Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgrodor-paddor
Läst 1623 ggr
Raya
0

Foder till Klockgrodor?

Hej!

Sökte ju tidigare information om Horngrodorna men har efter lite övervägande bestämt mig för att avvakta med att skaffa en sådan. Kommer nog vilja ha en i framtiden men skulle först vilja ha ett par grodor med lite mer fart i.

Så Klockgrodorna låter som ett spännande alternativ. Har hört hos min närmaste djuraffär och de kan ta hem dessa grodor.

Men jag är lite orolig över fodret (iaf vintertid). Jag har ganska långt till närmsta djuraffär och det verkar ju som om de här grodorna skall ha syrsor, mjölmask & kackerlackor som basmat.

Hur länge lever dessa (foderdjuren alltså)? Hur många kan man köpa på sig och ha stående?

Kan man ge grodorna maggot/metmask istället? Det är betydligt lättare att få tag på. Kanske kan låta maggotsen bli flugor t.o.m?

Finns det något icke-levande foder man kan ge dem? Frusna mygglarver eller dylikt?

Mvh Raya

tjiivans
0

Vi ger våra två klockgrodor frysta mygglarver för det mesta. Matar dem med en pincett som de hoppar upp och tar maten ifrån.
Det har då fått legat i vatten och blivit mjukt. Tror inte de skulle uppskatta frysta bitar.

Ibland får de syrsor också, om vi ändå har det hemma till spindlarna.
Syrsorna kan hålla sig ett bra tag bara du matar dem och håller dem rätt. Då kan du ga ett gäng hemma.
Finns massa info på nätet om att hålla syrsor.

Mjölmask kan man väl ge någon enstaka tycker jag, men de är väldigt feta, och man vill ju inte att grodan skall bli en tjockis.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se