Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 1586 ggr
jstrom
0

Akut hjälp!

Jag ska köpa ett terrarium nästa vecka, men det finns inget tillbehör som medföljer, jag undrar vart man kan köpa exempelvis uv-lampa? Om det finns på vanliga djuraffärer?
Eftersom terrariet är tomt så antar jag att jag har rätt mycket som jag behöver fylla den med, så skriv gärna vad som kan vara bra att ha i den, inga onödiga saker nu, utan bara det allra nödvändigaste, med tanke på att min ekonomi är lite kass så tänker jag bara införskaffa det som verkligen behövs.

Det ska vara till en leopardgecko!

[Kamillah]
0

Enligt artikeln här på reptil-ifokus behöver man ingen UV-lampa till leopardgeckos. (Länk)

Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om djurets behov innan du bestämmer dig för att skaffa ett :) Bra att du gör en tråd och frågar, men läs gärna på andra ställen också.

Här har du lite om terrariuminredning.

jstrom
0

Jag har läst rätt mycket om dom redan, och känner en som haft ödlor i princip hela sitt liv. Men saken är det att dom ställen jag läst på så står det att man ska ha UV lampa, men om man inte behöver det, vad ska man då ha för att kunna ändra på temperaturen i terrariet?

För detstår ju att man ska ha en temperatur åt dom på dagen, sen en annan på natten, hur ska man kunna ändra det då?

Och jag ställer frågor så fort det är något jag undrar om, vill va så säker på allt som möjligt så jag inte gör några tabbar eller att det blir fel vid köpet eller något liknande, jag vill vara så förberedd som möjligt!

mandariiin
0

UV lampan är inte till för tempen. den fungerar som sol ljus och ger Uv strålning.

för att reglera temp använder du lysrampen och värmemattan.

min leo har alltid sin värmematta på, i 1/3 utav terrariet. sen när lysrampen släcks så sjunker tempen automatiskt under natten.

precis som Kamillah skriver så är det alltid bra att läsa på massor innan man skaffars ej ett djur. och det är bra att du frågar här. men även om man läser på om själva djuret så måste man även läsa på massor om hur dom ska bo och hur man ska sköta det på bästa sätt.

jstrom
0

Jag satt uppe i princip hela natten och läste på om geckos, och så ska jag hem idag och tänkte då prata med min pappas kompis om hur man sa inreda till en gecko, för han har haft ödlor sen han var barn och är rätt så erfaren nu efter 30 år med alla olika sortes ödlor.

Trollhassel
0

Vi har haft en liten debatt angående bottensugstrat till leosar i tråden Vermiculite och leopardgeckofrågor.

Värmematta, bottensubstrat, någon grotta eller stenar att gömma sig under/bakom, syrsor (mat), lysramp passande till ditt terrarium…säkert några fåniga saker jag inte tänkt på men det rinner ju i väg i pris och ofta kostar tillbehören mer (nytt) än vad begagnad ödla + terrarie gör.

Hoppas att du har råd att köpa allt som behövs.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

jstrom
0

Jag ska kolla runt lite och se vad jag hittar, skulle det vara så så kanske jag kan prata med pappa så kanske han kan hjälpa mig lite så kan jag betala till honom sen när jag kan. Han brukar ställa upp för mig Glad

Trollhassel
0

#6 Javisst, så kan man ju göra :) Annars så är ett tips att kolla runt lite efter begagnade grejer. Ibland kan man hitta lite värmemattor, lysramper och grejer begagnade då de är en bra bit billigare.

Jag har en hel del begagnade prylar till övers men jag bor ju n bra bit från Kalmar och jag tror att fraken per post skulle rusa iväg och bli dyr. Annars får du gärna köpa av mig.

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Men vart för någonstans bor du då? För skulle det vara så så skulle jag kanske kunna komma, fast det beror ju på om pappa vill köra, annars kan jag kanske be min pojkvän Glad

Men vad för typ av grejer har du? Typ allt det grundläggande man behöver? Förvånad

Trollhassel
0

Jag har värmematta, lysramp och lite småprylar. Inte värt att åka 30 mil för det kanske? Bor i Katrineholm. Kan heller inte lova när jag är hemma och har tid eftersom vi får bebis när som helst.

Med Vänliga hälsningar