Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2965 ggr
jstrom
0

Behöver seriöst hjälp!

Jag ska snart köpa två ödlor, en hona och en hane och jag måste ha dom i samma terrarie, MEN jag vill inte att dom ska para sig då när dom är tillsammans, kan man förhindra det på nåt sätt? Eller kommer dom göra det ändå? För jag måste ha dom i samma terrarie, jag har inte råd med att köpa två terrarier, så finns det något sätt att förhindra dom att para sig så säg till!!

Rafflan
0

Kan du inte bara ta bort äggen och strunta i att kläcka dem?

Annar kan du kanske dela av terrariet så dem får varsin halva? om det inte blir för litet :/

PetiteFrancaise
0

Hur stort terrarie behövs? Vilka ödlor är det du ska ha?

[kobbeuffe]
0

Äggen tar man bort bara. Dom blir sällan till nåt ändå utan kläckare. Honan la ägg redan innan hanen kom så det blir man inte av med. Som jag har förstått det lägger honan gärna ägg när hon trivs.

jstrom
0

#1 Jag skulle kunna skita i att kläcka dom om det är så lätt, annars kan jag ju hitta nånting att dela va terrariet med, för det är ett tillräckligt stort för att det ska få plats :)
#2 Jag har redan fixat ett terrarie, och det ska vara stort nog för 3 stycken leopardgeckos
#3 Okej vad bra, då behöver jag inte oroa mig för det sen då, men jag kan para dom nästa år om det skulle vara så?

[kobbeuffe]
0

DEt tror jag nog ska gå men jag är inte så inne på hur parningen ska skötas.

jstrom
0

Okej, men det kan man ju läsa om på itnernet i värsta fall, och förhoppningsvis så har jag väl lite mer erfarenhet efter ett år :)

Rafflan
0

#4 du kan dela av med en frigolitskiva då dem är ganska lätt att få rätt mått på :)

Ja vill du inte kläcka dem är det bara att slänga dem ;)

Dom brukar lägga mellan 2-3 kullar/år och 1-2 ägg i varje kull, så det kommer säkert komma fler kullar i år ;)

jstrom
0

Jaså :P jamen då är det ju bara att slänga ut äggen i värsta fall, för jag vill egentligen inte dela av mellan dom, vill att dom ska få vara tillsammans hihi :) och blir det ägg så blir det, för jag har inte ens en äggkläckare så jag kan ju inte kläcka dom även fast jag hade velat :P

Rafflan
0

#8 äggkläckare är lätta att bygga, har du dock inte plats för fler terrarier funkar det ju inte då ungarna måste ha någonstans att bo ;)

jstrom
0

Nej precis, just därför väntar jag i såfall med att behålla ägg tills nästa år, när jag är redo och dessutom kanske köpt nytt  terrarie o sådär :)

Sandra-L
0

Varför måste du promt köpa en hane och en hona då?

Och du absolut vill ha två, varför inte köpa två av samma kön? (då två honor förstås)

Även fast det är lätt att slänga äggen så måste man alltid se till att honan är i kondition för att paras och lägga ägg. Det är ju väldigt påfrestande för dem att lägga ägg..
Och som Rafflan säger, att de lägger 2-3 kullar per år stämmer ej…
De kan lägga upp till 15..

Den honan hos mig som la minst antal kullar la 5 stycken (hennes första år) och den honan som la mest kullar la 13 kullar..

De lägger väldigt sällan bara 1 ägg utan nästintill alltid 2 ägg..

jstrom
0

Det är en som ger bort sina ödlor gratis till mig och det är en hona och hane, men å andra sidan kan jag ju fråga han som ger dom om jag kan ta bara honan eller hanen så det underlättar lite för mig kanske :)

Vill ju helst inte att det ska gå dåligt för dom, eller att det händer nåt som inte ska hända :/

Rafflan
0

#11 men dem ju ägg även om dem inte bor med hanen. Så äggen kommer honan lägga i varje fall, det är bara det att utan hanen är dem inte befruktade.

#12 Har han bara 1 terrarium kanske det blir svårt att ge bort dem 1 och 1?

jstrom
0

Men jag får inget terrarie av honom, utan jag ska fixa ett själv av en annan.. men jag frågade och det gick tyvärr inte :/ men jag får fixa det på nåt sätt :) några har ju tipsat om att man kan skärma av terrariet med typ frigolit eller nåt ;o

Rafflan
0

#14 jepp, jag tycker du kan ta båda, ev om du har koll, börjar honan bli mager/dålig, dela av terrariet :)

jstrom
0

Ja det kan jag ju göra i värsta fall, vi får helt enkelt se hur det går :)

Rafflan
0

#16 jepp men lycka till ;)

jstrom
0

Haha tack så mycket ;D

mandariiin
0

jag har annars en hona här hemma som gärna vill ha lite pojksällskap :)

[peter54]
0

Hmm, jag måste säga att jag tycker att det är en dålig idé att sätta ihop ett par av något djur över huvudtaget om man inte vill ha avkomma.

Det där med att låta en hona bära ägg helt i onödan är en tankegång som jag alltid vänt mig emot och jag skulle aldrig göra så själv.

Det är mycket påfrestande för honan att utveckla, bära fram och sedan lägga äggen. Varför ska hon utsättas för det helt i onödan?

Rafflan
0

#20 äggen kommer ju även om hon är utan hane, dock blir de ju inte befruktade då :/

[peter54]
0

#21 Jo förvisso, men såna obefruktade ägg (slugs) tar inte lika mycket av honan som ägg med full fosterutveckling gör.

jstrom
0

Jag förstår ingeting.. :S

Rafflan
0

#23 honan lägger alltid ägg, oavsett om du har hane eller ej kommer äggen komma, och det är ju påfrestande för honan att ha ägg, dock är ju äggen obefruktade utan hane, med hane blir dem befruktade och därmed lite mer påfrestning för honan att bära och lägga dem.

jstrom
0

Jaha, men det gör alltså inget om man skulle vara utan hane då? För jamena man måste ju kunna ha en ensam hona.

[peter54]
0

#25 Alla reptiler mår bäst av att få vara ensamma.

jstrom
0

Men dom borde ju kunna vara tillsammans om dom varit det sen dom föddes.

Rafflan
0

#27 ja har du ett stort terrarium med fler gömmställen och så kan du ju ha dem tsm, dem kommer ju inte bråka eller nåt sånt ;)

jstrom
0

Det är sant, men vi får se :P

[peter54]
0

#27 Inte nödvändigtvis. En del äter till och med upp sina syskon. Fast det gäller inte leopardgecko förstås, det går säkert att ha dem ihop, men jag tycker inte att man ska ha det. De trivs bäst ensamma.

Rafflan
0

#30 jag syfta på dessa 2 vuxna dju som bott ihop hela deras liv ;)

jstrom
0

Ni behöver inte diskutera detta längre, ska inte köpa nån ödla ändå.

Rafflan
0

#32 nej vad synd :(

jstrom
0

Ja.. :/

[peter54]
0

#34 Varför?

#31 Rent principiellt gör det ingen skillnad.

jstrom
0

#35 För jag orkar inte med allas gnäll, o det känns som alla tar det hur jävla seriöst som helst.

[kobbeuffe]
0

#36 Vi tar det seriöst. det är därför vi driver ett forum.

jstrom
0

Radera denna tråden, tack.

[peter54]
0

#36 Nu har jag läst igenom hela tråden och jag måste säga att jag inte riktigt förstår din reaktion, för jag kan inte hitta något "gnäll".

De flesta försöker hjälpa till med sin erfarenhet och kunskap, någon ifrågasätter, men det måste man ju få göra om man inte riktigt fattar vad trådskaparen menar(?)

Du överreagerar tycker jag, här finns inget elakt alls, utan vi försöker faktiskt hjälpa dig tillrätta.

jstrom
0

Jag säger inte att det är ni som gnäller. Men det handlar om att helt annonyma folk ringer hem till mig med dolt nummer och skäller ut mig för att jag inte kan nånting.. det är det som gör mig upprörd, och man känner sig inte alls sugen på att skaffa sig ödlor när man bara får kritik på det viset. Och som sagt, jag säger inte att det är erat fel..

AndreasS
0

#40 Att folk ringer till dig är ju inte bra och det är något som jag helt och hållet tar avstånd ifrån.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

jstrom
0

Det kan ju delvis vara mitt eget fel att jag lägger ut mitt nummer så, men det var för att jag ville veta om jag gjort ett misstag, för jag hade "bokat" ett terrium i fel storlek, och behövde tips på om någon kunde länka mig eller något till en sida där det finns bättre. Men istället ringer en helt random tjej hem till mig, med dolt nummer, och skäller ut mig som om hela världen höll på att gå under.. och det kändes inte alls bra ska jag säga..

[kobbeuffe]
0

Tråden låst på begäran av skaparen.

AndreasS
0

Men att ringa upp någon och skälla ut gör man bara inte.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Inlägget är låst för nya kommentarer