ovanligt beteende?
Jag har en mjölmask hemma som börjat bete sig jäkligt konstigt. I början var den "alert" och kröp omkring mycket, fast nu ligger den bara på sidan i sitt gömställe (eller om man placerar den nån annanstans ligger den still där tills man flyttar den igen) och jag trodde att den hade dött. Fast när jag petade på den började den röra huvudet och "svansen". Det ser även ut som om nåt läckt ut från bakdelen. Jag bara undrar vad som hänt med den. Håller den på att puppa sig, eller hur gör de då?

Det låter som att den skall förpuppa sej nu ja!
Jaha! Jag har bara en, så när den blir bagge börjar den väl inte lägga en massa ägg eller? Jag vet inte hur det går till med insekter.
Och hur ska förhållandena vara när de ska puppa sig? Just nu är den i ett plastterrarie tillsammans med en syrsa, och bottenmaterialet är havregryn. Måste man fukta bottnen nåt?

Hahaha….jäkla underlig blandning i det terrariet.
Akta bara så inte baggen parar sig med syrsan och får superbaggar som hoppar som aldrig förr. ;-)
Fuktar du så tror jag att du får mögel ganska omgående så avakta lite med det tycker jag.

#2 Tänk på att syrsor är hungriga varelser. Den kan gnaga på både larv och puppa.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Det blev lite hastigt bestämt att de skulle vara kvar hos mig, så jag har inte hunnit inhandla nåt annat terrarium. Men det är ganska stort och de håller sig på varsin del eftersom jag inrett det i två olika delar. Syrsan sitter mest i sitt hus av äggkartong.
Men jag borde kanske flytta larven då? Jag har hört att man kan ha dem i plastmuggar när de ska puppa sig?

#5 Plastmugg går finfint :)
Med Vänliga hälsningar
Hur lång tid tar det innan de puppar sig? Jag har flyttat larven till en plastmugg nu och den ligger bara orörlig på sidan, vilket den säkert gjort i flera dagar. Fast den rör sig om jag petar på den.
Här finner du en artikel om Zophobasen.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Är den här tråden vekligen på fullt allvar? Vem skaffar ett terrarium för en mjölmask?
Nej, jag bara skojar ju. Jag gjorde en tråd för att jag vill jäklas.
Såklart att det är på allvar. Vart skulle jag annars ha gjort av mjölmasken och syrsan? Lagt dem i ett filmfodral och puttat in det under sängen? Jag går efter principen att ta hand om de djur som hamnar hos mig, hur små de än må vara. En mjölmask är fortfarande ett djur även om den är liten, och borde behandlas därefter. Detsamma gäller syrsan.
#8 Och tack för artikeln! Men det står att skalbaggen lägger ägg på allt, gäller det även om den är ensam? Måste den para sig först, eller gjorde den det som larv?

Jag kan förstå Peters tanke. Många av oss har på sajten utfodrar våra djur med mjölmask och syrsor. Har inte du själv spindlar?
Jag tycker det är kanonbra att du tar så väl hand om dina djur, inget fel med det på något vis. Ovanligt att ha mjölmask som husdjur bara :)
Med Vänliga hälsningar
#10 Har dessvärre inget svar på om den ägger ägg ensam. Har själv försökt odlat Zophobas men inte lyckats trots konstens alla regler.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#11 It takes two to tango…tror jag. :)
Med Vänliga hälsningar
#12 Jo jag har spindel, men hon vill inte äta mjölmask. Självklart måste jag då ta hand om den lilla larven. Jag tror att insekter också har nån form av medvetande och känner när de blir misskötta. Även om de är små. De förstår det väl inte på samma sätt som hundar, till exempel, men varför ska de behöva lida på nåt sätt för det? Det vill inte jag ha på mitt samvete i alla fall. Jag menar, hur jobbigt är det egentligen att ta väl hand om larven?

#10 Så fint av dig att ta hand om djuren :) Håller fullt och fast med dig om att alla djur man tar sig an också ska tas om hand, oavset art, ras och storlek.
Hade själv syrsor som husdjur när jag var liten ;)

Den här tråden är en av dom roligaste på ett tag. :-)
PF: Har din spindel ätit en levande syrsa ännu?

#17 Haha Ja, den sticker ut lite mot hur det brukar låta här. Vi är väl kanske ofta lite "råare" med hur vi brukar se på syrsor och mjölmask, men det kan vara nyttigt att få se en annan sida på myntet också.
Med Vänliga hälsningar
Insdekterna var här före oss, det är vi som bestämt att syrsor och mjölmaskar är foderdjur. Därför tycker jag inte att vi har rätt att missköta dem hur som helst. Jag är medveten om att det finns folk som tycker att insekter inte är värda nåt. Varför kan jag inte förstå, men kanske tycker vissa att små djur är mindre värda. Men utan insekter skulle vi inte kunna ha våra spindlar och ödlor. Man kan åtminstone visa insekterna respekt med tanke på det, om man nu inte ser dem som värdefulla annars.
Sånt här kan jag diskutera hur länge som helst, men det här får räcka. ^^
#17 Nej, men hon åt en färsk, avlivad syrsa.

#19 Naturligtvis ka man respektera allt levande. Det tror jag vi alla är håller med om. Jag tror inte att det är någon här som missköter sina foderdjur :)
Med Vänliga hälsningar
Nej, det var inte så jag menade. Jag tror inte heller att nån här missköter några djur. Jag syftar bara på att alla djur borde bli omhändertagna på ett föredömligt sätt, oavsett om det handlar om hundar eller insekter. För att alla djur har ett värde som individer och varelser.
Jag kan dessutom lägga till att mjölmasken puppat sig nu! Det är bara att vänta på att skalbaggen ska leta sig ut. 

#22 Spännande! Jag väntar på fjärilar här :) Hoppas att gaffelsvansarna härdar ut i sina puppor några månader till. Än så är det vinter :P
Med Vänliga hälsningar

#19 Hur sjutton triggar du henne att äta dött då?
Jag kan inte få min att gå igång på Dubias ens.

#24 Min smithi har ätit död kackerlacka en gång. Vissa spindlar äter dött, men det är inte alls vanligt. Ofta vill de kunna känna prassel i marken för att börja jaga och ta ett byte.
Med Vänliga hälsningar
Min äter dött utan problem. Hon tog till och med frystorkat innan, men nu har jag gått över till färskt.
#24 Då är min spindel tydligen hyfsat unik. ^^
#22 Det låter också kul. Fjärilar är vackra.

#26 Hur avlivar du syrsorna? Blir spindel rädd för levande eller varför matar du med dött? 
Med Vänliga hälsningar
Jag köper syrsorna från ett ställe och de har hittills "halshuggit" dem åt mig, och så får hon dem direkt så att näringen inte hinner gå ur. När jag försökte med levande sprang hon in i sin grotta och kom inte ut därifrån förrän syrsan avlägsnades från terrariet. Fast jag vet inte om hon var rädd för den. Det kan ha varit att hon inte var hungrig eller att hon inte kände för det just då. Hon kanske ville vara ifred, eller så blev hon rädd för något annat och trodde att syrsan var hotet. Nu ger jag henne avlivat mest för att hon ska få i sig nåt, och det fungerar bra så det är egentligen inget problem att hon inte vill ta levande.

#28 Jasså, där ser man :) Men köpte inte du en smithi av mig? De har fötts upp på levane insekter och varit otroligt kaxiga hela tiden.
Kul att veta att det finns en del folk som lyckas mata spindlar med dött. Då kan vi ju se myten "spindlar äter bara sådant som rör sig" som krossad. Haha
Med Vänliga hälsningar
Nej, jag har inte köpt nån spindel, eller nåt överuvudtaget, av dig. ^^ Jag har en G.rosea-hona.

#30 Ok, då minndes jag fel :) Har sålt Smithiungar till många här på forumet :P
Med Vänliga hälsningar
Oki. =)
#10 Jag ber om ursäkt om du blev stött av min fråga, men den var alldeles allvarligt menad.
Jag skulle aldrig få för mig att "ta hand om" en mjölmask. Den blir en skalbagge som i allmänhet betraktas som ett skadedjur om man skulle råka få in den i köket bland spannmålsprodukter och bröd.
Om jag hittade en inne nu skulle jag direkt lägga den på fågelbordet åt koltrasten.
Syrsan skulle jag mata någon ödla med, inte ta hand om den som om den vore en upphittad katt.
Jo, min är på väg att bli en bagge nu. Men jag planerar inte att släppa in den i köket.
Jag vet att vissa anser att insekter inte är något värda. Varför vet jag inte. För att de är små?
Upplysningsvis skulle ingenting kunna existera på samma sätt som det gör nu om insekterna inte fanns. Därför borde de behandlas med respekt och som levande varelser. Jag är sådan att jag tar hand om djur som hamnar hos mig, även om det handlar om en syrsa eller mjölmask. Sådan är jag och jag skäms inte för det. Jag blir snarare glad på mig själv när jag kommer på att jag är en djurvän även mot de små varelserna. Sen vet jag att inte alla skulle ta hand om vilsekomna insekter bara för att de är just det; insekter.
Jag glömde en sak. Jag tar inte hand om syrsan som en katt.
Jag klappar den inte eller matar den ur handen. Jag ser bara till att den har ett terrarium att vara i och får grönsaker då och då. Det är inte särskilt jobbigt.

#35 Det gör vi nog alla. Mina syrsor bor i petbox och har alltid vatten, mat (grönsaker, vetekli och hundfoder) och ägglaggningsbytta samt massor av äggkartonger att klänga omkring i. Alltid.
Med Vänliga hälsningar
Ja, men tydligen tycker folk att detta är speciellt eftersom det gäller bara en syrsa.