vermecilit och Leopardgeckofrågor!

Jag är ju ingen geckomänniska men jag skulle tro att det inte är nyttigt för dem att få i sig vermiculite. Om risken finns tycker jag att man ska avnvända något annat substrat. Jag har ingen koll på hur vanligt det ä att de får i sig substrat, men fin sand har jag hört är farligt får dem.
Ett förslag är ju småkornigt grus. Kanske engelsk sjösten eller något annat snyggt akvariegrus. Ta mitt förslag med en liten nypa salt för jag är ingen expert på geckos.
Hopas att någon annan kan komma med förslag.
Förstoppning kan avhjälpas med ångbad, värme, massage och paraffinolja som man droppar i munnen. Man kan även massera ödlan med hjälp av paraffinolja.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#1 Tack för svaret! jag tror faktist jag ska byta till bark för jag ser både sand och sånt där annat i deras bajs… jag hoppas även på att den ena honan har ägg i magen annars är jag rädd att de är förstoppning, är de farligt för henne om jag masserar henne eller vad som hä'llst å hon råkar ha ägg och inte är förstoppad?
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

#2 Förstoppning på geckos kan bli ganska farligt snabbt. Jag vet faktisket inte om massage är farligt om hn har ägg i magen men jag skulle ge henne ett ångbad och paraffinolja för att vara på säkra sidan.
Med Vänliga hälsningar

#3 Ska prova med de idag! ska jag vänta mig att hon bajsar under ångbadet eller ska jag hålla ögonen öppen efter bajs under dygnet efter?

#4 Ärligt talat, jag vet inte. Jag är inte så duktig på leopardgeckos alls. Har aldrig haft just leosar själv. Däremot kan jag väl tänka mig att det dröjer en stund efter att man gett dem paraffinolja. Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig till.
Hoppas att någon annan kan svara också.
Med Vänliga hälsningar

#5 förhoppningsvis är de ägg.. men om de nu är förstopning… Tack för råden iaf!

** Dubbelt **
iFokus. Länk till startsidan för denna sajt" />
Utan att ha reptilvana (dock parafinolja-vana! :P) så skulle jag äga att det går aningen fortare med parrafinolja i tarmen förutsatt att det inte rör sig om ett totalstopp eller ett partiellt stopp. Men det mesta beror ju på hur snabb tarmgenomgång djuret har i vanliga fall och om det finns ett stopp eller ej.
Paulina

#8 okej, hoppas värkligen på att de inte är stopp… stackars lite, ska fixsas med ångbad nu snart!

Hej!
Ngn form av grus skulle jag verkligen inte rekomendera..
Jag använder mig av någonting som heter valnötskross, det är krossade valnötsskal som är harmlöst för dem att få i magen..
du kan köpa det på nätet;
http://www.pwss.nu/product.php?productid=1257&cat=703&page=1
Byt genast till papper som bottenmaterial och köp detta och byt till det när du får hem det..
Sand, grus och liknande är väldigt farligt, speciellt när hon redan kanske har förstoppning..
för att underlätta och eventuellt släppa på förstoppningen så får du bada henne i ljummet vatten (hon ska kunna stå på botten fortfarande, så inte djupare vatten än ryggen!).. De kan simma någorlunda men tänk dig själv om du hade förstoppning och blev tvungen och simma för ditt liv.. :)
Kolla på hennes mage under ljus och se om du ser två vita ovala saker i hennes mage.. Om du ser det så är det ägg, om inte så kan hon ha förstoppning.

#10 Tack så mycke för råden! ska byta till papper idag för att sedan beställa hem valnötskross :D låter skitbra!
när jag kollar på magen ser jag en oval, vit sak men tycker även att något där inne ser lite "svullet" ut… ska prova att bada henne ikväll!

Om det ser ut som att hon har ägg så behöver hon inte badas :)
Ställ in en bra ägglåda till henne bara!

#12 Idag ställde jag in en glasslåda med fuktig mossa i de är ett hål på ovensidan om den och den står på värmematten så de blir varmt och fuktigt är de okej om hon ska ha ägg?

Låter bra men jag skulle inte ställa dem på värmemattan alls..
visst det är varmt och mysigt men du steker/kokar äggen om det nu skulle komma ut ägg :P

jaha:O får jag fråga vilek temperatur de skulle tänkas vara i lådan då? jag ska ju till norge nästa vecka så ingen kommer kunna ta ut ägg så därför vill jag att de ska vara så bra som möjligt i deras terrarium för äggläggning :P
Mina leopardgeckos är ca 12 år gamla och har alltid gått på grovkornig sand. Jag har aldrig sett sand eller så i avföringen,men det betyder iofs inte att dom inte får i sig det.
Om sand nu är dåligt, vad ska jag använda då? kan jag köpa reptilbark?

Känns lite dumt nu om typ smågrus och sånnt är obra. Vi rekommenderade ju det på zooaffären…hmm. Har inte hört att det skulle vara farligt förr.
Med Vänliga hälsningar
Det enda jag hört är att det är leopardgeckos under en viss ålder som inte får ha grus. Har varit lite inne på att köpa en några gånger så har läst mycket och snackar med olika ägare, men ja jag har då aldrig haft någon så har ingen egen erfarenhet.
Alla jag träffat som haft leopardisar har haft sand till dem…

#18 kommer du ihåg vilken ålder?
Hm. Faktiskt inte… Hur gammal är den det rör sig om i texten?
Moaha kolla vad jag hittade här, inne på iFokus tillochmed.
http://reptiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=2fcc8ff7-200c-41ed-b594-b43c50062e1e
Där står det att man kan ha vermeulit, och det står att unga ej ska ha sand.
"Ungdjur får lätt förstoppning av sand, så använd tidningspapper, terrariematta, kaninpellets ed. när de är små. Till vuxna djur är däremot sand är ett bra bottensubstrat"
Hittade det som ett lite mer utvecklat (eller invecklat?;) svar på ena annan sida men minns inte var:/

Min hona är 3,5år ungefär!
Ah nä de va mer typ första halvåret, (kanske året?) det stod på den sidan att man inte skulle använda sand.
Men ja, jag har ingen egen erfarhet^^

#23 okej :P
hon ser bättre ut idag iaf, hon har bajsat osv :D
haha oj nu e jag kanske lite sent ute, men det är små/bebis geckosar och när dem växer man inte ska ha sand. Matar man i terrariet bör man inte ha sand. Annars kan man ha riktigt finkoing sand.
Till bebisar/små leosar/sjuka/skadade/förstoppade leosar kan man ha vanligt hushålspapper eller någon typ av grön matta ska vara vanligt å snyggt :) (vet ej vad det är för sorts grön matta men kan kolla upp det om du är intresserad?)

#25 Tack för svar :D ja kolla gärna upp de!
Du kan ha en uterumsmatta, såna som ibland använde på balkonger ;)

#27 Tänkte på sån men är de de som är domdär mattorna man ska ha i terrariet?
#28 vet inte vilka "dem där" är, men ja man kan ha dem i botten som underlag ;)

#29 okej :P