Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 1057 ggr
Helena-G
0

Dvärghamstrar som föda

Jag har en dvärghamsteruppfödning, där jag pga diabetes hos hamsterungarna har behövt avliva 10 ungar senaste månaden. De avlivas enligt reglerna från jordbruksverket, vilket är att de "slås" ihjäl. Gasning med eter eller CO2 är förbjudet.

Jag gör nu några testparningar för att utröna hur diabetesen ärfts. Jag tror att jag närmsta 6-8 veckorna kommer behöva avliva fler ungar och undrar nu om någon av er bor i Norra Stockholms län och vill ta emot dem så att jag slipper slänga dem.

mejla info@roslagshamstrar.se

Aviendha
0

Under kap 8 i L22, 22 § står:

"Minkar och rävar samt gnagare äldre än 10 dagar får avlivas med koldioxid enligt nedan.
Utrymmet där djuren exponeras för gasen ska vara konstruerat så att djuren inte skadas. Visuell inspektion av djuren ska kunna ske under avlivningen.
Avlivning med gas ska ske på ett sådant sätt att alla djur snabbt blir medvetslösa och därefter dör.
Djuren ska stanna i utrymmet till dess de dött.
Vid avlivning med koldioxid ska djuren utsättas för en koldioxidhalt om minst 80 volymprocent. Koldioxidhalten i utrymmet ska kunna mätas vid behov.
Allmänna råd till 8 kap. 22 §
När så är möjligt eller lämpligt bör djur som avlivas med koldioxid göras medvetslösa med hjälp av annan narkosgas eller annan metod, innan koldioxidavlivningen påbörjas."

Alltså tolkar jag det inte som att det är förbjudet att avliva hamster (dock äldre än 10 dagar) med koldioxid. Däremot har du helt rätt i att eter inte är tillåtet. Inget personligt, bara jag som är nörd på hög nivå och spenderar stor del av dagarna med näsan i föreskrifterna ;)

Synd att jag inte bor i STHLM, jag hade mer än gärna köpt dem!

Ceciliaolucifer
0