Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 5978 ggr
Schroder
0

Regnbågsboa (Epicrates Cenchria Cenchr)

Är lite nyfiken på denna art, har haft mjölksnok och kungspyton innan.

Har läst upp fakta osv.

Skulle vara trevligt om någon som har eller haft en delar med sig lite om hur dom är.

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Javisst, det är en trevlig orm! Väldigt vacker och lugn i temperamentet.

På bilden är mina ormar små bebisar bara :) Så vackra i färgerna!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Schroder
0

Otroligt fina, verkligen =)

Är så sjukt sugen på att börja knopa ihop ett terrarie och införskaffa mig…….hmm trivs dom bäst i par?

Har inte läst något om det eller så har jag bara missat.

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag tror inte att de bryr sig så mycke om de är ensamma eller par. Många ormar föredrar att bo ensamma men jag har träffat på en hel hög regnbågspar och alla har gått bra ihop så det gör man lite som man vill :) Mina bor tillsammans och är hona och hane, ungefär lika gamla.

Med Vänliga hälsningar

Schroder
0

Jo men om dom funkar bra i par så e de ju roligare och ha det.

Hur svårt var de att hitta 2 juveniler från olika par (om dom inte är syskon)?

Är uppfödningen vanlig eller hade du bara bra kontakter?

Trollhassel
0

#4 Ja, det har du så rätt i.

Det var väl inte direkt svårt att hitta ungar men det svåra är att hitta några som är så snygga att man vill avla på dem.

Jag har just bokat bort en hane och en hona, tänkta som avelspar. Jätesnygga. Jag TROR att han som bokat dem kommer att köpa dem av mig i slutet av månaden men av erfarenheter så vet jag att det förekommer att folk backar ur även om de bokat och betalat handpenning. Om det mot all förmodan skulle ske så har jag ett par till salu i slutet av månaden men som sakt, det är väldigt kanske.

Med Vänliga hälsningar

Schroder
0

Avlar du själv asså?

Inte aktuellt ännu men tack ändå, hehe.

Måste flytta till en större lgh först, jag sambo och en boxer på 9 månader i en etta är trångt nog :P

Sen måste jag bygga ett terrarium innan och skaffa alla saker till det och testköra de så de håller temp och fukt innan.

Så är en del att göra innan haha.

Trollhassel
0

Regnbågarna hann jag aldrig avla på eftersom de inte är könsmogna på några år. Mycket andra djur har jag fått ungar på. Säljer regnbågarna för att vi får en bebis själva om ett par veckor. De får lämna plats för barnsängen.

Med Vänliga hälsningar

Schroder
0

Jaha, grattis för man väl säga då :P

Trollhassel
0

#8 Tackar tackar! Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Schroder
0

Vet du någon bra uppfödare eller börjar dom bli såpass vanliga?

Även om ja inte tänkar införskaffa mig ett par nu så ska jag ju de i framtiden :D

Trollhassel
0

Honan kommer från Henka (Henrik Andersson). Han heter Henka på repti.net. Han har snygga ormar och säljer ungar då och då. Hör med honom. Annars börjar de bli ganska vanliga, dock är det dag och natt-skillnad på hur snygga djuren är.

Med Vänliga hälsningar

Schroder
0

Okej tack :D

Jo har sett de, man vill ju ha dom röda och klara, men alla är långt ifrån de.

Trollhassel
0

#12 Ja, tyvärr så är många röda regnbågar väldigt tråkiga och bruna.

Med Vänliga hälsningar

Schroder
0

Har du några bilder på terrariet som du har dom i?

Är lite nyfiken på hur de ser ut.

Trollhassel
0

#14 Njae, inga bra bilder. Terrariet är ett ganska litet "ormbebisterrarium" som de i princip vuxit ur nu så det är inte direkt spektakulärt på något vs. Vuxna regnbågar tycker jag gör sig i ett stort och lite högre terrarium med någon snygg stenbakgrund och mycket grönt. Om jag skulle behållt dem själv så skulle jag byggt ett stort terrarium med vattenfall och grejer. Nu blev det ju ändrade planer :P

Med Vänliga hälsningar