina ögon." Vad är det? Ingen av mina ungdjur el avelsdjur har haft några konstigheter runt sina ögon.. Vad kommer det sej av? Hur ser det ut? Mina fick pinkisar- vuxna möss beroende på art å storlek ett antal ggr/månad. Den jag hade längst hade jag från yngel till vuxen ålder, han var 10år när jag gav bort honom.
Väl mött//I
#7 Även om Matproceduren går bra tar det längre tid för amfibier djur att smälta fettet hos ett däggdjur vilket på sikt kan orsaka allvarligare komplikationer på njurarna, vid överskridande utfodring.
Vid överintag av animaliska fetter skapas det en hinna från överproduktionen av lipider. Hinnan ligger över cornea och kan till en början liknas vid katarakt, grå starr. För att sedan övergå till blindhet om inte återgärder tas.
Jag kan tyvärr inte hitta några bilder på en horngroda som drabbats av lipider på cornea. Är inte hemma så jag kommer inte åt min litteratur.
Mvh/ Leonard

Stämmer ju i princip, men för tandpaddorna ingår ju små gnagare och fåglar i deras naturliga kost så vitt jag vet.