Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1928 ggr
[isdrakee]
2010-03-21 14:10
0

Anolis

Pga lite olika händelser så har vi numera bara två stycken ödlor kvar. Jag har länge varit sugen på att skaffa ett riktigt regnskogsterrarium och nu känns som vi skulle kunna ha plats för det (ett litet i alla fall).

Det jag tänkt mig är ett gäng anolis (1 hane och 2-3 honor). Men det verkar finnas så mycket olika arter.

Har du något tips på en art som du tycker är fin/trevlig? Den får inte vara längre än 30 cm. Finns det någon lista över vilka anolis som finns inom hobbyn? Det gör inget ifall dom är vanliga eller ej, bara dom går att få tag på i Sverige eller Tyskland. Men krångligare än så tänker jag inte göra det.

Jag har kollat runt lite och hittat tre arter som intresserar mig:
Puerto rico anolis, Anolis cristatellus
Blå karibisk anolis, Anolis roquet
Brun anolis, Anolis sagrei

Alla tre kan jag få tag på relativt lätt. Men jag tar gärna emot tips på andra arter. I synnerhet eftersom min sambo inte är så överförtjust i någon av dem. Han är mest intresserad av riddaranolis men sådana har vi inte plats för i nuläget.

sissie
2010-03-23 19:22
0

Hade inte en susning om vad anolis var för några djur. Så jag googlade. Och vad fick jag se? Söta små ödlor med kam under hakan. Sådana har man sett på tv. Dom är ju jättefina och finns ju i så många härliga varianter. Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[isdrakee]
2010-03-25 11:58
0

Jo visst är dom fina. :) Det som är extra kul med dom är att (många) fungerar bra att hålla i grupp.

Just nu är jag mest inne på Anolis cristatellus eftersom dom har coola "fenor" och allmänt fin kropp. Som en mini basilisk. [http://farm4.static.flickr.com/ 3403/ 3593328639_cbd665351f_o.jpg](http://farm4.static.flickr.com/ 3403/ 3593328639cbd665351fo.jpg) Att den är brun tycker jag också är fint även om det vore kul med en färgglad eftersom alla andra ödlor vi har är ganska neutrala i färgen. :D