Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 1549 ggr
the-crow
0

är det fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hallå hallå jo jag undrar bara om det är fel att tvångsmata?

för jag har hafft några ormar som har vägrat äta både dött och levande, men sedan så provade jag tvångsmata ett par gonger å sedan dess har dem ätit dött. men som sagt är de fel att tvångsmata?

mvh john

sissie
0

Jag tycker inte det är fel att tvångmata bara man gör det när det absolut behövs. En orm kan vara utan mat under mycket lång tid. Sen bör det utföras av någon som gör det på rätt sätt så man inte skadar ormen.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

the-crow
0

okey hur gör man fel ? kanske är en dumm fråga men

Saga85
0

Tvångsmatning lär ju innebära ett rejält stressmoment för ormen och bör väl vara något man tar till i nödfall. Först och främst kan de ju gå länge utan mat, och sedan finns det ju en del knep att ta till för att trigga igång. Försökte du med något annat innan du tvångsmatade?

the-crow
0

saga85. jo jag försökte med levande några månader å sedan så provade jag med dött å dra den framför nosen på den. å sedan så provade jag att spela att den levde så jag gick runt med den i boxen.

har även försökt att låta den ligga kvar i ett par timmar. men den va utan mat kanske i 4 månader tills jag började vtångsmata den 2 eller 3 gonger tror jag att de va å sen så började den äta själv

[peter54]
0

Tvångsmatning är inte fel, men vanligen sätts åtgärden in alldeles för tidigt. Många tvångsmatar sina ormar bara för att de inte ätit på 3 - 4 veckor.

Ormar har en helt annan metabolism än vad däggdjur har och 3 - 4 veckors matvägran för en orm skulle säkert motsvara att vi hoppade över lunchen en dag.

Sedan är som sagt, tvångsmatningen i sig en oerhört stressande erfarenhet för en orm och den kan rentav lägga av för alltid som följd. Därför bör man vara ytterst försiktig med att ta till detta.

Istället bör man söka orsakerna bakom matvägran och försöka rätta till felet istället för att angripa symtomet.

Jag har sysslat med ormar i ganska precis 40 år nu, om man inte räknar de första 10 åren när jag bara höll på med svenska reptiler och jag kan säga att de gånger jag har tagit till tvångsmatning genom åren, oftare har misslyckats än tvärtom.

Numera har jag helt slutat att tvångsmata. Vill ormen inte äta, trots att jag vidtagit all tänkbara åtgärder, så var det väl inte meningen att den skulle överleva helt enkelt.