Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 5124 ggr
jstrom
0

Förvaring av insekterna

Jag ska snart skaffa min första ödla, och jag tänkte på hur jag ska förvara maten till dom, för jag antar att insekterna ska vara levande? För jag har inte lust att ha hela lägenheten fylld med insekter sen.

Men jag antar man kan ha dom en vanlig låda eller nåt?

PetiteFrancaise
0

Köp en petbox. Det har jag haft både syrsor och mjölmaskar i. De tar inte mycket plats och är rymningssäkra. Fast om syrsorna ska föröka sig måste man kanske täcka de små hålen i taket med något, annars smiter ungarna säkert. ^^ Jag har inte haft småsyrsor, enbart vuxna.

Vad ska du ha för insekter? Har inte jättekoll på vad ödlor äter.

jstrom
0

Jag hade nog mest tänkt mig typ mjölmaskar, men det kan ju vara bra att ha lite fler alternativ. Men kan man lägga mjölmaskar och syrsor i samma box då? Och vad gör jag för att förhindra att dom förökar sig? Och vart kan man köpa sånna petbox? Finns det typ i vanliga djuraffärer?

the-crow
0

skaffa bara plastlåder annars på ikea eller någe å gör några små hål. det gör jag å det funkar jätte bra å mycket billigare

PetiteFrancaise
0

#2 Om du bara ska ha mjölmaskar kan du göra som the-crow föreslår och ha dem i plastlådor eller urdiskade glasspaket med hål i locket. För att förhindra att mjölmaskar puppar sig, parar sig och lägger ägg ska man ha många. När de blir ensamma eller några få puppar de sig.

Mjölmaskar och syrsor är ingen bra idé att ha tillsammans eftersom syrsor inte brukar vara sådär jättesnälla. De kan börja gnaga på mjölmaskarna.

Jag vet inte hur du förhindrar att syrsor förökar sig. Nån som är erfarnare i syrsors äggläggning än vad jag är kanske vet? Möjligtvis finns det nåt sätt att göra miljön i lådan opassande för äggläggning.

Petboxar brukar finnas i vanliga djuraffärer. Det är där jag köper mina och de brukar ha flera olika storlekar.

jstrom
0

Okej, tack för hjälpen! Jag ska se vad jag hittar för nånting, det löser sig nog på nåt sätt :)

PetiteFrancaise
0

Förresten kan man ha mjölmaskarna i kylskåpet om man inte vill att de ska bli puppor. Då tar det längre tid.

PetiteFrancaise
0

** Dubbelt **

Sidhuvud för Reptiler <a href=iFokus. Länk till startsidan för denna sajt" />

PetiteFrancaise
0

#5 Ingen orsak!

PetiteFrancaise
0

Jag googlade fram lite angående syrsors förökning, och om du inte har så många syrsor samt skippar äggläggningsburkar borde det vara svårare för dem att föröka sig. Det är åtminstone enklare att hålla koll på om de lägger några ägg om du bara har hushållspapper och äggkartonger hos dem. Det är ju enkelt att byta också.

Men som sagt, om det finns någon här som har det ultimata och slutgiltiga svaret på hur man förhindrar syrsor att föröka sig; fram med det! Skrattande Det vore intressant att veta. Jag googlade som sagt men hittade ingenstans där det står svart på vitt.

Trollhassel
0

Ta da! Här kommer jag instormande som en gaffel i ögat!

Har odlat och hållit syrsor i mången år. Syrsor är beroende av fuktig jord, torv, bomull eller liknande för att kunna lägga ägg och kläckas. Jag rekommenderar att du stoppar ner en äggläggningslåda till dem (burk med några cm fuktig jord eller torv). Då kommer honorna lägga ägg där och du kan då hålla koll på att byta jord oc kasta den gamla med några dagars mellanrum. På så vis får du inga småsyrsor (som rymmer genom minsta lilla hål och dessutom ofta klättrar på plast). Ofta ger man syrsorna vatten på ett fat med en fuktig bommullstuss eller liknande. Även färsk frukt och grönsaker funkar men då får man ha i åtanke att honorna även kan lägga ägg i det. Byt ibland så slipper du ungar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

PetiteFrancaise
0

Se där! Nu fick man svar på det också! Skrattande

jstrom
1

Tack så jättemycket för alla tipsen, jag ska försöka så gott jag kan att hålla koll på ägg och så vidare, för jag har inte lust att ha massa småkryp springades på golven, snuskigt Skrattande

Jag uppskattar verkligen att ni hjälper till med att googla osv, jag känner mig så lat som inte ens gjorde det själv Obestämd Men tusen tack iaf!

Trollhassel
0

#12 Nej, syrsor vill man hälst ha i sina lådor, det håller jag med om. Jobbigt med syrshanar som sitter och spelar bakom bokhyllan mitt i natten ;)

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Hahaha ja det kan vara jobbigt :P men dom för väl inte massa ljud om nätterna om dom är i sån låda? :O

Trollhassel
0

#14 haha Jo, det kan du ge dig på att de gör! haha Tips! Mata ödlan med alla hanar som ömsar ut till vuxet så slipper du oljudet.

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Eller så har jag syrsorna i ett annat rum xD men jag kan mata dom med hanarna först ändå :P

Trollhassel
0

#16 Mina syrsor står inne på toaletten. De hörs knappt ut om jag stänger dörren men jag har ju haft en hel del hanar som sjungit i kör eftersom jag odlat och därför velat ha hanar kvar. Annars skulle jag göra mig av md hanarna när de blivit vuxna.

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Okej :P men hur vet jag vilka som är hanar då? :O

Trollhassel
0

Honorna brukar vara ljusare, fetare och har ett äggläggningsrör som sticker ut bakåt. De är lite olika, de olika arterna men honorna har alltid röret bak medans hanara saknar det. Det är väl det som gäller för samtliga fodersyrsearter.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Finns det inte en tystare art syrsor? Jag har för mig att jag hört talas om det.

Jag har bara haft separata syrsor och ingen odling, så för mig har det inte varit nåt problem med att de gjort väsen av sig.

jstrom
0

Okej. Men kan man inte göra typ så att man delar upp honor och hanar? Att man har dom i seperata lådor så att dom dessutom inte förökar sig, men att man kan lättare skilja på dom så man kan göra sig av med hanarna först ?

PetiteFrancaise
0

Det kan man absolut göra. Men som alltid måste man tänka på att ha många gömställen, till exempel äggkartonger, för att ge dem skydd. De biter varandra ganska rejält ibland och kan gnaga av ett ben eller två. Obestämd

jstrom
0

Okej.. men ska jag lägga ner en äggkartong i lådan där jag har syrsorna då? Och hur ska jag bryta sönder äggkartongen? Ska den va i en speciell storlek eller ska jag trycka ner en helt kartong? xD

Oilers
0

Pula ner lagom mycket eller knöggla ihop lite tidningspapper o släng ner.

Så länge dom kan krypa utom synhåll.

Köp en "Samla", en back på IKEA som är stor, bra och billig.

Lättare att sköta om allt när du har en större box.

jstrom
0

Okej, det kan jag fixa :D ska eventuellt till Ikea nästa vecka så då kan jag ju köpa en, men vilken storlek ska jag ha? Finns rätt många storlekar va?

Trollhassel
0

#20 Det finns "tysta" syrsor..och de är inte tysta utan "tystare". Jag har "tystare syrsor" och de kan hålla låda de också. De börjar bli vanligare nu men har varit lite småsvåra att få tag på och ofta dyrare. Zooaffärer har nästan alltid de vanliga. De tysta ökensyrsorna hoppar väldigt mycket också så på så vis är de lite svårare att handskas med.

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Okej, men hur vet jag vilka som är dom vanliga syrsorna då? Har inte lust att "slarva bort" en massa syrsor i hemmet..
och om dom nu börjar bli ovanligare, vart kan man få tag på dom då? Obestämd

PetiteFrancaise
0

#25 Det beror på hur många syrsor du ska ha. De får inte bo för trångt eftersom de då kan börja bråka med varandra.

Du kan också ha tomma toarullar som gömställen. De, och äggkartonger, är enkla att byta och på så sätt hålla rent.

jstrom
0

Okej, jag får se vad jag kan hitta på :P

Trollhassel
0

#27 Ökensyrsorna är hoppigare, ljusare och något större. Annars är de ganska lika. I stället för att sitta och nissla stup i ett så gnisslar de till en ton då och då. Lika högt, intensivt ljud men lite annorlunda. De två arterna kan också korsas med varandra. Man kan nog utgå ifrån att de zooaffärerna har är de vanliga syrsorna. Det är nog så fortfarande. Cricket express har ökensyrsorna och där kan man beställa syrsor och få dem med bussgods. De är en av de ytterst få företag och personer som lagligt får skicka djur med posten.

Med Vänliga hälsningar

Oilers
0

#25 Den jag köpte är 39x28x28 och verkar lagom stor till mina B.Dubias.

Kostade 40 eller 50 spänn så det är ju inga pengar direkt.

jstrom
0

Okej, men asså om man inte ska ha syrsor, räcker det med att man matar ödlorna med mjölmaskar? För det känns ruskigt krabbigt med syrsor Obestämd

Trollhassel
0

#32 Jag skulle rekommendera att du varvar syrsorna med mjölmask. De har lite olika näringsinnehåll. Syrsor behöver inte vara det minsta svårt om man gör det lätt för sig. I med vatten och mat bara :)

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Men det jag tycker verkar krabbigt med syrsorna är när jag typ ska plocka upp dom ur deras låda och ge dom till ödlorna, jamena om jag öppnar upp lådan så lär väl inte dom hålla sig kvar där i? Det känns verkligen svårt xD kan vara för jag är nybörjare också..

Trollhassel
0

#34 Ibland kan det hända att någon smiter men då är det ju bara att fånga in den igen. Kör en låda med lie högre kanter och stapla inte äggkartongerna ända upp. Använd en lång pincett eller korvtång för att fånga dem så behöver de inte få panik när du ska fånga någon.

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Okej det låter genast lättare nu :P för köper jag en låda med högre kanter så behöver jag kanske inte fylla hela lådan med syrsor upp till kanten?

Och sen när man ska mata ödlorna, kan man använda pincett då med? För det känns lite creepy att ta i sånna små levande insekter Skäms

Oilers
0

Några syrsor rymde för mig men dom brukar komma fram efter ett par timmar eller nån dag, inget att oroa sig för.

#34 Just därför är det en fördel med en lite överdimensionerad box.

Sen kommer ju vanan att hantera och plocka med syrsor ganska fort.

jstrom
0

Okej, men jag får lösa det där på nåt sätt, det kommer nog gå bra sen när jag väl vant mig och kan hantera syrsorna och sådär :)

Trollhassel
0

Jag tar aldrig i dem. Använder små och stora pincetter. :)

Med Vänliga hälsningar

jstrom
0

Okej, det låter ju nästan smidigast :)