Någon...?
Hittade denna http://www.blocket.se/pitea/Boa_Orm___terrarium__Spindel___terrarium_22889630.htm?ca=1_11&w=0&last=1 annons på blocket.se och undrar om det finns någon här som kan rädda livet på stackarn!?
Har mejlat ägaren och genom det fått reda på att ormen i annonsen är 2 år gammal, men endast 96 cm lång och han matar den med 2 möss 2 gånger i månaden. Terrariet har måtten längd 92cm Höjd 60 cm bred 45 cm. och saknar helt UV-ljus. Lampan som syns på bilden i annonsen är en vanlig glödlampa.
Om jag haft plats hade jag själv tagit ormen, men eftersom jag inte har den möjligheten så hoppas jag att det finns någon här som kan förbarma sig över den.

Blir nog svårt att hitta nån som tar den gratis å för 1700kr blir det nog i det närmsta omöjligt! Kan han få ner djuren till Borås kan jag ha dom här tills dom ätit upp sej lite å hittat bra hem till dom, men jag lägger tillräckligt med pengar varje år i foderkostnader för andras djur tills jag hittar bra hem åt dom för att dessutom betala för krakarna!

Haha Bara ormen 1300! Som hittat! Jag tror att det blir svårt att få den såld till det överpriset!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Kan nån få med sig den till Sthlm till mässan och till ett lite vettigare pris kan jag ta den…
Mejlade på den i hopp om ett vettigare pris på bara ormen..
Någon som bor i dom trakterna som kan ta med sig den i såna fall?

Tycker också att priset för bara ormen var olidligt högt, men det går kanske att förhandla med ägaren om det!?
Jag hoppas i alla fall att någon som vet hur ormar ska hållas kan ta hand om den…
Som sagt, är det någon som ska till Xpo Sthlm uppifrån norr och skulle kunna ta med sig den kan jag se vad jag kan förhandla mig till om den, har ett stort terrarium som står tomt…

#5 Kolla på djurtransport. Kanske kan du hitta någon där som ska dit?!
Håller tummarna!
Är det någon här som erbjudit 1400 för ormen och terrariet?
Killen ska tydligen sälja ormen och burken för 1400 till någon..
Sa att om han inte fick den såld och ville att en ormvan och seriös person skulle ta ormen, skulle han höra av sig..
Jag har med hört av mig till denna man och visat mitt intresse på att ta över ormen ( bor i piteå) så det är inte så långt direkt :) om inte annat att den får komma hit och äta upp sig lite för senare försäljning.
Håller tummarna….

Fast boan på bilden verkar ju inte vara så värst liten . Det är ju ingen renrasig constrictor skulle jag gissa på , men om man kollar teckningen så gissar jag på att det är mycket imperator i ormen . Imperatorn blir ju vanligast inte större än 2 meter som störst , så knappt 1 meter på 2 år är nog inte så faligt.
Tyvär är det mycket vanligare med överviktiga ormar. I naturen har de inte tillgång till mat på det sättet som vi erbjuder dom i fånggenskap.
Däremot så bör man öka på storleken på maten lite grann nu .
Den som köper ormen kommer nog att få en trevlig orm .
Mvh Jonny

Han påstod att det var en consrictor constrictor och att den var köpt av uppfödare

Det där var ingen renrasig Boa c. constrictor! Ser du på huvudformen, typiskt imperator/ blandras. Även sadlarnas form och övrigt tyder på att det e en imperator och troligast en blandisboa.
Och som koffra skriver, sååå liten e den inte även om den nog kunde varit en aning större. Titta på vilda boer både constrictor och imperatorer och jämför deras längder och grovlekar så kommer ni att upptäcka att till och med en ganska moderat uppmatad boa i fångenskap är väldigt mycket större i förhållande till sin ålder än deras vilda släktingar! Och fettma och övermatning är en av de största orsakerna till att våra reptiler sällan blir lika långlivade som deras vilda släktingar trots deras parasiter och övriga skador som kan uppstå i det vilda.
Väl mött//I

#12 Instämmer. Jag tyckte den var ganska fin i formen om man jämför med många snakes jag sett. Lite tragiskt att det är så vanligt att övergöda sina ormar. Nåja, lite större kanske den kunde ha varit och den var ju uppenbarligen inte till så stor glädje för sin gamla husse.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

är verkligen ingen expert på storlek eller art, men personligen så reagerade jag på att han matar ormen med möss 2 gånger/månad.
Håller givetvis med om att man inte ska övergöda sina djur, oavsett om det handar om en katt eller en orm, men att ge möss till en så pass stor orm!? Rätta mig gärna om jag har fel, men en råtta hade väl passat bättre?
Oavsett storlek på orm och foder så tycker jag det är gräsligt att han inte använder Uv-ljus. Kan ha fel om det också, men så vitt jag vet så behöver reptiler Uv för att må bra och kroppen ska kunna bilda vitaminer och andra viktiga ämnen.
Och som #13 skriver så är ormen uppenbarligen inte till någon glädje för ägaren.

#14 Visst borde han nu gå upp lite i storlek på foderdjuren, kanske upp mot 100-120g råttor, men två, tre matningar/månad e ok.
Sen när det kommer till Uv-ljus till boa ormar så tvistar även expertisen där.. mycket tyder på att natt aktiva reptiler, som ju kungsboan är, inte har något som hellst behov eller i vart fall mycket lite behov av det.
Så min åsikt i det hela är att djuret verkar vara i ganska god kondition ( sen e det ju mycket svåert att bedömma genom att titta på ett dåligt foto, men jag talar här om hull och storlek. Han bör öka storleken på foderdjuren och kanske öka på till ytterligare en matning per månad. Att ormen saknar Uv-ljus ser jag inte som något problem, däremot e terrarier allt för litet och en lampa som den som står inne i terrariet är enligt mej förkastligt, om ej troligen skadligt.
Och kan nog vara överens om att ormar kanske inte riktigt är hans grej och det verkar han ju ha kommit fram till själv eftersom han skall sälja den.
Men någon renrasig Boa c. constrictor är det garanterat inte och troligen heller inte någon renrasig imperator (men där gör jag mer ett antagande) Är tämligen övertygad om att det rör sej om en blandrasboa med övervägande imperator i linjerna.
Väl mött//I

Någon som vet hur det har gått?
Har ormen fått ny ägare? Någon som vet?
hehe jag säljer mina för 300 kr st