Skäggagam Slö
Min skäggagam, Klasse, har blivit jätteslö. Jag vet att han har sina slöa och piggare dagar (oftast bundet till årstiderna). Men nu har han varit slö länge och han vill inte äta. Idag åt han två syrsor, sist han åt var för c 1½ vecka sedan, och sina grönsaker är det säkerligen 2v sen han åt. Klasse är 7½år och jag antas att det ska räknas som gammalt?
har svårt att få grepp över hur länge en skäggagam lever då en del skriver 4-10år, en del 6-10år och en del 10-15år, vilket gör det svårt att veta ifall han är en medelåldersman eller gammal;)
Iaf, vad kan det vara? är det bara en slö period? Han har aldrig varit slö förr på sommarhalvåret utan går mer eller mindre i "vinterdvala" till senhösten. Är lite orolig, hittar ingen information alls på internet heller.

Min skäggagam är 8-9 år och slö :P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Grå, min hane på 11 1/2 år har precis vaknat. Han lade sig att sova i oktober, så jag släckte ner terrariet efter nån vecka. Försökte starta upp igen i julas, med ny spot med högra watt. Nej, han var inte klar.
Första helgen i mars bestämde jag mig för att det fick vara nog. Terrariet startades upp igen, ny spot, nytt UV-rör, väcka dagligen, bada i ljummet vatten, droppa vatten på nosen så att han drack vatten, sen börja mata. Maten placerades först precis där han var, men nu kan det stå i kalla änden utan att vissna på en gång, och han äter glatt ändå.
Skäggisar kan halv-dvala sig, allt från nån vecka till nån månad, när det är vinter. det är bara naturligt för dem. Det kan ska hålla koll på är så att de inte tappar vikt (dvs väg varje vecka och håll koll) samt att de är friska och inte har parasiter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vadå som att han gick i ide? det gör väl ändå inte ödlor och hur fick han i sig mat? :S
Rest in peace Valkyrie!

under hennes snart 9 år har hon aldrig gått i ide…
Rest in peace Valkyrie!
Valkyrie:
Många reptiler dvalar ("går i ide"). Det beror på att deras naturliga miljö inte är gynnsam hela året, det kan t ex bli kallt.
Jag hoppas verkligen inte du har haft din skäggagam i nio år utan att veta att dom dvalar? Under dvalningstiden så behöver dom ingen mat, dom bara ligger nedgräva och sover. Det är inte bra om dom äter under denna tiden eftersom deras omsättning inte är igång så risken är stor att maten ligger kvar i magen och ruttnar.
Det är dock möjligt att se till att dom inte dvalar genom att låta värme och ljus gå på som vanligt året om. Jag tror dock svalande djur mår bäst av att få dvala. Dessutom står det i L80 att dom ska ges möjlighet att dvala.
"1 § Om ormar eller ödlor, av arter som i naturen lever i tempererade områden, ges möjlighet till vintervila ska detta ske regelbundet i årligen återkommande perioder och på ett sätt som motsvarar de naturliga förhållandena. Under vintervila gäller inte bestämmelserna i 5, 8 - 12, 14, 15, 19 och 20 §§. Inför vintervila ska djuren förberedas genom en tid med successivt lägre omgivningstemperatur, minskad ljustillgång och fodertillgång."

Oj det visste jag faktiskt inte eftersom ingen sagt det… men ibland sover hon mycket tex nu och ligger i skuggan mycket. Sedan äter ho´n inte lika mycket alltid, svårt att få henne äta mycket.
Hur ska jag få henne dvala? bara släcka ner allt? ingen mat? blir det inte kallt?
Rest in peace Valkyrie!
Jag törs inte uttala mig riktigt hur man gör eftersom jag har haft turen att få en skäggagam så sköter det där själv. Så när hon vill dvala så har jag bara dragit ner på soltimmarna och stängt av värmelampan.
Men det finns en massa information om det både på nätet och i böcker. Några tips på sidor angående skäggagamer är:
http://www.morion.com/teo/svenska/teo-svenska.html
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_skaggagam.htm
Jag vill inte anklaga dig på något sätt men det är faktiskt din skyldighet som djurägare att ta reda på sådana här saker. Ifall man bara läser lite om skäggagamer så lär man sig att dom dvalar. Ifall du inte kände till det alls så kan du knappt ha läst något om dom alls vilket är oroande. Har du koll på deras miljökrav? Vilka temperaturer dom ska ha och så? Luftfuktighet?

7# nej jag förstår vad du menar, jag fick henne när jag var liten. Jag vet allt om vad de behöver och om du tror att jag inte vet något har du fel.
Konstigt bara när ingen sagt något om det till mig.
Vi kollade runt jättemycket innan men ingenstans har det stått något om dvala ?
Såklart jag vet hur deras miljö ska vara och allt.
hur tror du jag tar hand om min skäggis igentligen ? :S
Rest in peace Valkyrie!

#3 Han fick varken i sig mat eller dryck, för han sov. Jag brukar väga honom då och då, så att jag ser att han inte tappar vikt. I början av perioden är jag oxå noga att väcka honom och bada i ljummet vatten så att alla ev matrester i tarmsystemet passerar ut som de ska.
Jag tycker att de flesta artiklar om skäggisar som är någorluna vettiga tar upp detta med dvalingen (brumation på engelska). Det finns bla en artikel på den här sidan, som du kan läsa.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

9# okej, hon har ju ibland sovit längre än vanligt och vilar mycket ibland.
Inte kul när någon anklagas för att man inte tagit hand om djuret när jag igentligen gjort det, jag hade ingen aning om dvalningen men somsagt när vi märkt att hon sovit längre har vi ju haft lampan släckt längre. (inte mot vattendal)
Annars mår hon verkligen bra och jag tar hand om henne mycket och ger henne det hon ska få dvs mat, vatten, kalk och jag vet att jag tar hand om henne på ett korrekt sett så anklaga inte mig för att jag inte läst om dvalningen då jag bara var ca 6 år ?
Nu vet jag det så nu tänker jag låta henne dvala ifred.
och till ts- förlåt för att jag lånade tråden lite.
tex den första länken stod det ingenting alls om dvalningen, sedan tycker jag också att uppfödaren borde sagt vad som är viktigt och att de dvalar eftersom vi inte hade en aning om det.
Visst ska man söka och läsa själv men jag var liksom ca 5-6 år och det är inte precis då att man tar upp en bok och läser?
Nu när jag pratade med min mamma sa hon att hon aldrig läst något om dvalning och det var väldigt obekant för henne och jag vet att de kollade mycket om skäggisar men man kan ju alltid missa en mening?
Rest in peace Valkyrie!