dumma frågor?
Vi har en majsorm vi haft i snart 4 år. han är ca 1 meter. Går det ha en till orm med honom. jag har alltid velat ha en mjölksnok. Kommer de döda varandra?
Det var egentligen meningen att jag kulle köpt en mjölksnok men det blev en majsorm..
Våran majsorm bodde med en till när han var mindre men den andra dog.Våran orm bor nu i 130*50*110(höjd,bredd,längd). är det för litet?
En till dum fråga :
Hur stort terrarie behöver en spindel egentligen?
min syster har flera spindlar och jag tycker de bor ganska litet ? Ca 50*40 per spindel
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Mjölksnokar e ormätare i naturen så du bör inte ha en sådan ihop med din majsorm!
Spindlar triv i små utrymmen, så det låter som att din syster tar väl hand om sina spindlar!
Till sist; finns inga dumma frågor så länge dom e seriöst ställda! ;)
Väl mött//I

50*40 är stooort om man jämför med hur mina spindlar bor och mina spindlar är nöjda och glada med sina små grottor.
Olika arter är sällan klokt att blanda och som Ingo skriver så är mjölkisarna ormätare. :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tack för svaren. Jag har ett terrarie som är längd 60*40*40. är det för litet för en mjölksnokjuvenil? Vill ju att den ska må bra om man skaffar en sådan.
Trodde spindlar ville ha större men då är det lugnt. har sett på djuaffärer att terrarierna är 30*30 ungefär. men då är det inte synd om djuret eller ?

#3 30*30 är lagom.
Med Vänliga hälsningar

Min B.Smithi bor i ett 60x37x47 terrarium och verkar inte det minsta missnöjd.
Finns det några vetenskapliga bevis angående storleken på boytan som man kan titta på gällande storleken, eller är 30x30x30 ett mantra som alla upprepar tills dom finner det som sanning?

#5 Nej, det är väl klart att det är svårt att vetenskapligt bevisa att det är så. Man kan studera spindlar i naturen och ganska snart upptäcka att de sitter ganska stilla i sina bohålor. Fågelspindlar är inga äventyrare. Jag har själv uppmärksammat att de spindlar jag hållit i lite mindre terrarier med grotta och gömställe har mått bättre, ätit och ömsat utan problem medans de spindlar jag hållit i större terrarier i alla fall inte velat röra sig i hela burken. Dessutom är det lättare att hålla en bra fuktighet i ett litet terrarium….men det gör man ju som man vill. Hur som helst så går det ingen nöd på en spindel som bor på liten yta.
Med Vänliga hälsningar

Kan bara instämma med myra, hur ofta ser du spindlar ute på öppna yter i det vilda tex.? Dom har sina bohålor i närheten av där dom finner mat å går ogärna därifrån, förutom hanar som e på jakt efter en hona att para sej med!
#0 Först vill jag säga att din majsorm förefaller vara oerhört liten om den är fyra år, men den faller inom normalvariationens lägsta längd.
Man bör inte ha två ormar i samma terrarium alls, speciellt inte ormar av skilda arter. Det är en mycket dålig idé att ha en majsorm ihop med en mjölksnok, det främsta skälet är dock inte att mjölksnokar är kannibalistiska.
Mjölksnoken är inte som kungssnoken, som alltid angriper andra ormar, även lika stora och till och med större ormar än de själva.
Mjölksnokarna tar ormar som är avsevärt mindre än de själva, men de ger sig inte på lika stora ormar.
Den enda mjölksnok som lever i samma områden och biotoper som majsormen, är scharlakansmjölksnoken, men den blir bara 50 cm som vuxen och är dessutom mycket svår att både få tag på och att hålla vid liv eftersom den lever av ödlor i första hand.
Angående detta med terrarium till spindlar; min spindel bor i ett 30*30*30 och är väldigt nöjd med det. Hon går ogärna runt utan har sina favoritställen där hon kan sitta flera timmar i sträck. Hon traskar bara omkring ibland för att dricka eller klättra på väggen av frigolit. 

#9 Det låter som mina då. Tur att din tokiga spindel inte har högre terrarie än 30 cm. Hon skulle väl slå ihjäl sig, det lilla djuret :) Har hon hittat på några mer tokigheter? :)
Med Vänliga hälsningar
Ja, det är väldig tur! ^^ Dessutom fyller jag på med bottensubstrat med jämna mellanrum för att det ska bli ännu mindre yta mellan botten och tak. xD
Hon har hållit sig ganska lugn de senaste veckorna. Tydligen har hon tagit en liten semester från sina äventyr. Fast en del hinner hon med ändå. Hon klättrade exempelvis upp till ventilhålen vid taket och stack igenom frambenen, släppte fotfästet på de andra benen och hängde och dinglade där en stund. Hon tyckte väl att hon skulle vara en kvinnlig Tarzan som omväxling. 

#11 Min stora smithi gjorde likadant. Blev livrädd när hon trillade på rygg i vattenskålen. Nu har hon suttit i sin håla några dagar. Hon surar nog lite men är inte skadad i alla fall :) Hon är ju gammal tant så man blir ju lite orolig ;)
Med Vänliga hälsningar
hahahahaha ^^
Min drattade inte i backen utan höll sig fast där uppe. Men man sitter på helspänn så fort hon hittar på nåt. xD

En till dum fråga….
är det svårt att ha scorpioner? vad äter såna?
jag har inga alls planer på att skaffa såna utan att veta massa info om dem så var inte oroliga