Olika Geckos
Vad finns det för några SMÅ geckos man kan ha hemma? (alltså mindre än leopardgeckos)
Berätta gärna lite info om dom :) Har hela mitt liv vart väldigt intresserad av geckos och jag bara älskar att vara utomlands där de är överallt på väggarna, och funderar på i framtiden att kanske skaffa någon/några för de är så vackra och intressanta varelser.

Jag är ju väldigt förtjust i daggeckos, personligen. Ursöta!
Det finns ganska många olika geckos man kan ha hemma men frågan är ju bara hur stor plats de kan få ta, hur mycket tid man vill lägga ner på dem och om man vill kunna hålla i dem eller nöja sig med att titta genom gaset.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Hur stor plats… ja det skulle väl vara max 100x50x50 på terrarie ungefär, gärna mindre.
Tid kan jag lägga ner såklart då jag tycker det bara är kul, hålla i dem skulle man ju gärna göra någongång också men det är inte ett måste att de ska vara sällskapliga.

Det finns ju arter som är mer eller mindre lämpliga att hantera och vissa som är omöjligt att få sociala. Jag tycker att det är kanonkul att inreda snygga terrarier och få djuren att trivas i en trygg miljö. hanteringen tycker jag är mindre viktig så länge man kan hålla koll så de mår bra och är friska. Vi är ju dock alla olika och jag vet ju att många tycker att själva umgänget med djuren är viktigast.
Kanske inreda ett snyggt terrarie med levande växter till daggeckos? Det kan bli riktigt vackert!
Med Vänliga hälsningar
#Jag tycker nog mest som du, jag älskar att fota djur så vill mest ha för att kolla på. Tycker också indredningen nästan är det roligaste med det hela!

Då finns det ju några fler arter att välja mellan.
Kanske någon som är mer insatt i geckos kan svara i tråden också?
Jag kan lite om några arter, men jag är ingen expert alls så jag har svårt att ge några ordentliga råd.
Med Vänliga hälsningar
#5 var på akvarielagret nyss och såg några daggeckos. Tror inte de var något för mig, vill nog helst ha geckos som är ganska små (10cm) och ser lite mer ut som de geckos man kan hitta utomlands. :P

#6 vart utomlands då? haha daggeckos finns ju utomlands ;)
Med Vänliga hälsningar
#7 haha menade de som man brukar se springa runt på hotellen.. tex i Thailand. De små bruna/gula som är ca 10cm från "nos" till svanstopp.

Med Vänliga hälsningar
#9 Det ska jag göra ;) Tackar.

Det du tänker på är egentligen ett flertal arter men går under benämningen husgeckon! Men finns även daggeckos som inte blir mycket mer än 11-12cm, sen har du murgeckon, Turners gecko mm mm……. finns mängder av arter!! Husgeckon e väl egentligen inte så kul, brungrå till färgen som dom oftast e. sen har du mickrogeckon som inte blir mer än ca 1.5cm mellan nos å anal, dvärg geckon som blir runt fem, sex cm.. Ja, listan kan göras lång!
Men ju mindre geckon du har desto struligare med maten, de mindre behöver vaxmott, bananflugor ody.
skaffa en tokay gecko otroligt vackra imina ögon hehe

#12 Tänkte tipsa om det också men ånrade mig. Utseendet är det då inget minsta fel på men jag vet inte hur lämpliga de är för någon som inte är så ödlevan :P De är ju lite speciella i temperamentet, minst sakt :P haha Coola ödlor!
Med Vänliga hälsningar
#13 jaha de missade nog jag att läsa hehe, fan blev biten av min en gong å den släpte inte på 2 1/2 timme å de gör ont hehe

#14 Haha Ja, de är elaka jävlar, men vackra! Sitter och gapar hela dagarna i hopp om att få syn på ett saftigt finger att hugga tag i ;)
Med Vänliga hälsningar

Ja, även om jag skälv e Tokay frälst så är det absolut ingen gecko jag rekommenderar för en nybörjare, dessutom frågade trådskrivaren om mindre geckon än leopardgecko å min gamla avelshane (Tokay) var ca 35cm å kunde käka nästan vuxna möss!! Å humöret e ju som ni åxå nämner milt utryckt en aning grinigt!!
Sen kan dom ju dessutom föra ganska högt liv om nätterna!

#16 Oj, det var biffigt! Jo, de kan ju bli anska stora så de är nog inte lämpliga för trådskrivaren på något vis.
Jag är inte så insatt i geckos så jag vet inget om hur svårskötta, svårhittade och dyra vissa arter är…just nu, om det inte rör sig om leosar eller någon vanlig daggecko.
Med Vänliga hälsningar
Haha nu blir man ju lite rädd
Som sagt, letar nog efter de lite mindre sötare versionerna, som inte bits haha! Microgeckon och husgeckon är ju väldigt lockande iallafall! Microgeckon såg ju bara ut som en mycket mindre version av en leopardgecko :o

#18 Ja, de kan vara grymt söta!
Med Vänliga hälsningar

Jo, mickrogeckon e söta! Men räkna med att få pyssla med olika odlingar av vinglösa bananflugor! Som efter ett par generationer får vingar å sprider sej i lägenheten, sen får man börja om med nya odlingar av vinglösa bananflugor!
#20 låter ju inte bra… jag ska skaffa eremitkräftor nästa vecka och de kommer ha 60% cocosfiber i sitt terrarie (resten sand) som då kommer vara fuktigt nästan hela tiden, och hört att man kan få olika sorters kryp i det. Någon som vet hur man kan förhindra detta?

Nä, ärligt så skulle jag faktiskt inte rekommendera mickrogeckon heller som en nybörjar gecko, just för att de e så oerhört små och därigenom väldigt känsliga! Kolla på Turners gecko! Dom e jätteläckra, lagom stora och lättskötta!
Vad det gäller din andra fråga så e det bara att vara noga med att hålla rent så ska det inte vara några problem.
du kanske bara villa ha geckos? men annars så är mandarin skinken ganska fin å lätt att få handvan

#22 Ja, Turners gecko! Tänkte på den också faktiskt. Den är ju perfekt!
Med Vänliga hälsningar
fast de e klart den blir ju ganska stor
#22 Jag tänkte snarare för att det kommer vara fuktigt, så vissa smådjur kommer ÄLSKA att bo där :P Det enda jag hört som man kan "förhindra" med litegrann är att man badar substratet i saltvatten, så blir de mindre villiga att lägga ägg i det.
Turners gecko verkar ju nästan perfekt :D Nu är jag ju iaf lite klokare på arter och sånt än för några dagar sen.. blir dock några/något annat djur innan geckos tror jag ;)
#23 Nej gud inte skinkar, haha. Tycker dom ser otäcka ut