Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 6370 ggr
flugufrelsarinn
0

leopardsköldpaddor

Hej, jag funderar på att skaffa en sköldis och jag skulle vilja ha en leopardsköldpadda, någon som känner till uppfödare av arten här i sverige?

/Hanna

flugufrelsarinn
0

ingen som har leopardsköldpaddor kanske, eller så har ni väl köpt dom på en djuraffär antar jag pga av brist på svar…

Wassago
0

Mina jag har haft har kommit frå två olika tropikhus här i Sverige! Helt underbara Sköldpaddot leopaderna! Har tänkt mej en ny sådan om ett par år!

flugufrelsarinn
0

Jaha, kan man köpa djur på tropikhus..? Det visste jag inte, ska surfa runt på lite hemsidor då och kolla vilka som har leosar.. Ja, dom är verkligen fantastiska, min mor har haft en sedan -91 men hon tappade bort telefonnummret till uppfödaren. Jag har varit sugen på att skaffa en egen eller två flera år och nu har jag äntligen plats att bygga terrarium och utegård som dom förtjänar!

Wassago
0

Nja.. Var på den tiden jag själv hade tropikhus! Men Imaso brukar ha inne, prata med din zoohandlare å hör vad han skall ha för att ta hem en åt dej!

flugufrelsarinn
1

Imaso vet jag inte vad det är men jag får väl köra på djuraffärn då..  =)

Wassago
0

Imaso e en av de större grossisterna som väldigt många zoohandlare handlar av.

[Isa96]
0

Vill bara tilläga här att det säkraste är att köpa en svensk uppfödd, som man vet var en kommer ifrån. Då det finns landsköldpaddor som utrotats helt pga handel, alltså viltfångade. Du kan surfa in här och titta om du kanske kan få tag på en uppfödare - Sköldpaddsforum

/Caisa :)

Wassago
0

#7 Du har så rätt så, men Leopardsköldpaddorna hör inte dit, dom finns inte ens med på cites listan!

[Isa96]
0

#8 Jaha, ok. Hade för mig att leopardsköldpaddorna var Cites listade, men det var ju bra att dom inte var det Glad

/Caisa

Wassago
0

Trodde faktiskt jag med till för ett litet tag sen :)

barkskog
0

Alla arter av sköldpaddor är CITES-listade.

De flesata arterna finns på CITES-lista II och de mest hotade finns på CITES-lista I.

Leopardsköldpadda och de flesta arter som hålls i fångenskap finns på lista II.

När det gäller handel inom EU finns en annan klasificering, lista A och B. Man har här höjt de europeiska arterna till lista A som för övrigt motsvarar CITES I.

Imazo köper förmodligen leopardsköldpaddor på den internationella sällskapsdjursmarknaden. Här gäller det att snabbt få fram stora mängder djur till låga produktionskostnader. Det har vuxit upp stora uppfödningsanläggningar för reptiler i flera länder i Östeuropa. Problemet med denna typ av distribution med stora mängder djur tillsammans är att det lätt sprider sig sjukdomar som efter stress under transporter och miljöombyten (uppfödare, grossist i olika nivåer, detaljist, "konsument") först upptäcks när djuret kommit till ro hos den slutliga köparen.  Sköldpaddor blir långsamt sjuka.

Svenska uppfödare föder upp landsköldpaddor i liten skala och säljer direkt till "konsument". Försäkringsbolaget Agria kräver friskhetsintyg från veterinär för att försäkra sköldpaddor köpta i zoobutik. Detta behövs ej vid köp från svensk uppfödare.

Det finns vad jag vet för tillfället ingen uppfödare i Sverige som får fram leopardungar. Kanske en indikation på att denna art inte lämpar sig för vårt inomhus- och utomhusklimat. Framförallt är det mycket svårt att skapa bra inomhusmiljö för en så stor sköldpadda som inte dvalar och måste vistas inomhus 10 månader.

Den art som passar bäst i vårt klimat är grekisk landsköldpadda. När det gäller denna art finns flera uppfödare och fler och fler sköldpaddsintreserade lyckas få fram ungar.

Många lockas av leopardsköldpaddans skönhet och det var nära att vi startade med denna art för 15 år sen. Jag är glad att det inte blev så, det är tillräckligt utmanande att ge de "lätta" arterna (grekisk och turkisk landsköldpadda) ett drägligt liv.

barkskog
0

Jag ser att FLUGUFRELSARIN bor på Gotland. I Tingstäde på Gotland fanns en person som sålde leopardsköldpaddor, grekiska landsköldpaddor, ryska stäppsköldpaddor och afrikanska sporrsköldpaddor. Jag tror att verksamheten är nerlagd sedan flera år tillbaka.

flugufrelsarinn
0

Jaså minsann.. Det kan ha varit hon som min mor köpte sin leopardsköldpadda av för 19 år sedan kanske?

StillaSinnet
0

Jagh ar två leopardsköldpaddor här hemma och kan förslå en dansk uppfödare som är mycket noga med sina köpare. Då och då kommer hon över till Skånemässorna i maj och augusti. Hon är svenska men bor i Danmark:

http://leopardskildpadder.hobbysider.dk/

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

flugufrelsarinn
0

#14 Den sidan har jag varit inne på förut men det ser ut som att hon säger att slutat föda upp..

StillaSinnet
0

Hm…ja, då återstår kanske Terraristisk i Hamm, tyskland? En stor reptilmässa där jag köpte mina Skrattande

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare