Tillgivna ödlor?
Jag har haft en Steppvaran förut (den dog p.g.a. att termostaten pajjade) och jag upplevde att dom här djuren kan vara väldigt sociala och tillgivna. Jag har varit inne på en del andra forum och diskuterat detta och ibland så möts jag av en enorm skepsis; "Det är likadant med datorer, dom djävlas ibland, det är bara vi människor som tillskriver djur mänskliga egenskaper"
Det här tycker jag är skrämmande, fattar dom inte att såna här djur har känslor? Vad tycker ni?
Känslor har dom ju såklart. Men med tanke på att nästan inga ödlor är sociala i naturen så är det ju bara konstigt om dom vore sociala mot människor?

Människor har en tendens att förmännskliga andra varelser.
Vi vill gärna att andra levande ska tänka och känna som vi själva gör, men så ser verkligheten inte ut. Djur är just det, djur och jag tycker att de ska få vara det.
Du har fel, Bunn.

Jaså?
Vad i texten är det du tycker misstämmer?
Jag förstår inte riktigt hur du menar, hur kan jag ha fel i något jag känner och tycker?

Tycker Bunn har helt rätt i sitt resonemang! Allt för många djur (inte bara reptiler) far illa just pga att människorna som äger dom försöker förmänskliga dom. Låt en orm vara orm, en hund, hund osv. Behandla dom med kärlek och respekt och allt e gott.
Väl mött//I.
#0 Reptiler är ju solitära djur som aldrig någonsin interagerar med andra varelser annat än för att få mat och för att para sig.
Det finns en ödlefamilj på Madagaskar som är undantaget som bekräftar regeln och som lever i kolonier som skulle kunna kallas sociala.
På grund av reptilernas grundläggande etologi, kan man direkt utgå ifrån att alla sådana "kontaktsökande" beteenden från ödlor eller ormar som olika reptilägare rapporterar om, är feltolkningar.
Det finns helt enkelt en helt annan förklaring till beteendet än vad den förhoppningsfulle ägaren tror sig ha erfarit.
Ett klassiskt exempel är när en ödleägare eller en grodägare, tror att deras djur njuter när man smeker dem på hakan eller på huvudet. Just nu ligger det en populär video på Youtube som visar just detta.
I själva verket är det en naturlig skyddsreflex att blunda när något nuddar någon del av ödlans/grodans huvud, ungefär som att vi automatiskt blinkar när det smäller.
Det där med känslor är ju en definitionsfråga. Rädsla, hunger, aggression och smärta är självklara känslofunktioner för att en djurart ska överleva, men snackar man ömhet och kärlek med flera känslor som bygger på självinsikt, är det självklart att såna inte kan rymmas i en hjärna som är mindre än en gul ärta.

#3 Jag ser framemot ditt svar på inlägg #4
Du skriver att "så ser verkligheten inte ut" det är ju ett påstående och jag tycker att det är felaktigt, men vi kan ju vara överens om att vi inte är överens?

#8 Du kanske gärna vill att din ödla ska vara social, sitta i din knä och njuta av ditt sällskap, men som både Wassago och peter54 skriver så är det inte så. Ett mycket bra exempel, som Wassago tar upp i sitt inlägg, är att en ödla som blundar när den klias på huvud/haka inte njuter som många tror, den försöker skydda sina ögon.
Båda dessa herrar är otroligt duktiga, de har hållt reptiler i många, månnga år och de vet vad de pratar/skriver om.
Uppenbarligen vill du ju inte ta till dig av det jag har att komma med, så jag ber dig därför, om inte för din egen skull så för ditt/dina djurs - lyssna på Wassago och peter54
Kan bara instämma i det #5 och #6 skriver.
Dessa två herrar besitter massor av kunskap och jag har lärt mig mycket av dom.
Om jag inte mismminner mig så har denna diskussion vart uppe tidigare här på Reptiler.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#10 Denna diskussion har varit uppe massvis av gånger!
#11 Då var det inte mitt minne som svek mig.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jag har haft upplevelser med båda mina Steppvaraner som stödjer min bild av desa djur, tråkigt för er andra om ni inte upplevt känslomässig närhet med ert djur.

Jag tycker det är tråkigt att djur inte kan få vara djur och att dess ägare misstolkar och ofta felbehandlar sina djur på grund av sitt egna behov.
Som en liten off men ändå on topic svängning till detta ämnet vill jag bara tillägga att visst, många förmänskligar sina reptiler men det är ju betydligt bättre att göra det än dem som "undermänskligar" djur, speciellt däggdjur då tex råttor,
Råttor är intelligenta och mycket sociala djur men hos vissa folk är det okej att hålla dessa djur i små burar under miseranla förhållanden, "de är ju bara djur". Råttor var bara ett exempel, kan lika gärna röra sig om kaniner, hästar, hundar eller marsvin.

Tyckerr inte att det är okej att förmänskliga ett djur som mår dåligt av det, men det inte heller okej att "undermänskliga" sociala djur, ex. råttor
#13 Där satte du fingret precis mitt i fokus i hela denna fråga - "stödjer min bild".
Det är samma sak som "tro".
Ja, min upplevelse är min, den kan ni inte ta ifrån mej. Upplever ni att även djur med större hjärna som t.ex. hund eller katt också saknar känslor?
Det går inte att göra en sån jämförelse. Om du ska jämföra med något måste du välja ett annat ickesocialt djurslag - arachnider kanske.
Hunden är social, den har utvecklats för att interagera i flock. Reptiler är utvecklade för att INTE interagera alls.
Katten är i grunden inte social, men den har lärt sig att utnyttja oss för att få det den vill ha och då ingår detaljer i kattens beteende som uppfattas som sociala av oss.
Jag är nyfiken på att höra vad dina upplevelser är Rolnor. Vad är det som gör att du anser att stäppisar är sociala och tillgivna djur?
Jag tror som dom andra här att det beror på feltolkningar och önsketänkande.
Jag har sedan några månader den mest sociala och tillgivna ödlesorten som går att få tag på (argentinsk svart vit teju). Enligt många i alla fall. Till och med uppfödare skriver att dom kräver uppmärksamhet. Jänkarna behandlar dom som hundar. Vissa får till och med vara med och sova i sängen om nätterna.
Men detta är ingenting jag tror riktigt på. Det är en art som lätt blir tam(hanterbar) och den är väldigt nyfiken av sig. Ibland kryper hon ut ur terrariumet och ner i knät på mig. Men jag tror inte på något sätt hon söker kontakt med mig. Jag förstår verkligen inte varför djur som lever ensamma i naturen skulle vara sociala?

#18, helt rätt! Din UPPLEVELSE kan ingen ta ifrån dej eller ens ifrågasätta, men bara för att jag, du Peretr el vem som hellst upplever en viss situation på ett visst sätt så innebär inte det per atomatik att det är korrekt! upplevelser är baserat på vår världsbild och vårt förflutna och vad vi tror, det har egentligen inte mycket att göra med sant el falskt, rätt å fel! Nu är du inne på filosofi och det är en helt annan sak än herpetologi som är en vetenskap.
#15 ALLA djur, oavsettt art eller om man har dom för kel, studier eller som foder skall behandlas med kärlek, kunskap och respek! Det inkluderar även råttor oavsett om man har dom för mys el som foder.
Väl mött/I
Min upplevelse är att ödlorna sökte fysisk kontakt och ögonkontakt, precis som en katt eller hund, men jag tycker att vi kan lämna det här nu, vi upplever olika och tolkar olika och så kan det få vara, tycker jag.
Jag tycker verkligen inte det ska få vara. Det är ju en intressant fråga. Dessutom är det en fråga som bör diskuteras oftare. Det är många med ödlor som "älskar att sitta med och titta på tv" eller som "tycker om när man kliar den på huvudet". Så att prata om reptilers beteenden är ju helt klart bra.
Ögontakt tycker jag inte är konstigt och visar inte alls på att djuret i fråga skulle vara socialt, det klarar ju dom flesta djur av, inte alla men många.
När du säger att den söker fysiskt kontakt, hur menar du då? Kan du ge ett exempel på en situation? Många ödlor kan ju komma springande mot en människa. Men då kan ju människan tillföra saker som dom anser är gynnsamma, t ex mat och värme.

Visst att man får tolka saker olika, det är oundvikligt, men att påstå att någon har fel, för att man själv har en annan uppfattning, syn på saken, eller ett annat sätt att tolka - det tycker jag är fel!
#24 Du har fel ur mitt perspektiv, flera andra håller ju med dej, du kanske får vara nöjd så?
#23 Man kan ju alltid tolka djurs sociala beteende som om dom bara vill ha mat och värme, men jag har sett själen i mina ödlors ögon och det är min upplevelse, att dom gillar att relatera, det vore kul om någon höll med mej, som det är nu får jag försvara mina känslor helt ensam, känns lite surt…

Fast det finns ju studier som visar att reptiler inte är sociala varalser. Om de inte är sociala mot varandra varför skulle de då vara det mot oss människor?
Jag hoppas du inte känner dig påhoppad? Det är ju bara olika åsikter. :P Och än så länge har jag inte fått någon tillfredställande förklaring som visar på att din stäppis var social.
Frågan är ju till vilken grad andra djur uppskattar människor egentligen. Jag tror nog dom flesta skiter fullständigt i oss faktiskt. :P Sen är ju olika arter olika sociala samt att vissa djur är mer domesticerade än andra vilket såklart påverkar.
Jag tror inte alls många smådjur uppskattar människor i den grad som folk verkar tro. Men många av dom är ändå sociala djur så jag tror dom uppskattar människor i betydligt högre grad än ödlor.
Ska man ha ett socialt och tillgivet djur så får man nog till att börja med välja en art som är det även i naturen. Gärna då ett som är avlavts och funnits som husdjur länge. Hund är ju ett prakexepel.
Men våra känslor för djuret ändras ju såklart inte. Man kan ju tycka otroligt mycket om ödlor utan att få den typen av respons tillbaka. Jag grät floder när vi var tvunga att ta bort en av våra kära ödlor för några veckor sedan. Jag saknar honom fruktansvärt mycket.
Ödlor kan säkert iteragera med människor på en icke skadlig nivå där man som människa inte ses som ett hot. Och kommer ödlan till dig och tvärt om ser jag inga problem med det. Men jag har svårt att tro att det är för att få uppmärksamhet. Däremot kan dom nog vara nyfikna, speciellt om det kan finnas mat med i bilden. XD
Vilket fall som helst så är det ju svårt att umgås med reptiler i Sverige eftersom vi har ett opassande klimat. Det är inte som man kan släppa ut dom i lägenheten precis.
Inte påhoppad, men ifrågasatt, men det är inte hela världen, ni får tycka vad ni vill, jag har min bild av mina ödlor, det räcker gott för mej.

Det är samma med alla "spindel experter" som säger att ett 30x30x30 terrarium räcker.
Sen läser man on spindlar som klättrar på väggar och tak, vilket inte verkar naturligt.
Så skit i vad folk tycker o tänker, så länge ditt djur verkar trivas så.

#30 Om ens djur verkar trivas eller verkligen trivs. Det finns en viss, för mig, betydande skillnad där.
Det handlar ju om att tolka. Tolkar jagdet som att spindeln trivs då den klättrar på väggar och tak?
Ja en del gör uppenbarligen det.
Trivs ödlan eller ormen för att den vill ligga i min tröja?
Vill den vara hos mig och "gosa" för att den kommer till min famn?
Gillar ödlan att bli kliad på huvudet bara för att den blundar?
Vissa tror det, men så ser det inte ut..
För att djuret ligger i din tröja betyder inte det att den vill vara hosdig, den vill ha värme.
Samma sak gäller för att den "vill" komma och sitta i famnen.
Ödlan njuter inte, den skyddar sig. För det är inte naturligt för den att bli kliad.
Vi människor vill gärna tro att våra djur tänker/känner såsom vi gör, för att det är naturligt för oss. Vi njuer avatt bli kramade, vi tycker om andra människors/djurs närhet, men för våra reptiler är detta inget naturligt betende.
Bunn, jag tycker att du utrycker dej väldigt tvärsäkert, det har kanske jag också gjort och det är ju tokigt, jag tycker att du måste visa en viss ödmjukhet inför det faktum att du precis som alla andra kan ha fel, eller att sanningen kanske ligger nånstans mittemellan.

#32 Jag ber verkligen om ursäkt om du tycker jag är hård mot dig på något sätt, men ja jag är rätt säker på min sak; reptiler är inga sociala varelser, har aldrig varit och kommer förmodligen heller aldrig att bli.
Det ligger inte i deras natur, helt enkelt.
Och då kan ju jag vara lika tvärsäker och säga att dom visst är sociala, åtminstone dom jag har haft!

För att du tolkar deras signaler som så, ja.
Det är väldigt vanligt att människor tolkar reptiler som sociala, kanskeför att deras kroppsspråk påminner om vårt, men egentligen betyder något annat

Fast skillnaden är att det finns vetenskapliga belägg och många och långa studier som stödjer våra påståenden, sen gör ju du som du vill. Jag kan uppenbarligen inte nå fram till dej i denna frågan så jag avslutar min del i denna diskutionen å önskar dej lycka till!
Väl mött//I

#0 Som jag nämnde tidigare och som också Wassago skriver nu så finns det studier som styrker detta, men efterom du inte vill ta det till kan jag heller inte göra mer.
#34 Hmm, då är det du mot den etablerade vetenskapen i världen. Du har uttryckt en bestämd uppfattning som går på tvärs mot alla vetenskapliga rön, och visst det har du förstås all rätt att göra.
Men, du kan ju inte förvänta att du ska få medhåll från andra med erfarenhet av reptiler.
Jag har stött på åsikter liknande dina många gånger, men det har nästan uteslutande handlat om unga tjejer och killar som skaffat reptil som sällskapsdjur utan att först ha läst in sig på dem.
Jag säger som Wassago, det är filosofiska tankar. För mig liknar det mer religion än något annat och jag ger mig inte in i religiösa resonemang.
Som sagt, då kan vi vara överens om att vi inte är överens, kan bara tilläga att jag är över 40 år och har läst en del böcker om ödlor och i en del av dom beskrivs just att Steppvaraner kan bli en kompis om man ger dom tid och omsorg. Nog om detta.
Jag har hört OBS hört, inte alls baserat på någon trovärdig eller helt sann källa, men HÖRT att steppvaraner är något av världens mest sociala reptiler.
Fast jag är totalt okunnig och har bara träffat en en gång i mitt liv så jag vet inte. Ville bara säga att jag HÖRT det.

#40 Det är inte alls ovanligt att folk tror att deras reptiler är sociala, vilket de inte är och steppvaraner är inget undantag.
Eftersom många har tron om att reptiler är sociala varelser så hör man ïnte heller sällan om folk som berättar om hur otroligt socialt djuret är, men det handlar om feltolkning. Inget annat.
#40 I så fall skulle de leva i grupp där de interagerar med varandra och har någon form av ledare i gruppen, men när man läser om stäppvaranen står det inget sådant.
#40 Tack, en röst för mej, får vara glad för det lilla!

#43, Det verkar som att du verkar se detta som nån slags tävling om vem som får mest röster. Det handlar inte om det, det handlar om vetskap/vetenskap och tro/vilja..

#43 Får jag fråga hur länge du har hållt reptiler?
Det är tre år ungefär.
#44 Verkligen inte, du kanske skulle förstå min reaktion om allt du säger bara blir ifrågasatt, speciellt när det handlar om känslor.

Jag vill verkligen inte låta oförskämd på något vis, men både Wassago och peter54 har hållt reptiler i många herrans år. Själv har jag hållt reptiler i 6-7 år, så lyd ett gott råd:
Lyssna på dessa, något mer, erfarna herrar!
Den erfarenhet och kunskap de besitter är guldvärd och jag skulle ge min högra hand för få ta del av den erfarenhet och kunskap de har.
Lyssnar gör jag gärna men jag behöver ju inte samtycka?
#47 Då får du ge din högra hand för delar med sig av sin erfarenhet och kunskap gör dom hela tiden. 
Nej skämt och sido, jag har lärt mig otroligt mycket sedan jag startade Reptiler iFokus för två år sedan. Är det nått jag undrat över så har jag kikat det med dessa två gentlemännen hur dumm frågan än har vart så har jag fått ett svar, både Wassago och peter54 har vart med nästintill från start.

#49 Du har så rätt!
De delar verkligen med sig.. så det är nog bäst att göra det..
Har du adressen? 

Kan bara svara för egen del men behåll du din arm! Den behöver du bättre än jag! 
Jag har jobbat med kemi i 25 år och dragit slutsatsen att dom som säger "så har vi aldrig gjort" och dom som säger "så har vi alltid gjort" KAN HA FEL! Såklart har jag ödmjukhet inför erfarenhet, men kan inte bortse från min egen känslomässiga upplevelse, den väger tyngre…
Haha, detta kallar jag tam i reptilväg. http://www.youtube.com/watch?v=nz5mvOpCnvI
Notera att ödlorna redan har mat. :P

Om du tittar på tegun till vänster så står den ett bra tag å försöker klättra upp för "staketet", när människan kommer in, som dom har lärt sej inte e farlig så är dom inte dummare än att dom inser att det e lättare att klättra upp på skötaren för att ta sej ut alternativt se om det finns nåt ännu godare att tillgå i matväg. Oräddhet e det enda videon bevisar, att klättra uppåt är naturligt för tegun för att dels förflytta sej och dels för att söka efter fågelbon som dom kan plundra.
#52 Jag har ofta fel! Erkänner jag gärna, men i det här fallet så finns det så mycket studier och vetenskap bakom mina egna erfarenheter att jag utan problem kan säga att i detta har varken, Peter, Bunn el jag fel. Och som jag skrev tidigare så kan ingen ta ifrån dej dina upplevelser, dom kan nämlig aldrig vara fel rent filosofiskt, men som sagt så behöver inte det alls vara liktydligt med hur det egentligen är. Upplevelsen har inget vetenskapligt värde. Jag kan uppleva något som vackert som du upplever som fult, ingen av oss har fel, men vi uppfattar det hela på olika sätt.
Att vara tam är väl inget annat än att vara orädd? :P
Det finns ju studier som visar att handtering är stressande för ödlor. Men jag undrar hur det ser ut i sådana här fall när dom själva kommer fram (oavsett anledning).
#54 Upplevelsen har väl ett psykologiskt (psykologi är en vetenskap) värde? Jag vill poängtera att det rör sej om ömsesidig kärlek mellan mej och ödlan, varken mer eller mindre (nu tar jag i ordentligt..).

#51 Är du riktigt säker? 
Kanske du kan ha den som mat till dina husdjur?!

#56, jag har sagt det tidigare i denna tråden men ej följt det, Jag kan uppebarligen inte nå fram till dej å därför ser jag heller ingen orsak för oss att dryfta just denna sak vidare! För övrigt Väl mött//Ingo
#57 Behåll du din arm, tror den gör sej bäst där å e till mest nytta där men tack ändå! ;)
Ja, så känner jag också, må gott!