Funderingar kring fågelspindlar och ormar
Några som jag känner flyttar över fågelspindel och syrsa till en petbox när det är dags för matning, och låter spindeln vara kvar där tills den ätit klart. När jag sa till en kompis att jag funderar på att göra så med min Chilenska eftersom hon varit osäker på syrsan när hon fått den i terrariet, sa kompisen att han inte skulle gjort det. Han sa att han inte vill att spindeln ska förknippa hantering med mat. Asså att spindeln lär sig att när jag tar upp den ska den få mat och då blir den aggressiv.
Jag sa att spindeln inte förstår sånt, men min kompis påstår att den gör det. Nu har ju inte jag studerat fågelspindlars hjärnor men jag skulle tro att de inte lär sig tänka så. Och hur är det med andra reptiler, ormar till exempel? Hur väl känner de igen sin ägare egentligen? Jag såg ett ormprogram på TV och började fundera på om ormar känner igen ägaren som tar hand om den?

Om man bara hanerar ormar vid matning så lär de sig ofta at förknippa hantering med matning och bli lite mer på hugget så att säga. Ingen aning om detta gäller spindlar, men jag skulle inte tro det. Spindlar är väldigt primitiva och blir jaktiga av prassel och vibrationer i marken. Jag tror inte de skulle förknippa människor med mat. Det är vad jag tror.
Om ormar känner igen sina ägare kan jag inte svara på direkt. De kan säkert känna igen lukten, ägaren kan säkert bete sig på ett visst sätt som ormen känner igen. Jag skulle nog inte vilja påstå att ormarna lär sig att gilla husse och matte så som en hund gör. De är solitära men uppskattar värmen från en människa.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

jag matar alltid mina ormar i petboxar just pga att jag inet vill att dom ska äta i terrariet tillsammans. sen vill jag inte heller att dom ska förknippa "öppning av terrarium = matning".
Ormar är kanske "smartare" än spindlar? Spindlar går väl snarare på instinkt än på sånt de lär sig.
Fast det var inga problem för min spindel att ta en levande syrsa den här gången. När jag försökte innan rusade hon bara iväg och kröp in i sin grotta när syrsan närmade sig, men nu sprang hon ifatt den och fångade den. Den förra syrsan var större och gick mot henne hela tiden. Kanske kände hon sig hotad av den? Syrsan igår satt ganska still och sprang bara vid sidan om henne så att det var hon som fick jaga ifatt och inte tvärtom. ^^ Så det fungerade bra att mata i terrariet, kanske behöver jag inte flytta henne till en petbox.

#3 Jag flyttar som sakt aldrig spindlarna från sina terrarier när jag matar dem. De blir mer stressade av det i så fall. Att de blir spattiga och gömmer sig behöver inte nödvändigtvis betyda att de inte tänker äta. De väntar ofta på rätt tillfälle och kan inse att en syrsa (som de gömmt sig för) är mat. Mina spindlar reagerar ofta först med rädsla och sen rusar de fram igen och fångar syrsan.
Med Vänliga hälsningar
Jag lät syrsan vara kvar ett bra tag men hon kom inte fram förrän den var avlägsnad från terrariet. Men hon var väl inte hungrig helt enkelt.
De som jag känner som flyttar spindlarna gör det för att det inte ska bli smutsigt i terrarierna, förmodar jag. De har en massa djur. Ett helt hus med bara olika djur: gnagare, reptiler, fiskar, fåglar och hundar eftersom de bedriver en verksamhet. Så det blir kanske mest praktiskt så och deras spindlar tar inte skada av det vad jag vet. Men jag ska inte göra det med min nu. Det var bara ett alternativ för att se om hon skulle äta syrsan då. Men nu gjorde hon det i terrariet så det är lugnt. 

Jag har hemmet fullt också men…jag tycker absolut inte att det bli smutsigt i terrariet när spindlarna äter…kanske ser dåligt men mina lämnar inge kvar.
Sknt att hon äter i terrariet så slipper du trixa med petbox och sånnt.
Med Vänliga hälsningar
Men de slipper ju ta väck matrester och sånt ur terrarierna. Ibland kan jag missa något som min spindel lämnat och så kommer det dit små flugor och sånt. Men jag vet inte exakt varför de matar på det sättet, fast jag antar att det blir enklare. Det bor inga folk i huset utan det är en byggnad med olika rum och så har de ett rum för gnagare, ett rum för fåglar, ett rum för spindlar och insekter, ett rum för reptiler, ett rum för fiskar och så vidare. Det är som en djurpark där inne, kul att gå runt och titta. 

Haha, det låter ju jättekul! Tänk om man hade plats med att ha det så! Då skulle det bli mycket djur för oss tror jag :)
Med Vänliga hälsningar
Ja, jag skulle också ha många djur om jag hade ett "extrahus". xD Skulle vara praktiskt också eftersom man kan anpassa miljön för djuren på ett annat sätt, eftersom man inte bor där själv.